Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze reclame voor een markeerstift is een briljant eerbetoon aan vrouwelijke helden

Hoe geef je een markeerstift een nieuwe dimensie? Het Duitse reclamebureau DBB koppelt het gele gevaarte in een campagne voor Stabilo op een geniale manier aan vrouwen die iets bijzonders deden, maar daarvoor niet altijd werden erkend.

DDB haakte voor Stabilo in op het gezegde ‘Achter elke grote man staat een grote vrouw’. Dat betekent niet dat de man per definitie de held is, en de vrouw zijn sidekick, stelt Stabilo. De prestaties van vrouwen worden te vaak overschaduwd door mannen. En 2018 is het jaar om de geschiedenis te – jawel – herschrijven. 

Daarvoor markeert eert de Duitse stiftenmaker, met een outdoor- en printcampagne in Duitsland en België, drie vrouwen met een belangrijk aandeel in de geschiedenis. De campagne leverde DBB twee prijzen op tijdens de Cannes Lions, de ‘Oscars’ van de reclamewereld.

NASA-wiskundige Katherine Johnson, die berekende hoe maanraket Apollo naar de aarde terug kon keren:

Atoomgeleerde Lise Meitner, ontdekte kernsplijting maar alleen een co-onderzoeker kreeg daarvoor een Nobelprijs:

Presidentsvrouw Edith Wilson, nam haar mans taken over nadat hij een beroerte kreeg:

 

Stabilo klom drie jaar geleden ook al eens in de pen voor vrouwen, naar aanleiding van deze ophef veroorzakende campagne van concurrent Bic: 

Die door Stabilo werd beantwoord met:

Dat was wel een jaar nadat Stabilo in Frankrijk zelf een pr-misser beleefde, met de lancering van een ‘vrouwelijke’ markeerstift: