Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 wereldberoemde bedrijfslogo’s

Logo's zijn zeer belangrijk voor de uitstraling van een merk. Het kan een bedrijf maken of breken. Daarom hier het eerste deel van een serie over wereldberoemde bedrijfslogo's.

Je eigen bedrijfslogo maken? Lees er alles over in het op ondernemerinbusiness.nl

 

Chanel

Het Parijse modehuis Chanel heeft sinds haar van oprichting, in 1909, een logo dat is afgeleid van grondlegster Gabrielle Bonheur “Coco” Chanel. De C met een omgedraaide C erdoorheen is sindsdien nooit meer veranderd. Waarom zou Chanel ook? Waar vele andere bedrijven met een lange geschiedenis in eerst instantie overdreven veel tierelantijnen in hun logo verwerkt hadden, had Chanel al snel een straight-forward uitstraling. Hoewel de dubbel-C pas een handelsmerk werd toen de eerste Chanel-winkel geopend werd, wordt deze nu kwistig verwerkt in Chanels parfums, kleding en mode-accessoires.

Starbucks

Het oorspronkelijke logo van Starbucks, ontworpen in 1971, zag er in onze ogen nog zeer belegen uit: een 15e-eeuwse Noorse houtsnede, met het beeld van een mythische zeemeermin. De zeemeermin stelde één van de Sirenen voor, in de tijd van de oude Grieken een bekende onweerstaanbare vrouw. Starbucks was nog een koffie-, thee-, en kruidenfabrikant, die een logo wilde hebben dat op een sigarenmerk leek. Dat scheen toendertijd een slimme markttactiek te zijn.

In 1987 kocht Howard Schultz Starbucks voor liefst 3,7 miljoen dollar, dankzij geld van lokale investeerders. Sindsdien heeft het logo twee redesigns ondergaan (zie boven), die het logo een meer corporate imago hebben gegeven en Starbucks alleen nog als koffiemerk in de markt zetten.

De Sireen heeft haar positie weten te behouden. Dit omdat ze  toch symbool staat voor verleiding, een gevoel dat de koffie van Starbucks uiteraard moet oproepen.
 

Audi

Het Audi-logo met de vier ringen symboliseert oorspronkelijk de fusie van vier auto- en motorfabrikanten: Audi, DKW, Horch en Wanderer. Het eerste logo zag er nogal belegen en traditioneel uit (linksboven op de afbeelding). Later werd het bedrijf echter voorgoed tot Audi omgedoopt en stonden alleen nog de ringen symbool voor de fusie. Het logo werd daarmee tegelijkertijd simpeler en duidelijker.

Even werd na de oorlog nog de naam Audi achterwege gelaten, maar deze keerde terug in 1965. In 2009 werd een kleine wijziging aangebracht in het lettertype, waarbij de naam Audi op een strakkere manier vormgegeven werd (rechtsonder). Ook werd er een 3D-effect toegevoegd aan de ringen.

Coca-Cola

Oorspronkelijk bedoeld als een ‘medicijn’, maakte apotheker John Pemberton S. laat in de 19e eeuw een frisdrank van Coca Cola. Businesspartner en boekhouder Frank Mason Robinson bedacht in 1885 het logo met de twee C’s, en sindsdien is deze vrijwel niet meer aangepast. Coca-Cola is daarmee een van de meest sterke en herkenbare merken.

Het gebruikte lettertype staat bekend als het Spenceriaanse script, dat werd ontwikkeld in het midden van de 19e eeuw. Het was toendertijd het dominerende formele handschrift in de Verenigde Staten. Het logo, dat slechts uit rood en wit bestaat,  is bewust eenvoudig gehouden. Destijds bedacht Robinson zich al dat daarmee de aandacht van jongeren te trekken was. Knap, aangezien de meeste merken destijds een bombastische uitstraling hadden. Het verklaart ook waarom het logo zo lang is meegegaan.

Apple

Toen Apple nog maar net was opgericht, bestond het logo uit een gecompliceerde afbeelding van Isaac Newton onder een boom. Deze was in 1976 ontworpen door oprichters Ronald Wayne en Steve Jobs, met het onderschrift: “Newton….. A Mind Forever Voyaging Through Strange Seas of Thought … Alone.” Het is dus eigenlijk wel begrijpelijk dat Apple destijds nog niet erg goed verkocht.

Later huurde Steve Jobs Rob Janoff in om het logo te ontwerpen, en die versimpelde het design drastisch. Janoff creëerde de ‘Rainbow Apple’. De kracht van eenvoud werd daarmee andermaal bewezen, want in de jaren daarop maakte Apple zijn eerste bloeiperiode mee.

Toen Apple in 1998 de iMac ging verkopen, maakten de regenboogkleuren plaats voor een monochroom logo, dat beter paste bij de designstijl die Apple vanaf dat moment tentoon ging stellen. Nu prijkt een zilverkleurig icoon op de strakke zwarte of witte producten van Apple, waarmee het merk nog een tikkeltje meer kwaliteitsuitstraling krijgt.

Meer slideshows

Leer van deze vijf succesvolle virals

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

9x creatieve guerilla marketing

5 marketingflaters

Alle slideshows op Sprout