Contentmarketing (in coronatijd): 1 basisregel en 3 hacks

Schrijven

Als je niet oppast kan contentmarketing een tijdslurper en budgetverslinder pur sang worden, waarschuwt Sprout-expert Christiaan Snabel. Maar als je die mensen niet (meer) hebt? En die tijd ook niet? Misschien moet je dan slimmer werken.

Content. Het is tegenwoordig dé brandstof voor je marketing. Maar ja, die content moet wel gecreëerd worden. 

En wat doe je als de creatie van die content begint te haperen. Bijvoorbeeld als je door de coronacrisis je marketingbudget liever aan andere dingen uitgeeft? 

Hier een paar inzichten en foutieve aannames waarmee je wellicht je voordeel doet in deze tijd. 

De basisregel: Het (resultaat) komt écht niet meer uit de content alleen

Ik was een paar maanden terug bij een marketingbureau. Hun content strategie was een uit de hand gelopen hobby. 

Ze hadden flink geïnvesteerd en mooie Google posities behaald. 

Blije gezichten bij de SEO-experts, maar de directie was aanzienlijk minder vrolijk. Zij keken aan tegen een hopeloze investering qua overall rendement. Deze aanpak had bedroevend weinig echt betalende klanten opgeleverd.

In zo’n geval komt de winst dus niet uit nog meer of andere content maken. Je moet dan de (lead)conversie optimaliseren en misschien je content misschien meer en op wat andere plekken gaan promoten.

Het liefst denk je vooraf goed na over:

  • een doelgerichte promotie-strategie van je content bij de juiste doelgroepen;
  • een goed geoptimaliseerde marketingfunnel die ook écht converteert.

Op deze manier is de kans op een goed overall rendement stukken groter.

Hack 1: Je content hoeft niet altijd lang

In de Business to Business is de contentmarketing vaak nog wat klassieker. Denk aan lange met feiten en cijfers doordrenkte whitepapers, case studies en ebooks.

De vraag is of dat echt zo nodig is. Bedenk dat veel content in eerste instantie wordt gescand. Je concurreert op zo’n moment met Youtube, Facebook en god weet wat nog meer….

Dan kun je dus prima af met korte qoutes, testimonials en foto’s. Het is – zeker voor een first impression – veel belangrijker dat het ‘snackable’ en ‘mobile proof’ is.

Hack 2: Je content hoeft niet vak-of product gerelateerd

Een derde valkuil waar veel bedrijven en contentcreators met open ogen instappen is dat ze denken dat hun content percé iets met hun vak of product te maken moet hebben. 

Hoeft helemaal niet. 

Sterker nog, dat is vaak weggegooide tijd en moeite. Steeds meer mensen vinden snel en ‘snackable’ entertainment echt veel leuker dan de zoveelste ‘how to’ blog. Waarom denk je immers dat Instagram en TikTok zo snel groeien?

Het gaat dus om emotie. Je kunt bijvoorbeeld prima populair een Youtube fragment of een leuke Giphy plaatsen op je sociale kanalen of zelfs in je maandelijkse update naar je klanten.

Hack 3: Je content hoeft niet mooi, origineel of poëtisch

Zodra mensen de creatie-pet opzetten, ontstaat er vaak zoiets als; “Ik wil iets moois maken” of “ik wil iets origineels maken”. 

Stel je zelf de vraag: ‘Waar draait het om in je contentmarketing?’

Ik denk dat het draait om aandacht van je klant en eventueel een klik of actie om contact met jou op te nemen.

De content die je daarvoor nodig hebt – op welk kanaal dan ook – hoeft dus niet persé origineel te zijn. 

Sterker nog, als jij een platgedraaid top10 lijstje (wat zeker niet origineel is) van je concurrent pakt, dat een klein beetje aanpast en opnieuw op je website, Facebook of LinkedIn zet, werkt dat waarschijnlijk beter dan een heel origineel top10 lijstje uit een categorie die nog niemand kent. 

Zoals je misschien weet is Rumag is ook heel ver mee gekomen. Maar als jij gewoon wel netjes je bronnen vermeld en toestemming vraagt, is er niets aan de hand.

En hetzelfde geldt misschien wel voor je content of campagne van het afgelopen jaar. Die kun je – met een geactualiseerde aankondiging of een paar kleine tweaks – vast nog wel een keer gebruiken.

Maak daarbij natuurlijk wel de brug naar je product of dienst en jouw toegevoegde waarde.

Christiaan Snabel heeft ruim 15 jaar ervaring in salesgerichte marketing en digital. Als Marketing Coach helpt hij lead-marketeers en directies van (B2B) dienstverleners en tech-bedrijven hun marketing salesgerichter te organiseren. Christiaans specialiteiten zijn het opzetten en begeleiden van Go-To-Market en Predictable Revenue trajecten.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!