7 redenen waarom Twitter zo van ondernemers houdt (als megafoon die je mega-aandacht oplevert)

Paris Hilton

Hoe komt Elon Musk aan zoveel volgers op Twitter? Duh, hij valt op en komt met boude statements. En als Paris Hilton, celebrity die alleen maar goed is in het zijn van Paris Hilton, al dik zeventien miljoen volgers weet te boeien, moet jij toch ook kunnen schitteren op Twitter? Erwin Wijman geeft je zeven succesgeheimen op Twitter.

Dit is een voorpublicatie uit Erwin Wijmans nieuwe boek ‘Zo verkoop je alles. Hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt

1. Houd het kort, simpel en krachtig

Twitter is een krachtig medium omdat het een groot bereik heeft en omdat korte statements beter gelezen worden dan lange verhalen. Twitter wordt als typisch nieuwsmedium ook nog eens goed gelezen en gevolgd door journalisten en dat betekent dat je bereik potentieel snel vergroot kan worden. De pers – zo genoemd naar de ouderwetse drukpers – is ook virtueel nog steeds een vermenigvuldigingsmachine.

Van de Arabische Lente van enkele jaren geleden wordt gezegd dat die is ontstoken door berichten op Twitter, en de #MeToo-beweging begon ook op Twitter. Een recent voorbeeld: de tweet ‘Am considering taking Tesla private at $420. Funding secured’ van Tesla-topman Elon Musk (@elonmusk) leidde tot een schok op de Amerikaanse beurs, een onwaarschijnlijk snelle stijging van het aandeel Tesla, wereldwijde aandacht en juridische onderzoeken door de Amerikaanse beurswaakhond.

Zakenkrant Wall Street Journal zette de tweet boven aan zijn nieuwssite. Nu is uiteraard lang niet iedere ondernemer zo uitgesproken als Elon Musk, en dus zeker ook niet zo openlijk op Twitter, maar zijn tweet bewijst wel dat een simpel (pers)bericht van amper negen woorden grote impact kan hebben.

Donald Trump maakt niet voor niets zo actief gebruik van Twitter om zijn standpunten en meningen te verkondigen. Berucht is de tweet van de Amerikaanse president met kritiek op het gevechtsvliegtuigenprogramma van Lockheed Martin waardoor de beurswaarde van de luchtvaartgigant kelderde met vier miljard dollar. En toen celebrity en model Kylie Jenner terloops in een tweet meldde dat ze niet meer zoveel met Snapchat had, zag Snapchat zijn waarde op de beurs instorten met een dikke miljard dollar.

2. Twitter is groot, zet er dus informatie op die echt de moeite waard is

Een voormalige CEO van Twitter noemde de kracht van zijn medium ooit de democratisering van informatie. Iedereen kan heel laagdrempelig iets delen met de wereld, zonder grenzen. Dat maakt Twitter groot en groots.

In feite is Twitter een megafoon. Wie dat beseft, kan ook bedenken dat wat je erop zet, beter de moeite waard kan zijn, want alleen dan maak je optimaal gebruik van die groot- en grootsheid. Hoe interessanter en waardevoller de informatie is die jij erop zet, hoe beter je tweet gelezen wordt én hoe meer mensen je gaan volgen.

3. Ga een dialoog aan

Twitter is een sociaal medium en leent zich nog meer dan andere sociale media voor reacties en dialoog. Het is veel beter om het gesprek aan te gaan dan alleen te zenden. Reageer dus op andere twitteraars, retweet en/of like berichten van anderen en stel ook uitdrukkelijk vragen op Twitter. Mensen houden van vragen en geven graag antwoorden.

4. Twitter vaak, activiteit loont

Je bent interessanter om te volgen als je geregeld berichten plaatst. Als je dus meer volgers wilt en die ook wilt houden, is het belangrijk om actief te zijn op Twitter. Denk aan enkele tweets per dag. Oer-celebrity Paris Hilton (@ParisHilton) plaatst twee of drie tweets per dag en kan bogen op maar liefst 17,2 miljoen volgers.

Veel Twitteraars plaatsen slechts enkele berichten per week en soms zelfs per maand. Maar het is niet handig als je (potentiële) klant even naar je Twitteraccount gaat en op 20 september ontdekt dat je laatste tweet van 20 maart was. Dat maakt geen solide en actuele indruk.

Te veel en te vaak twitteren is ook weer niet goed. Dan dreigt er overkill, en daar houden je volgers niet van.

Vooral in zakelijke dienstverlening komt het nauw: als jij als ondernemer vijftig tweets per dag plaatst, zullen lezers zich afvragen of je wel serieus aan het werk bent, en of je wel werk hébt.

5. Kom terug op je eerdere berichten op Twitter, maak een verhaal

Elon Musks tweets worden niet zelden tienduizenden keren geliket en geretweet en zelfs als hij een tweet van Tesla zelf retweet, kan die rekenen op talloze likes en retweets. Zijn retweet van de Tesla-tweet ‘Staying public’ van 25 augustus 2018 kan zich verheugen in meer dan 30.132 vind-ik-leuks, 5597 retweets en 1234 reacties. De gemiddelde Nederlandse ondernemer of marketeer is vaak al blij als drie of vier mensen zijn tweet liken en helemaal verheugd als het bericht tien of vijftien keer wordt geretweet.

Natuurlijk betreft zo’n bericht van Tesla/Musk een actueel onderwerp én het is ook nog een vette knipoog naar zijn eigen geruchtmakende tweet ‘Am considering taking Tesla private at $420. Funding secured’ in augustus (zie onder punt 1).

6. Er is altijd iets om over te twitteren

Wat voor bedrijf of organisatie je ook runt, er valt altijd wel iets te twitteren. Is het niet over je nieuwe producten of diensten dan wel over een congres dat je bijwoont of een bedrijfsbezoek dat je brengt. Of je las iets in de krant of online wat je verbaasde of juist vrolijk maakte. Je kunt ook tweeten over opmerkelijk nieuws van of over je klanten. Of je kunt – nog beter – een kijkje achter de schermen van je bedrijf geven. Tweet bijvoorbeeld over de koffie die jouw bedrijf schenkt: is het fair-tradekoffie, Nespresso, ouderwetse filterkoffie of heb je een eigen blend laten maken?

En als je niets meer weet, stuur je tegelwijsheden rond. Paris Hilton doet dat ook en met veel succes. Haar tweet ‘You are never too old to set another goal or to dream a new dream’ leverde haar 195 reacties op, ruim 3000 retweets en 10.000 likes.

7. Wees onbeschaamd op Twitter

Nog één keer Paris Hilton als voorbeeld. In haar bio verwijst ze expliciet naar de plaatsen waar ze naast Twitter te vinden is: op YouTube en Instagram. En het leeuwendeel van haar bio wordt ingenomen door een rechtstreekse aansporing om haar nieuwe parfum te kopen, compleet met website: ‘Purchase my newest fragrance #PlatinumRush or any of my other 23 fragrances at @Perfumania at bit.ly/2w2ZwAa.’

Het komt misschien opdringerig over, maar mensen weten wel wat je in huis hebt. Je waardevolle informatie, lezenswaardige tweets, humor en engagement doen de rest.


Deze tips komen uit het boek Zo verkoop je alles. Hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt, dat op 18 april verschijnt bij uitgeverij Haystack

Meer afleveringen in deze reeks:
7 redenen waarom je zelf je product bent, en hoe je dat uitdraagt
9 redenen waarom je voor een niche, of superniche moet kiezen
Abonnementiseer je product of dienst: 7 tips om te zorgen dat je klanten meer en langer kopen
7 manieren waarop je klanten sneller laat betalen
7 killergeheimen van een e-mailnieuwsbrief

Erwin Wijman is marketingdeskundige en schreef veelgelezen boeken over marketing en reclame, waaronder Vlinder in de boksring, De bedrijfsnamenfabriek, De verkoopmaffia en Wat je rijdt ben je zelf. Hij is geporteerd van eigenwijze en eigengereide ondernemers die de dingen beter of makkelijker of gezonder of goedkoper of klant- of mensvriendelijker maken.