Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

5x Instagram toepassen

De mobiele app van Instagram waarmee je foto's kunt bewerken en delen, ging recent voor een miljard dollar naar Facebook. Maar wat kun je er mee? 5 voorbeelden van bedrijven die de applicatie op slimme manier inzetten om klanten te mobiliseren.

Wat kenmerkt veel goede dingen? Misschien wel dat ze heel simpel zijn. En dat is Instagram in ieder geval. Het is eigenlijk niet meer dan een soort mini-Photoshop in je telefoon. Als je een foto hebt genomen dan kun je die in een paar stappen bewerken. Je kunt een simpel kiekje er ‘leuker’ uit laten zien. Vervolgens kun je de foto delen op Instagram, Facebook of Twitter. De app speelt in op het Kodak-gevoel van mensen, het probeert de charme van de wegwerpcamera een plekje te geven in het social media tijdperk.

Er zijn bedrijven die in hun social media-marketing/branding daar op originele manier gebruik van maken. Het handige is namelijk dat als iemand een foto deelt er de mogelijkheid bestaat om een tag mee te geven, bijvoorbeeld van de locatie waar de foto is genomen. Door klanten in te schakelen om foto’s te laten maken en ze vervolgens te laten delen kun je een interessante interactie scheppen. Hier enkele voorbeelden van bedrijven die het snappen.

 

Bergdorf

Schoenenwinkel Bergdorf riep vrouwen in Manhatten (New York) op om hun schoenen te fotograferen. Van die foto’s hebben ze op Facebook een kaart gemaakt. De mooiste foto’s krijgen ook een plek in de winkel. Welke vrouw wil dat niet?

Playboy

Instagram stelt je instaat om foto’s te nemen die je doen terugdenken aan de jaren zestig en zeventig. Playboy speelt daar op in door in een Instagram-feed oude covers en foto’s aan te bieden.

Puma

Ook een slimme actie. Sportmerk Puma vroeg Instragrammers, die veel volgers hebben, om zoveel mogelijk foto’s te maken. De beste fotografen mochten op kosten van Puma verslag doen van Volvo-oceanrace in Abu Dhabi.

Burberry

Het modemerk Burberry haalt allerlei gekke dingen uit met Instagram en Twitter. Zo publiceerde het ‘snapshots’ van de modellen net voordat ze de catwalk opgingen en stimuleert het consumenten om zichzelf ‘als model’ op Instagram te zetten. Het heeft inmiddels meer dan 300.000 volgers.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Starbucks

Howard Schultz heeft het begrepen, of in ieder geval zijn marketingafdeling. Het koffiemerk heeft inmiddels zijn eigen Instagram-club. Die deelt foto’s, die dan ook weer op Twitter verspreid worden. Want wie onderdeel is van de fotoclub krijgt bijvoorbeeld korting of mag bij een zaak ‘backstage’ kijken. Daar worden dan weer foto’s gemaakt die anderen ertoe moeten brengen ook mee te doen. Handig bedacht.