Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze ondernemer gaf 30K uit aan blogdesign – 4 lessen

Om zijn online cursusbedrijf te promoten startte Justin Brooke een blog, alleen kwam er helemaal niemand op terecht. In zijn jaar testen gaf hij 30.000 euro uit aan reclames terwijl hij testte wat wél en niet werkte qua design. Deze vier lessen deelde hij op Medium: 

1. Focus op de bovenkant van het scherm

De grootste impact van de veranderingen die Brooke doorvoerde bij DMBIOnline was het verbeteren van het eerste scherm dat je ziet bij het openen van de site. In jargon ook wel ‘boven de vouw’ genoemd. Daar verplaatste hij de ‘schrijf je in’-balk van de rechterbalk naar de header, de bovenste balk, had een gigantsiche impact. Het aantal inschrijvingen op zijn updates groeide van 2 naar 5 procent van de bezoekers.

De ‘schrijf je in’-knop veranderde de ondernemer vervolgens in een artikel dat de bezoeker direct toegestuurd zou krijgen, en daarbij de updates. Het aantal inschrijvingen verdubbelde van 5 naar 10 procent van de sitebezoekers.

2. Verplaats je menu naar links

Na wat afkijkwerk bij grote jongens als Amazon en Facebook verplaatste Brooke zijn menu van de rechterkant van de pagina naar de linkerkant. Wat blijkt? De plekken waar mensen het meeste naar kijken op je pagina komen overeen met het leggen van een grote letter ‘F’ over je pagina. De linkerzijkant en de bovenkant krijgen het meeste aandacht, zo blijkt uit onderzoek van de Nielsen Norman Group. Door de knoppen van de site te verplaatsen nam het siteverkeer op de pagina’s met prijzen toe met 3 procent. 

3. Gebruik je menu strategisch

Wanneer je een WordPress-achtige site gebruikt heb je een aantal knoppen die redelijk standaard in je menu terechtkomen: home, recente berichten, contact, over ons. De vraag die je je eerst moest stellen is: wat wil je voor elkaar krijgen met je blog? Voor Brooke is dat het aantrekken van de juiste bezoekers, zodat deze abonnees worden. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Als dat ook jouw idee is kun je het beste alle knoppen weghalen die erop gericht zijn om bezoekers naar meerdere pagina’s te halen. Jij hebt er immers geen voordeel van als iemand een kwartier oude berichten gaat lezen, wél als deze persoon kijkt naar je proposities. 

4. Verplaats de reactie-box door een call to action

Ook bij deze tip geldt: het ligt aan jouw bedoeling met je blog. Wil je dat een bezoeker lang op je site blijft hangen en uit zichzelf terugkeert? Dan wil je uitgebreide gesprekken in de reacties onder de artikelen. Heeft het voor jou geen toegevoegde waarde dan kun je die reageer-optie beter uitschakelen en een call to action ervoor in de plaats zetten.