Consument wil geen groen

Houd maar op met die groene profilering van uw bedrijf, want de consument vertrouwt u voor geen meter. Uit onderzoek blijkt dat 67 procent van de consumenten groene reclames wantrouwt. 17 procent geeft zelfs aan expres geen groene producten te kopen uit ergernis.

Steeds meer bedrijven profileren zich als milieuvriendelijk bedrijf. Sinds ‘An Inconvenient Truth' van Al Gore is een ware milieuhype ontstaan. Zoals het vaker gaat met hypes lijkt het gros van de mensen ook deze oprisping alweer goed beu te zijn, zo blijkt uit onderzoek van bureau Marketresponse.

 

Zij ondervroegen consumenten over groene reclame. 17 procent van de ondervraagden is de constante nadruk op het milieu zo beu dat zij de fabrikanten er achter actief boycotten. Slechts 14 procent zegt helemaal achter de reclames te staan en is blij dat het bedrijfsleven de klimaatverandering omarmt.

 

Wantrouwen

Maar liefst 67 procent vertrouwt de bedrijven niet voldoende. Zij geloven niet dat de aangeprezen producten zo groen zijn als de reclamemakers beweren. Cruciaal is daarbij ‘of het begrip duurzaamheid authentiek overkomt'.  Duurzaamheid als marketingtool is dus niet voor iedere ondernemer weggelegd.