Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Call to Action!

Je klanten oproepen om actie te ondernemen lijkt soms wat plat. Meer dan met korting gooien doe je vaak niet. Onze expert omzetgroei is een fan van Call to Action. "Ik ga toch geen 10 euro weggooien?"

Ik kreeg op een beurs een soort betaalpas aangereikt, waarop met grote letters stond:  “€10,- Gratis brandstof”. Het kwam van MKB Brandstof, die op dit moment een grote campagne op de radio voert. Een erg leuke onderneming met ideële doelstellingen (ze willen door collectief inkoopvoordeel te behalen de hoge marges van multinationals terugdringen), maar vooral een knappe prestatie, want een paar jaar geleden bestond dat bedrijf slechts uit een aantal mensen.
Maar dit terzijde. Best verleidelijk: € 10,- gratis brandstof. Normaal zou een folder of advertentie over een brandstofpas me niet boeien, maar dit heeft mijn attentie; Ik ga toch geen €10,- weggooien?…..
Dat is nu een echte ‘Call To Action’.

Een Call To Action (CTA) vraagt om direct te reageren en dat zet je doelgroep in beweging. Vergelijk het met de etalage van een winkel; Zie je iets dat je aandacht trekt, dan loop je naar binnen en dan is er omzetkans. Zo niet, loop je door; omzetkans weg.

Een CTA is een strategisch belangrijk onderdeel van je propositie en het middel om de respons op je acties te verdubbelen.


Actiemoment

Wat is jouw Call to Action? Als iemand op je website komt bijvoorbeeld? Of bij een offerte die je verstuurt? Hoe trigger je mensen tijdens een verkoopgesprek? Wat is je CTA bij een mailing of advertentie? Waarom zou ik nu toehappen? Waarom zou ik NU reageren?


Om je te inspireren geef ik een paar voorbeelden:

  • Sunweb stunt met zeer lage tarieven. Van de geadverteerde reis op zich zijn er misschien 100 beschikbaar, maar zo’n actie genereert duizenden e-mailadressen van mensen die kennelijk via het internet een reis kunnen boeken. Prima CTA!
  • Joop van den Ende adverteert met de musical ‘Mary Poppins’ op de radio. Ze sluiten af met: “Bel nu en bestel de beste plaatsen!”
  • Het Financieel Dagblad biedt een proefabonnement van € 10,- aan. Een uitgeholde propositie misschien, maar zie eens voor je dat ze zonder CTA het FD aanbieden.
  • Sprout heeft ook een goede CTA. Ze werken met meerdere gastredacteuren (waaronder ik) en sturen af en toe een mail de deur uit met: “stuur je artikel voor het eind van deze maand, dan kiezen we er een die in het magazine komt.” Reken maar dat die mij aan het werkt zet!


Jouw CTA toetsen?

Test de kracht van jouw ‘Call To Action’ en mail me wat je ideeën zijn. Ik zal er zeker op reageren. Doe dat voor 1 april, dan krijg je naast een antwoord bovendien het gratis digitale boekje ‘de Zeven Basisprincipes voor Omzetgroei’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Door: André Hagelen ([email protected])