Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Deze bedrijven spelen slim in op de Pokémon-hype

Een goede week na de lancering heeft de hype rondom het augmented reality-spel Pokémon Go al rijen voor- en tegenstanders gecreëerd. Zo springen bedrijven in op de spelers die speuren naar een Pikachu, Spearow of Rattata.

De serie over hoofdpersoon Ash Ketchum die jaagt op Pocket Monsters, kortweg Pokémon, is bezig aan een wederopstanding. Sinds Google-dochter Niantic Labs op 7 juli in de Amerikaanse, Australische en Nieuw-Zeelandse app stores het spel Pokémon Go uitbracht, is het een rage geworden. Via een omweg kunnen ook Nederlandse spelers de game bemachtigen (de officiële Nederlandse releasedatum is nog niet bekend).

In de smartphone-game vang je de wezens uit de serie, train je ze en kun je ermee vechten tegen andere spelers. Om de kleine monsters te vangen moet je de straat op met de smartphone in je hand. Op basis van je gps-signaal zie je of er een Pokémon in de buurt zit. Eenmaal dichterbij gekomen, kun je die ‘vangen’ door een bal naar hem te swipen op het scherm.

Dat heeft als gevolg dat – sommige, misschien wel veel – spelers zonder op-of-om te kijken straten oversteken, in een sloot stappen, de politie alarmeren of een lijk vinden. Afgezien van Nintendo zelf, is Pokémon Go voor sommige ondernemers een prima pr-moment, terwijl anderen het spel verbieden in hun winkel, café of kantoor. In VS overstijgt het gebruik van Pokémon Go nu al dat van Whatsapp en Instagram.

(Wil je een berichtje krijgen wanneer Pokémon Go in Nederland verkrijgbaar is? Meld je dan aan voor deze alert-service, gemaakt door de Nederlandse ontwikkelaars van Firmhouse)

1. Hotspot

Met ‘Lure Modules’, een in-app-aankoop, kunnen ondernemers van een bepaalde plek een Pokémon Go-hotspot maken en zo mensen naar hun winkel lokken.

2. Pokémontrainers

Als inhaker op de hype zoekt jongerenflexbureau Young Capital ‘trainers’ die de Pokéstops in de studentensteden van Nederland in kaart kunnen brengen. Die Pokémontrainers worden ‘marktconform’ uitbetaald in Pokécoins. “Met deze informatie kunnen kandidaten die op gesprek komen op een vestiging, van tevoren de route met de meeste Pokéstops uitstippelen.”

3. Tinder voor trainers

Pim de Witte en Rene Roosen ontwikkelden Pokematch, een app waarmee Pokémon-spelers met elkaar kunnen daten. De app ontstond volgens de twee na een dilemma: hoe kun je daten terwijl je ook wilt Pokémon’en? De app moet nog wel even goedgekeurd worden door Apples App Store.

4. GoSnaps

Erik Duindam en Paul Warren hebben dankzij de hype een hit met de technologie van hun startup Unboxd. Ze bouwden GoSnaps, een app waarmee Pokémon Go-spelers tijdens het spel screenshots kunnen delen en meteen aangeven waar ze zich bevinden. Onder de naam GoSnaps stuurde Duijndam afgelopen week een vroege versie van zijn app in, meldt Emerce. In vier dagen leverde dat 350.000 unieke gebruikers op.

5. Pizzamon

ny pizza pokemon go

6. Coolblue

Zelfs de kleur matcht:

7. Media Markt

Maar welke vestiging, dat is de vraag.

Media Markt bracht dinsdagmiddag naar buiten gebracht dat de verkoop van de powerbanks, externe batterijen voor de mobiele telefoons, met 170 procent is gestegen sinds afgelopen vrijdag. Dit zou te danken zijn aan Pokémon Go aangezien het spel, door het doorlopende gebruik van de internet- en gps-verbinding, de batterijen van telefoons leegslurpt. 

8. PostNL

9. Burgermon

Schermafbeelding 2016-07-12 om 12.05.27.png

10. Poke-ongeluk

11. Het AMC Amsterdam wijst Pokémon de deur: 

Hoofdafbeelding via Flickr, Sadie Hernandez