Deze informatie haal je uit Google Search Console

Met Google Search Console kun je communiceren met Google en informatie vergaren over je website in de onbetaalde zoekresultaten. Sprout-expert Ralph Wolbrink legt uit hoe je deze tool gebruikt om je vindbaarheid te optimaliseren.

In de gratis tool Google Search Console (GSC) vind je na registratie allerlei nuttige informatie over je website. Maar wat je er specifiek mee kunt doen vertel ik je in dit blog. Om dit te doen loop ik langs de items in het hoofdmenu van de Google Search Console. 

PS: ik neem in dit voorbeeld nog even de oude interface van GSC mee, omdat nog niet alle functies zijn gemigreerd naar de nieuwe interface. 

Berichten

Wanneer er iets fout gaat of je iets moet controleren binnen je website, dan zal Google je een bericht sturen in het berichtencentrum. Deze berichten gaan van tips tot en met waarschuwingen van overtreding van de Google Webmaster Richtlijnen. Erg belangrijk dus om deze informatie in de gaten te houden.

Zoekopmaak

Hoe je website wordt weergegeven in de zoekresultaten is tot op een bepaalde hoogte te beïnvloeden. Bijvoorbeeld door het toepassen van gestructureerde gegevens, waarbij je de zoekmachine technisch helpt te begrijpen welke informatie er op je website staat. Denk hierbij aan bepaalde productinformatie of klantbeoordelingen. Maar hier kunnen ook fouten ontstaan en daarover communiceert Google je in dit onderdeel.

In hetzelfde menu item vind je ook aanbevelingen om HTML-verbeteringen aan te brengen. Deze informatie is vrij basaal, maar geeft wel inzichten in te lange of dubbele beschrijvingen.

Zoekverkeer

De meeste marketeers vinden dit waarschijnlijk de meest interessante informatie, namelijk op welke zoektermen ben je zichtbaar en op welke positie sta je? Veel van deze data was vroeger ook zichtbaar in Google Analytics maar is sinds 2013 verdwenen. Binnen Google Search Console is deze data echter nog wel beschikbaar, hoewel het enkel 90 dagen terug te zien is. 

Wil je zien waar nog kansen liggen om relatief snel verbeteringen aan te brengen? Selecteer dan zoekopdrachten tijdens de laatste 90 dagen met de waardes vertoningen en positie. Exporteer deze data met de knop downloaden onderaan de tabel. Filter vervolgens alle zoektermen met een positie tussen de 6 en 10 en rangschik op meeste impressies.

Wat je nu hebt is een mooi overzicht van zoekwoorden waarvoor Google je relevant genoeg acht, maar nog niet goed genoeg voor een top 5 positie. Als je hiermee stappen weet te zetten door gerichte optimalisaties, dan ga zou je vrij snel impact moeten kunnen maken.

Crawlen

We slaan even het onderdeel “Google-index” over omdat daar weinig echt hands-on informatie staat, vind ik. Alles onder Crawlen gebruik ik zelf bijzonder vaak tijdens SEO-optimalisaties. Hierbij twee punten om op te letten. 

1. Om te starten geeft Google je inzichten over crawlfouten zoals links die niet meer werken en een 404 opleveren. Als dit het geval is dan is het zaak te achterhalen hoe Google op deze URL is beland en probeer dit probleem op te lossen. Daarna is het aan te bevelen deze url’s te 301 redirecten.

2. Je kunt Google helpen bij het in kaart brengen van je website door een sitemap te uploaden in GSC. In het dashboard krijg je vervolgens informatie terug over het totaal aantal pagina’s (of afbeeldingen) dat je hebt aangeboden in de sitemaps en het aantal dat Google daadwerkelijk heeft geïndexeerd. Zit hier een groot verschil tussen, dan is het zaak om op verder onderzoek uit te gaan wat de oorzaak hiervan kan zijn.

Tip: wanneer je een hele grote website hebt met veel verschillende url’s dan is het raadzaam om je website op te delen in verschillende sitemaps en deze los aan te bieden in GSC. Het voordeel hiervan is dat je dan per sectie kunt zien hoeveel url’s er geïndexeerd zijn om zo het zoeken naar de oorzaak wat te vergemakkelijken.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!