'Adverteerders betalen veel te veel'

Er moet snel een gedragscode komen voor de affiliate marketingbranche. "Veel netwerken geven nergens openheid over, terwijl je als adverteerder wel moet weten waar je voor betaalt."

Cleafs bestaat sinds september 2007 en timmert hard aan de weg om het grootste affiliate marketingbureau binnen de reisbranche te worden, zegt mede-oprichter Sebastian Monteban. Volgens hem is zijn bureau nu de derde binnen de reissector. In de grote algemene netwerken Tradedoubler en Tradetracker moet Cleafs vooralsnog zijn meerdere erkennen.

 

Monteban is niet te spreken over zijn concurrenten. "Wij willen graag een gedragscode voor de affiliate marketing. Adverteerders betalen nu vaak te veel, omdat de meeste aanbieders geen openheid van zaken geven."

 

Transparantie

Zo is niet te achterhalen welke meetmethodes er gebruikt worden en hoelang cookies geldig blijven. Soms is dat een jaar, soms slechts zeven dagen. "Als jij iets koopt bij de Wehkamp omdat je op Sprout.nl een link hebt aangeklikt, verdient het affiliate marketingbureau daaraan. Maar als cookies een jaar geldig blijven en jij koopt in dat jaar nog eens iets bij de Wehkamp wordt dat nog steeds aangemerkt als een lead van Sprout, terwijl het dat natuurlijk al lang niet meer is. Voor de betalende adverteerder is het beter als de cookies een korte levensduur hebben. In ieder geval zou hij moeten kunnen zien waar hij voor betaalt."

 

Om de markt transparanter te maken zijn al enkele initiatieven gestart, maar die zijn een vroege dood gestorven. "Wij willen hier graag het initiatief nemen", zegt Monteban. "Maar dat hangt heel erg af van de bereidheid van anderen in de sector om mee te werken." Enkele branchegenoten hebben al medewerking toegezegd, maar de grootste partij wil vooralsnog niet meedoen. "Uiteindelijk komt die gedragscode er, maar dat heeft alleen zin als iedereen daaraan meewerkt."

 

Succes

Tot die tijd heeft Monteban het druk met het uitbreiden van zijn onderneming. Hij en zijn compagnon willen binnenkort uitbreiden naar de rest van West-Europa. "We hebben nu een aantal campagnes lopen in Groot-Brittannië, die zijn behoorlijk succesvol. Daar zullen we het eerste internationale kantoor openen."

 

Volgens Monteban dankt zijn onderneming het succes aan de positionering als reisnetwerk. "Niche-markten zijn de toekomst van affiliate marketing. De partijen die nu de markt domineren zijn veel te groot om zomaar te verslaan. Als je je niet volledig op een niche stort heb je geen enkele kans meer van slagen."

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!