Bas van der Veldt (AFAS): ‘Obama kan straks per helikopter bij ons landen’

Bas van der Veldt (AFAS)

Barack Obama staat op 28 september in AFAS Live bij het leiderschapsseminar Forward Thinking Leadership. Mede-initiatiefnemer Bas van der Veldt (AFAS) wil weten: 'Hoe blijf je normaal, terwijl iedereen om je heen gek is geworden?'

Dat softwareleverancier AFAS een rol speelt bij het naar Nederland halen van oud-president Barack Obama is minder verwonderlijk dan het lijkt: “Toen eind vorig jaar duidelijk werd dat Obama een Europese tour zou doen, werden wij door zeker zes partijen benaderd of wij wilden participeren om ervoor te zorgen dat hij ook naar Nederland zou komen”, zegt Bas van der Veldt, mede-eigenaar van AFAS.

“Iedereen beloofde dat het met zijn of haar connecties wel zou lukken, dus wij hebben afgewacht wie er aan het langste eind zou trekken. Dat bleek Hans Janssen, eigenaar van DenkProducties te zijn. Een perfecte partner om dit samen mee te doen. Hans organiseert al meer dan tien jaar de beste zakelijke evenementen in Nederland en weet als geen ander hoe we op 28 september het allerbeste leiderschapsseminar kunnen neerzetten.”

Jullie zijn een softwareclub? Waarom Obama op een podium zetten?

“AFAS heeft als missie ‘inspireert beter ondernemen’. Wij willen dat iedereen in Nederland het zowel zakelijk als privé een beetje leuker heeft. Om die reden hebben we eerder Richard Branson en Al Gore op het podium gehad, omdat deze mensen als geen ander weten hoe je mooie dingen kunt bouwen, die impact hebben op mensen om je heen. Dat was heel gaaf, maar beter dan Obama... Ik weet niet wie we dan moeten vragen.”

“Natuurlijk ben ik heel trots dat we dit mede mogelijk maken. Weinig bedrijven in Nederland durven dit risico te nemen. Nu het eenmaal is gelukt, staat de telefoon roodgloeiend met allerlei partijen en experts die met ons willen samenwerken, maar in de aanloopfase durft bijna niemand zich hieraan te branden. Wij wel. Dat is het ondernemende karakter van AFAS dat ons onderscheidt van andere spelers in de markt.”

Branson, Al Gore, Obama, ze komen niet voor niks opdraven, hoe bereken je of het de investering waard is?

“Je moet accepteren dat je niet alles kan meten. Het is heel moeilijk te bepalen of nieuwe prospects of klanten binnenkomen door een persbericht over Obama, via een voetbalwedstrijd bij AZ of door het winnen van de Koning Willem I-prijs. Het werkt allemaal mee aan je naamsbekendheid, wat uiteindelijk positief werkt op de beeldvorming van nieuwe klanten. Feit is dat we nu op 91% van ons jaartarget zitten en dat we bijna zijn ‘uitverkocht’ voor deze periode. We doen dus iets goed, maar waar dat precies door komt is een beetje gissen.”

Hoe gaan de onderhandelingen voor zo’n seminar?

“Iedereen wil iets van Obama, het is dus niet vreemd dat er veel voorwaardes zijn voordat hij zich aan een evenement wilt committeren. Gelukkig voldoen onze plannen daaraan. Vorige week zaten Hans, onze marketingdirecteur Martijn Delahaye en ikzelf nog eenmaal samen, hebben elkaar de hand geschud en op goed vertrouwen de toezegging gedaan. We hebben geen juristen in dienst, dus hebben niet zo een-twee-drie een contract opgesteld. Daarna hebben we het vooral stilgehouden en voordat het persbericht eruit ging afgelopen maandag op ons intranet gepubliceerd. Vooruit, alleen ons management en mijn vrouw heb ik het eerder verteld.”

Welke zaken bespreek je nog voor het definitieve akkoord?

“Je bespreekt vooraf de toegevoegde waarde van DenkProducties, maar ook die van AFAS binnen het organiseren van dit seminar. Voor ons was het bijvoorbeeld belangrijk dat het seminar in AFAS Live gehouden kon worden: een prachtige locatie die goed bereikbaar is en groot genoeg voor een serieus evenement, maar tegelijkertijd intiem aanvoelt.”

“We hebben ook gesproken over een locatie zoals de Arena, daar passen 30.000 mensen in en dan hadden we 200 euro voor een kaartje kunnen vragen, nu is dat vanaf 995. Een intieme setting past meer bij AFAS. Bovendien kan hij op het grasveld naast de locatie met een helikopter landen, waardoor ook het publiek een glimp van hem kan opvangen.”

“We zijn overigens dolblij dat we het niet de AFAS Music Hall hebben genoemd, Obama treed niet op voor uitsluitend muziekpodia. Ondanks dat er laatst in de media kwam dat de merkwaarde van de venue omlaag was gegaan. Er zijn in de historie van het gebouw nog nooit zoveel tickets verkocht en nog nooit zoveel evenementen in één jaar georganiseerd. Waar die journalist zijn cijfers vandaan haalde, is mij een raadsel.”

“De laatste uitdaging was hoe we de boodschap gingen communiceren: haalt AFAS Obama naar Nederland of haalt DenkProducties Obama naar Nederland. We zijn uiteindelijk maar gaan polderen: AFAS én DenkProducties halen Obama naar Nederland.”

Je hebt vast veel vrienden erbij gekregen sinds het nieuws naar buiten is gekomen?

“Het aantal mensen dat plotseling aan de telefoon hangt met de vraag of er relatiekaarten beschikbaar zijn is ongekend. Ook mensen die het volgens mij niet zouden mogen vragen, bestuurders van publieke instellingen die niet zomaar een cadeautje van 1000 euro mogen aannemen. We hebben natuurlijk een paar kaarten voor onze beste relaties, maar moeten heel streng zijn in de selectie, de meeste zullen zelf een kaart moeten kopen.”

Obama komt straks een uur langs. Jij mag waarschijnlijk als een van de weinige met hem op de foto…

“Ja dat is wel bijzonder. Je wilt zeker weten wat ik hem wilt vragen. Ik heb er nog niet over nagedacht. Wat mij wel intrigeert is hoe hij zo down to earth is gebleven: hoe blijf je normaal terwijl iedereen om je heen gek is geworden? Als president trekt iedereen aan je en poetst je ego op tot grote hoogtes. Hoe word je ondanks al die prikkels geen mega-narcist? Dat lijkt mij een interessante vraag.”

“Ik had van de week een discussie over het thema: moet je leuk en sympathiek zijn om een goede leider te zijn? Ik denk zelf dat het belangrijk is dat mensen graag voor je willen werken. Mijn gesprekspartner dacht hier heel anders over. Wat de waarheid is, ik ben er nog niet uit.”

Bekijk ook dit interview met Hans Janssen, oprichter van DenkProducties, over zijn Obama-rollercoaster:

Remy Ludo Gieling is als hoofdredacteur van Sprout eindverantwoordelijk voor de website, het magazine en de maandelijkse events. Hij schrijft over technologie, innovatie en snelgroeiende bedrijven.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!