Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Cradle to cradle bezorgt Desso imagoboost

Desso, tapijttegelfabrikant in Waalwijk, had een oubollig imago. Door over te schakelen op de cradle to cradle-bedrijfsfilosofie krijgt het bedrijf het imago van een  trendsetter.

“Desso had in handen van het kostengedreven Amerikaans moederbedrijf Armstrong een oubollig imago gekregen. We deden wel aan duurzaamheid, maar waren daarin totaal niet onderscheidend”, vertelt Rob Kragt, marketingmanager Benelux bij Desso.

Analyse

Rob Kragt (54) is grafisch vormgever en marketeer en werkt ruim twintig jaar voor tapijttegelfabrikant Desso in Waalwijk, waar hij nu marketing manager Benelux is.
Het nieuwe management van Desso besloot in 2007 dat het bedrijf volledig moest overschakelen op de cradle to cradle-filosofie.

Kragt is binnen en buiten het bedrijf cradle to cradle-ambassadeur.  “In 2007 werd Desso weer zelfstandig. De aandelen kwamen in handen van participatiemaatschappij NPM Capital en het management, dat ging nadenken over de toekomst. We hadden behoefte verder te gaan met duurzaamheid en er echt onderscheidend in te zijn. Nadat onze nieuwe ceo Stef Kranendijk de VPRO-documentaire Afval =Voedsel over de cradle to cradle-filosofie had gezien, besloot hij dat dat de toekomst moest zijn.”

“Cradle to cradle propageert het sluiten van zowel de technische als de biologische cirkel door producten óf volledig recyclebaar óf biologisch afbreekbaar te maken. Het gaat echter veel verder. Je moet niet alleen kringlopen sluiten, je moet gebruik maken van gezonde en goede materialen, je moet diversiteit nastreven, verbetering van lucht-, bodem- en waterkwaliteit, hernieuwbare energie gebruiken en sociale verantwoordelijkheid tonen. Als wij een cradle to cradle-bedrijf willen zijn, dan moeten we al deze zaken voor elkaar hebben. Dat gaat veel verder dan alleen maar de producten uit elkaar kunnen halen en recyclen.”

“In 2020 willen we volledig cradle to cradle zijn, maar dan is het niet afgelopen. Het is een oneindig proces met continue innovaties. Zo verkopen we nu tapijt dat de luchtkwaliteit verbetert door fijnstof op te nemen. Onze tapijttegels bestaan echter voornamelijk uit aardolie. Behalve wol zijn er nu nog geen biologische grondstoffen die aan de vereisten van modern tapijt voldoen. De enige manier om minder aardolie te gebruiken is om tapijttegels eindeloos te recyclen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Verdienmodel

“We zijn nu vier jaar verder en hebben het imago van een oubollig bedrijf van ons afgeschud. Trendwatcher Hilde Roothart zet ons in het rijtje met trendsetters als Apple en Akzo Nobel. Naast extra omzet die we daardoor maken, streven we ernaar om zo veel mogelijk tegels terug te krijgen, waardoor we minder grondstoffen hoeven in te kopen. We hebben hier een afdeling opgezet die tapijttegels vermaalt en de verschillende componenten scheidt. We ontwerpen nieuwe tegels waarvan de grondstoffen na gebruik gemakkelijk kunnen worden gescheiden en hergebruikt. In de toekomst hoeft een klant geen eigenaar van onze producten meer te worden. Hij betaalt dan voor het comfort en wij blijven eigenaar van de grondstoffen. Dankzij ons verbeterde imago hebben we ons marktaandeel kunnen vergroten in een dalende markt.”

Gratis sessies

Ook bezig groen te worden? Op sprout.nl/duurzaam lees je er alles over. Hier kun je je ook aanmelden voor de gratis sessies over duurzaamheid in samenwerking met Eneco.