5 veelvoorkomende marketingfouten bij startups

Om een product of dienst in de markt te zetten, is een goede marketingstrategie onontbeerlijk. En omdat je als startup geen eindeloos diepe zakken hebt, kun je deze vijf fouten maar beter vermijden.

1. Een marketingmeneer of -mevrouw aannemen

Wees in de startfase van je bedrijf voorzichtig met uitgaven. Wat je niet nodig hebt, zijn overbodige uitgaven als en dat is precies waar een marketingmedewerker voor zorgt. Het is goedkoper om met freelancers of stagiaires te werken of zelfs een extern bureau in te huren. Hoewel kwalitatief goed personeel uitermate belangrijk is, kan het aannemen van een marketeer in de beginperiode net zo gemakkelijk je faillissement betekenen.

Lees ook: Dit zijn de 5 online marketing-trends voor 2018

2. Geen SEO-strategie ontwikkelen 

Zoekmachines zijn van levensbelang om online gevonden te worden. Waar het voorheen om de juiste keywords in je tekst ging, draait het er nu om wie het beste de vraag kan beantwoorden waar de potentiële klant mee zit. Het is bij Google (de grootste) nog steeds belangrijk om op positie 1 t/m 10 te komen, maar tegenwoordig zie je een featured snippet bovenaan verschijnen, waar al meteen een heel antwoord komt. Het gebruik van de juiste SEO-strategie zal in een korte tijd meer relevante bezoekers - en dus potentiële klanten - naar je website brengen.

Lees ook: 6 redenen waarom jouw website niet hoog staat in Google

3. Niet evalueren van je marketing-strategie

Het kennen van de status en effectiviteit van je marketingstrategie is bijna belangrijker dan de strategie zelf. Als je niet continu de analyses bekijkt, het verkoopvolume meet en jouw pay-per-click-advertenties evalueert, kun je net zo goed helemaal geen marketingstrategie uitstippelen. Door deze data te bestuderen, kun je juist ontdekken wat wel en wat niet werkt en eventueel de koers te verleggen. Marketing is geen statisch streven, het vereist langdurige aandacht. Marketing is a marathon, not a sprint.

Lees ook: Alles wat je moet weten over WhatsApp-marketing

4. De verkeerde doelgroep benaderen

Zelfs de duurste marketingcampagne faalt wanneer deze niet de juiste doelgroep bereikt. Als je jouw publiek niet begrijpt, is de kans groot dat het mist wat je te zeggen hebt. Het vinden van de juiste marketingkanalen om een publiek te bereiken dat aansluit op jouw merk is van cruciaal belang. Tip: als je je alleen op één kanaal concentreert, kan dit het bereik verminderen van een ander publiek dat je product of dienst mogelijk nuttig vindt.

Lees ook: Zo maak je met marketing automation klanten van onbekende bezoekers

5. Een inefficiënte blog bijhouden

Om te beginnen, moet elke startup een blog hebben op zijn website (met regelmatig bijgewerkte inhoud) waarmee het contact kan leggen met potentiële klanten. Maar er zijn tal van andere manieren om blogs te gebruiken, zelfs als je die niet hebt. Het plaatsen van guest posts is een succesvolle marketingstrategie die hopeloos wordt onderbenut. Een 'gastpost' ontvangen op een andere populaire blog is een geweldige manier om verkeer naar de website van je bedrijf te leiden. Een andere tactiek die je kunt toepassen, is het achterlaten van waardevolle comments op andere blogs. Deze tactiek is gratis en kost niet veel tijd om te voltooien.

Lees ook: Zo maak je een effectieve contentkalender

 

 

Meer weten over
next level marketing?
Bestel SELL,
het bookazine van Sprout!

 

Schrijft voor Sprout over startups, investeringsgeld en snelle groeiers.