5x creatieve computerreclame

De specialisten van Sprout-of-the-Box bespreken opmerkelijke brandingmethodes. Deze week: Intels museum-app en pop-up theater, en de iPhone-verpakking als dock.

1. De ultieme testimonial: analfabete kinderen hacken laptop

De organisatie One Laptop Per Child (OLPC) wil de armste, meestal analfabete kinderen helpen met leren. Daartoe geeft ze kinderen een laptop (zie hoofdafbeelding). Deze is speciaal gemaakt voor de omstandigheden, hij is licht, stevig en laadt op met zonne-energie. In Ethiopië werden ze uitgedeeld aan bijna 1000 kinderen, gewoon in de doos, zonder instructie. Nicolas Negroponte, oprichter van de organisatie (en ja, de auteur van ‘Being Digital’) vertelt: "Ik dacht dat de kinderen met de dozen zouden spelen. Maar binnen vier minuten had een van hen de doos open, de aan/uitknop gevonden en hem opgeladen. Binnen vijf dagen waren er 47 apps per kind in gebruik. Binnen twee weken zongen ze ABC-liedjes en in vijf maanden hadden ze Android gehackt." - Weekselectie van Bas Koopman, mede-eigenaar van interactive marketing-specialist Bureau Blauwgeel.

2. Emotionele binding met een processor

Intel kende ik alleen van het soundlogo aan het einde van computer commercials. En behalve een gevoel van ‘daar heb je ze weer’ riep dat weinig emotie op. Tot ik vorig jaar ‘Museum of Me’ voorbij zag komen. Een applicatie waarmee je Facebook historie wordt vertaald naar een rondgang door je eigen persoonlijke museum: een tentoonstelling van je vrienden, foto’s, filmpjes en berichten, begeleid door mooie muziek en afgesloten met een climax die me persoonlijk wist te raken. Dat is vooral bijzonder omdat ik vrijwel niets op Facebook zet. Mijn museum was akelig leeg. En op dat moment had ik daar zelfs even spijt van. Mooi dat je dat voor elkaar krijgt als processor fabrikant - Weekselectie van Maureen Akker, creatief partner bij Sister, bureau voor charme marketing en communicatie.

3. Intel Ultrabook Pop-Up Theater

Het is ontzettend moeilijk om je communicatief te onderscheiden in computerland. Intel & Asus zijn daar naar mijn idee wel in geslaagd met het Intel Ultrabook Pop-Up Theater,  een serie van live stunts die het dunne design van de ASUS Ultrabook en vooral ook de reactiesnelheid demonstreert van de ASUS Ultrabook dankzij Intel inside. Ze stuurden een team van 60 mensen op pad met de nieuwste Asus Zenbook UX31E. De Pop-Up teams verrasten vervolgens mensen in allerlei dagelijkse situaties door een situatie gerelateerde boodschap te laten zien op een reuze billboard gevormd door alle laptops samen. Een mooi voorbeeld van een low budget onconventionele actie waarbij op een grappige manier een moeilijke technische boodschap wordt overgebracht! Neem hier een kijkje voor alle filmpjes. - Weekselectie van Alexis Verschueren, eigenaar van off-road marketingspecialist Raul&Rigel.

iPhoneverpakkingalsstandaard4. De iPhone-verpakking als dock

Als je de creatieve industrie vraagt om iets over verpakkingen in relatie tot computers te schrijven, dan komt ‘Apple’ natuurlijk heel snel naar boven. Of juist vooral al die dozen, omdozen, binnendozen en beschermingdoosjes die je treft bij het uitpakken van een computer. En ook al was de eerste gedachte ‘dus geen case over Apple’ en de tweede ‘dus niet over afval’… liepen wij toch tegen een interessant patent aan, die beide onderwerpen verenigt.  Waarbij duidelijk wordt nagedacht over de post-consumer fase van de verpakking van de iPhone (en mogelijk ook de iPad). In dit geval het hergebruik van de verpakking als dock. Weliswaar in patent-fase…. maar wie weet!
Weekselectie van Anne van Haeften, directielid bij Reggs, specialist in branding en verpakkingsontwerpen.

5. Welke computer?

De vraag welke interessante ontwikkelingen zich voordoen op het gebied van computers, is nauwelijks goed te beantwoorden. Over welke computer hebben we het? Wie praat nog over 'een computer'? Computers zijn zo gespecificeerd dat de term niet langer de lading dekt voor wat ze kunnen. Ondertussen neemt hun functionaliteit steeds meer toe terwijl hun fysieke aanwezigheid afneemt. Zo worden ze nog meer een onderdeel van ons dagelijks leven. De Indiase Pranav Mistry houdt een inspirerend pleidooi hoe deze lange termijn ontwikkelingen tastbaar kunnen worden in de nabije toekomst. Zelfs het redelijk verwende TED publiek is hoorbaar onder de indruk tijdens zijn demonstratie van zogeheten Sixth Sense Technology. - Weekselectie van Zwier Veldhoen van reclamecampagnebureau THEY.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!