Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Concurrentiestrijd online huishoudboekjes

Het broeit in de markt voor online huishoudboekjes. Na Yunoo en TIM meldt zich een nieuwe speler. Cashflow.nl koppelt sinds deze week haar gegevens met die van het NIBUD. "We gaan dit jaar al naar 100.000 gebruikers groeien."

 

Via de site kunnen gebruikers – door de koppeling met het NIBUD- hun uitgavenpatroon anoniem vergelijken met andere vergelijkbare Nederlandse huishoudens. Achter Cashflow.nl zit het softwarebedrijf Invers (omzet 1,5 miljoen euro). Dat is al zeven jaar actief op de markt met Bankingtools.nl, een offline softwareprogramma voor budgetbeheer. "We hebben dat samen met grote banken opgezet. Online is een groeimarkt en daarom een logische vervolgstap", zegt een woordvoerder. 

Invers zegt zo'n 200.000 bestaande softwaregebruikers te hebben. "Op dit moment hebben daarvan al 40.000 de overstap gemaakt naar online." Het online huishoudboekje is een jaar live. "We gaan vanaf nu ons product actiever marketen en partners opzoeken", zegt de woordvoerder. Het bedrijf verwacht dit jaar op 100.000 online gebruikers uit te komen. Cashflow.nl is gratis, klanten moeten voor extra diensten, zoals hulp bij belastingaangifte, gaan betalen. "Dat levert mogelijk zo'n 10 euro per gebruiker op."
 
Het wordt spannend. De Utrechtse startup Yunoo.nl betrad begin vorig jaar 'als eerste' de markt voor online huishoudboekjes. Net als Cashflow.nl presenteert het zich als onafhankelijke partij. Ook Yunoo -bijna 90.000 gebruikers- is gratis, maar werkt met een iets ander verdienmodel. De site doet suggesties voor besparingen, waar leads uitkomen voor derden. Yunoo verdient daar aan. Ook wil de site betaalde extra diensten aanbieden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Recent maakte ING Retail – meer dan 8 miljoen rekeninghouders- bekend deze zomer nog haar klanten te gaan bedienen met online huishoudboekje TIM. De bank sloot daartoe een deal met een Amerikaanse aanbieder. Yunoo was vorig jaar ook in de race voor een partnerschap met het ING. Ondernemer Patrick van der Tuin liet vorige week weten met een andere bank in gesprek te zijn om te 'whitelabelen'.