7 tips om je app wél te laten slagen in de appstore

App Store

Je app is af, maar hoe zorg je voor een zo groot mogelijk bereik in een app store? We vroegen het aan de experts van Appromoters, die 7 tips geven van de soft launch tot het maximaliseren van je impact.

Dagelijks komen er in de app stores meer dan 50.000 apps bij. De concurrentie neemt elke dag toe, waardoor het een steeds grotere uitdaging wordt om jouw app in een zee van apps naar de oppervlakte te krijgen. En dat terwijl het nog nooit zo makkelijk is geweest om apps te maken en publiceren, dankzij betaalbare ontwikkel mogelijkheden en vereenvoudigde software-tools die iedereen kan leren gebruiken.

De uitdaging die de meeste app-ontwikkelaars aangaan is gezien worden, toegewijde gebruikers werven en inkomsten genereren. Met deze 7 tips van Appromoters maak je van jouw app een succes:

1. Omarm verandering

Als je de app voor het eerst lanceert, is het belangrijk dat je snel leert en je aanpast. Je app valt of staat met gebruikers. Zij halen je app omhoog in de succeslijstjes of laten deze links liggen. Luister daarom goed naar je gebruikers, verzamel feedback en pas de app-ervaring zo aan dat deze steeds voldoet aan hun behoefte. 

2. Bereid je voor op groei: soft launch

Tijdens deze eerste stap die je neemt om je app te optimaliseren, pas je verbeteringen toe en definieer je de meetbare doelstellingen die je wilt bereiken en die relevant zijn voor jouw soort app. Investeren tijdens de soft launch is cruciaal om je bedrijf klaar te stomen voor toekomstige groei van je app. Houd altijd in je achterhoofd dat je op zoek bent naar toegewijde gebruikers, niet naar een grote hoeveelheid downloads.

Optimalisatie in de app stores
In de app stores krijgen gebruikers een eerste indruk van je app, een belangrijk moment om optimaal te benutten. Test verschillende screenshots en call-to-actions voor optimale download-conversie op de landingspagina. Zoekwoord optimalisatie is ook zeker nuttig, maar veelal overschat. Update ook de visuals regelmatig. Als je verschillende markten aanspreekt, pas dan tekst en beeld daar op aan.

3. Zorg voor de juiste tools

Tools als Appsflyer, Kochava en Adjust bieden marketeers de mogelijkheid om hun downloads te volgen en de oorsprong daarvan na te trekken. Deze zogenoemde mobile attribution tools stellen app-ontwikkelaars in staat om de kwaliteit van de gebruikers, afkomstig van verschillende bronnen, te monitoren. Het is belangrijk dat je een betrouwbare attribution partner vindt; zo horen anti-fraude maatregelen standaard onderdeel uit te maken van je pakket. Ze voorkomen dat je betaalt voor lage kwaliteit of fraudegevoelige traffic.

4. Definieer de winnende metrics

Opstellen van waardevolle meetbare doelstellingen staat bovenaan je prioriteitenlijst. Om de kwaliteit hoog te houden, zijn goede metrics eenvoudig te bepalen en te volgen, zoals het aantal voltooide tutorials, aantal afgeronde registraties, bereikte niveaus in de app en mobiele aankoopcijfers. Met deze data creëer je een duidelijke app funnel en kom je erachter welke consumer decision journey jouw gebruiker aflegt binnen je applicatie.

Kwalitatieve Key Performance Indicators (KPI’s)
Werk je samen met een mobile advertising platform, dan is het sterk aan te raden om kwalitatieve KPI’s mee te nemen in je pakket. Platforms die werken met prestatiegerichte bedrijfsmodellen gebruiken KPI’s om na installatie de betrokkenheid van gebruikers te verifiëren. Dit gebeurt aan de hand van bepaalde engagement criteria. Social media werken met een business model waarbij betaald wordt voor bereik en niet voor betrokkenheid van het publiek.

In mobile advertising platforms zijn tools beschikbaar die wel de mate van interactie meten. Hierdoor ben je verzekerd van waardevolle gebruikers en goede opbrengsten van je betaalde advertenties. Met de juiste tool schaal je de meest effectieve kanalen snel op voor meer waardevolle gebruikers en kom je er ook achter welke kanalen niet werken. 

5. Lanceer in een kleinere markt 

Voordat je jouw app lanceert in je voornaamste markt, is het slim om eerst voor een soft launch te gaan in een wat kleinere markt. Lanceer je direct in markten als de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk of Japan, dan ben je snel door je advertentie-budget heen. In de beginfase is je doel om te leren op welke manier je het advertentie-budget het beste besteedt en waar de prioriteiten liggen. Bereken de waarde die een klant voor je business heeft om erachter te komen wat je ideale kosten per gebruiker zijn. 

En ga op zoek naar de juiste markt! Wil je met je app de Verenigde Staten veroveren, dan wordt Nederland bijvoorbeeld gezien als een ideale markt voor een eerste launch. Veel mensen spreken er Engels en er zijn allerlei culturele overeenkomsten tussen de twee landen. 

Voorkom vooroordelen van je publiek
Houd het bereik van je campagne bij voorkeur zo groot mogelijk. Op deze manier zorg je ervoor dat een significant aantal gebruikers in aanraking komt met je app, terwijl je bepaalde vooroordelen voorkomt, evenals het ontstaan van verwachtingen tijdens de ontwikkeling van de app. Het is niet strikt noodzakelijk om tijdens de soft launch al mobiele advertenties in te richten op social media.

De mogelijkheid tot hyper targeting (zeer gericht targeten), een van de duurdere tools in social media advertising, heb je vooralsnog niet nodig. Integreer de KPI’s van een prestatiegerichte partner om waardevolle inzichten in het gedrag van je gebruikers te verkrijgen. 

6. Spoor nieuwe gebruikers aan

Effectieve tools die je zeker wilt gebruiken zijn media platforms die app-installatie campagnes toestaan, zoals Facebook, Snapchat en Google AdWords. Dankzij de mogelijkheid en het bereik van hyper targeting, leveren deze hoge kwaliteit gebruikers op. Houd er wel rekening mee dat hyper targeting een kostbare tool is die je weloverwogen moet inzetten. 

Groeimogelijkheden naast het adverteren op socials
Er zijn ook mobile advertising platforms zoals Appromoters, die apps van allerlei groottes helpen om hun user base op een duurzame manier te laten groeien. Prestatiegerichte partners leveren duizenden in-app en mobile traffic sources op. Daarmee haal je op een betaalbare en effectieve manier hoge kwaliteit gebruikers binnen en loop je bovendien minder risico.

De advertising tools op social media beperken zich tot een systeem gebaseerd op weergaven, waarmee je niet verzekerd bent van de kwaliteit van je gebruikers. Onthoud dat de beste platforms werken op basis van transparantie: zij maken inzichtelijk waar advertenties zijn afgebeeld, zodat marketeers zelf controle kunnen houden over hun merk en marketing proces. 

7. Verover de app stores: tijd voor groei

Tijdens de groeifase investeer je intensiever in het werven van nieuwe gebruikers. Toch loop je weinig risico door de inzichten die je hebt verkregen tijdens de soft launch. Je weet al hoeveel een gebruiker mag kosten. En je hebt met analytische tools en metrics geverifieerd dat je gebruikers terug blijven komen. Niet onbelangrijk: dankzij je attribution partner heb je uitgevogeld wie je meest betrouwbare advertising partners zijn. 

Bij de lancering van Angry Birds 2 gaf Rovia $30M uit aan awareness campagnes
Om de effectiviteit van je betaalde advertenties een boost te geven, raden experts aan om verschillende wervingskanalen tegelijkertijd in te zetten. Zo geven grote app-ontwikkelaars als Rovio tot wel $30M uit aan awareness campagnes voor de lancering van nieuwe apps, waarbij ze betalen per view en tegelijkertijd ook cost-per-installation campagnes laten lopen.

Target lokaal en vergroot de kans om viral te gaan
De beste mobile advertising platforms geven je een goedkopere en effectievere manier om lokaal te targeten dan social media platforms. Je target de weergave van je advertentie in specifieke gebieden, landen, steden of zelfs op IP-range. Met massale groei binnen een specifieke regio stimuleer je organische groei, ideaal voor social, shopping en dating apps. Verdien meer dan je uitgeeft aan ads

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl