'Dit gaat werken, geen twijfel mogelijk'

Met Nationale Vacaturebank zette Jan-Peter Cruiming met succes de markt op zijn kop, door overal van internet vacatures te verzamelen. Nu wil hij hetzelfde doen voor de reiswereld, met Holidot.com. 'Iedereen wordt er beter van.'

In de weken voorafgaand aan de lancering van Holidot.com was er op dat adres een promotiefilmpje te zien, met beelden van Steve Jobs, van de Google-oprichters en andere ‘people who changed the world of internet', zoals een vertelstem in ronkend Amerikaans meldt. In het rijtje ook Jan-Peter Cruiming en Anne de Vries, die een kleiner stukje internet hebben veranderd, namelijk dat van ‘job applications in the Netherlands'. ‘Can they realise another major change?', vraagt de stem. ‘Yes, they can!'

Holidot.com (‘holidot dotcom') moet the next revolution in de reiswereld worden. Op Holidot.com kunnen mensen hotels boeken in alle 48 landen van Europa, vliegtickets, bed & breakfasts, campings, mensen kunnen hun ervaringen met accommodaties weergeven en lijstjes aanleggen naar gelang hun voorkeuren.

Dat was er toch al?

Nee, zegt Jan-Peter Cruiming van Holidot.com, niet zoals Holidot.com het doet. Het komt erop neer dat je inderdaad op honderden reissites hotels, vluchten en vakanties kunt zoeken en boeken, maar daarbij gaat het steeds om het beperkte aanbod van die specifieke reisaanbieder. Er was niet één site of portal die overzicht bood van het aanbod van alle andere reisaanbieders bij elkaar, inclusief hotelletjes en bed & breakfasts, waar dan ook in Europa, die op geen enkele website staan. Dat alles op een overzichtelijke, gebruiksvriendelijke manier. Zoiets bestond niet, Cruiming heeft het nagekeken. Zo'n site moet Holidot.com worden. Zeg de Funda van de reiswereld, en dan groter, Europees. 

Internetmiljonairs

Jan-Peter Cruiming en Anne de Vries zijn de mannen achter de Nationale Vacaturebank, waarmee ze de wereld van solliciteren in Nederland hebben veranderd, een beetje. Op Nationalevacaturebank.nl kunnen sollicitanten op een handige manier zoeken in vacatures, en bedrijven in cv's. Cruiming kreeg het idee op vakantie, op het strand van Tenerife. In 2004 werd de Nationale Vacaturebank verkocht aan VNU en werden Cruiming en De Vries internetmiljonairs. Cruiming bleef nog twee jaar directeur. Daarna was er ruimte Er was ruimte voor meer vakanties, tijd om na te denken, met Holidot.com als belangrijkste resultaat.

Holidot.com is gehuisvest op een bedrijventerrein in Groningen, in een bedrijfsverzamelgebouw voor jonge internetbedrijfjes. Hier is het dynamisch, je zit hier aan de backbone, de snelste internetverbinding van het land, die rechtstreeks uit Amerika binnen komt. Voor een jong internetbedrijf is Holidot.com met 25 medewerkers redelijk groot. Ze werken achter beeldschermen in een grote kantoorruimte. Er is uitzicht op een grasvlakte waar nieuwe bedrijvigheid moet komen, vakantie lijkt ver weg.

Cruiming, een gebruinde veertiger met een modern colbertjasje, kreeg het idee deze keer op Bali. Hij was plannen aan het maken voor weer een volgende vakantie, die zich in de zomer moest gaan afspelen in een Zuid-Europees land. Cruiming ging zoeken, in een internetcafé. Hij kwam terecht in de wanorde van reizen op internet. Waar begin je, hoe weet je of je op het juiste adres bent?

De gegevens van Jan-Peter Cruiming: man, 42 jaar, gescheiden, twee kinderen, bemiddeld, voorkeuren voor warm weer, wellness en even lekker ontspannen. Hij dacht aan Frankrijk of Italië, comfort graag, camping misschien, voor de kinderen. Die gegevens zou je ergens moeten kunnen invullen, waarna je na één keer klikken je perfecte vakantie in beeld kreeg. 

Vijfentwintig medewerkers werkten maanden om het voor elkaar te krijgen. Ze legden contact met alle mogelijke reisorganisaties, plozen 48 landen na op reisaccommodaties, maakten een deal met Lastminute.com, een andere grote reissite. Holidot.com betrekt zijn gegevens van al die andere sites via zogeheten xml-feeds. Bij een boeking krijgt Holidot.com een beetje, de samenwerkende reisorganisatie een beetje en de betreffende accommodatie ook. Zo hoeft niemand bang te zijn dat Holidot.com een stukje van de koek afsnoept. "De koek wordt groter."

"Alle partijen die we hebben benaderd doen mee," zegt Cruiming. "Het is no cure, no pay, het is kosteloos voor ze. Je bent dom als je niet meedoet." Holidot.com zegt nu 65 procent van het Europese reisaanbod in kaart te hebben. Het streven is 100 procent. "We loven een vindersloon uit, mensen die hotels vinden die wij niet kennen, krijgen spaarpunten voor mooie cadeaus. We moeten toe naar een situatie van ‘als het niet op Holidot staat, bestaat het niet'."

 

Topsport

Toen Cruiming en De Vries begonnen met de Nationale Vacaturebank, waren er al vierhonderd vacaturesites in Nederland. Ze werden de grootste, zegt Cruiming, omdat ze laagdrempelig waren, goedkoop en volledig. Het principe was simpel: iedereen kon op de site zijn cv ‘dumpen', heel Nederland kon hem bekijken. Zonder vieze krantenvingers had je alle vacatures in bijvoorbeeld de communicatie binnen honderd kilometer van je woonplaats op het scherm. Werkgevers liepen niet langer het risico te zoeken op een plek waar de ideale kandidaat net niet stond ingeschreven. "De markt is beter gaan werken," zegt Cruiming. Datzelfde moet nu gaan gebeuren met Holidot.com.

De reiswereld, de toerist, de zakenreiziger, Jan-Peter Cruiming, iedereen wordt beter van Holidot.com. Het is magnifiek, Cruiming kan het niet ontkennen. Hij verzint het allemaal zelf. Cruiming is geen boekhouder of beheerder, hij vindt dingen ontwikkelen leuk, dat scheppende. Hij is er niet naar op zoek, maar komt het tegen: hé, die markt werkt niet efficiënt. Het komt binnen, hij kan er niks aan doen.

Zijn vader is architect, die bouwt ook dingen uit het niets, net als een ondernemer. Na de Nationale Vacaturebank wilde Cruiming het even rustig aan doen. Ondernemen - het is geen nieuws - is topsport, als je het goed wilt doen wel. "Als je begint in een markt met vierhonderd concurrenten wordt je niet zomaar nummer één. Je bent er voortdurend mee bezig, kijken of alle schakeltjes kloppen." Het verschil tussen een middelmatige ondernemer en een goeie, in de visie van Cruiming: passie. Het maakt niet zoveel uit wát je doet. Passie maakt het verschil met mensen die alleen een ‘ding' doen.

 

Cruiming hoefde niet zo nodig meer, na de verkoop van zijn vacaturesite.  Tot hij het idee voor Holidot kreeg. Om geld is het hem niet te doen, zegt hij. Het gaat om het spel. Vroeger was hij al gek op Monopoly, en dat doet hij nu nog steeds, in zekere zin: hotels op het bord zetten. Hij gaat 's ochtends de deur uit met het idee: we gaan weer leuke dingen doen.

 

Het belangrijkst was het aantrekken van goede mensen. Cruiming adverteerde op de Nationale Vacaturebank, ha, het was de eerste keer dat hij ervoor moest betalen. Het verhaal van de laatste tijd is dat het moeilijk is om aan goede mensen te komen, maar Holidot.com had ze voor het uitzoeken. "We hebben toppers kunnen aannemen, terwijl subtoppers het ook hadden kunnen doen." Sommigen namen tijdelijk genoegen met een minder salaris dan in hun vorige baan, zegt Cruiming. "Salaris is geen satisfier." De medewerkers van Holidot doen ook graag leuke dingen.

Leuke dingen: een bestemming zoeken op temperatuur. Erachter komen dat het in juli in Zweden ook lekker weer is. Onderdeel worden van de Holidot-community, waarvan de leden elkaar voorzien van beoordelingen, tips, foto's en video's. Dat je kunt zien welke bed & breakfast in Riga een stalling voor mountainbikes heeft. Naar welke hotels in Transsylvanië de hond mee mag. Er komen afdelingen voor zakelijke klanten, die andere wensen hebben. Mensen kunnen hun eigen subsite maken. Er komt een Holidot-dating, waarmee je met je date op vakantie kunt, er komt een makelaarsafdeling voor huizen in het buitenland. Het wordt groot, enorm groot.

"We maken de markt transparanter," zegt Cruiming. "Het volk komt aan de macht, niet de Michelin-mannetjes die punten uitdelen." Cruiming is begaan met de publieke zaak; hij is gemeenteraadslid voor de VVD in het Groningse Zuidhorn.

Holidot.com kan hard worden ook. "Als je een slechte tent hebt, kan iedereen dat zien, en zul je weinig boekingen krijgen." Kwaliteit betaalt zichzelf uit: op een internationale vakantiebeurs vond de vice-president van de Hilton-keten Holidot ook een puik idee. "Iedereen is superenthousiast."

Jan-Peter Cruiming heeft het goed voor met de wereld?

"We geloven in de community, we geloven in het aan elkaar koppelen van mensen. Ik zou Holidot alleen al voor mezelf willen bouwen, zo handig is het."          

Een jaar is er aan Holidot.com gewerkt, de lancering nadert. De backoffice is in vol bedrijf. Er wordt nog druk gewerkt aan de voorkant van de site, in januari gaat Holidot.com live. De posters zijn er al; achter Jan-Peter Cruiming hangt er één van een gezin in de branding.

Nou, hopen dat het gaat werken allemaal.

"Het gáát werken, geen twijfel mogelijk."

En straks verkoop je Holidot weer?

"Na vier jaar heb ik mijn kunstje wel gedaan, dan mag iemand anders het doen. Het is als met een architect: het is leuk om een huis te bouwen, maar je hoeft er niet zelf in te wonen."

Dat is een goeie.

"Ik bedenk het nu, ter plekke."


 

CV

 

Jan-Peter Cruiming (42)

Groningen, 1965

Opleiding(en): HEAO, rechten (RUG)

2000 richt de Nationale Vacaturebank op

2004 verkoop Nationale Vacaturebank aan VNU

2008 Holidot.com

 

De expert over Holidot

 

Peter de Boer, oprichter Husk Studentenreizen

Op het eerste gezicht lijkt de site aan de voorkant op vergelijkingssites zoals er al meerdere zijn opgezet de afgelopen jaren zoals Ilsereizen. Wat de unique buying points in de toekomst zijn is moeilijk te beoordelen aangezien dat te maken heeft met de mogelijkheden en vooral onmogelijkheden van de back office. Het moment van introduceren is goed. Het aanbod op internet is groot en kan voor de reiziger vaak leiden tot ´verdwalen in het oerwoud van aanbieders`.

De consument

Een sterk punt in het concept is het uitgangspunt van de consumentenmening. Zoover.nl, een beoordelingssite voor en door consumenten, heeft laten zien hoe groot de bereidheid is tot het delen van ervaringen. De consument naar de site halen wordt een belangrijk onderdeel van het spel.

Aanbod

Een groot gedeelte van de markt voor consumenten bestaat uit pakketreizen die worden aangeboden door touroperators. Deze reisorganisaties zullen bereid moeten zijn om een gedeelte van de marge af te staan, ook in het hoogseizoen wanneer er schaarste is.

Een tweede punt is dat pakketreizen zich niet gemakkelijk laten vergelijken op factoren als prijs en kwaliteit omdat de reizen zijn opgebouwd uit verschillende componenten zoals vervoer, transfer en accommodatie. De consument wordt grilliger en het vriendelijk tonen van prijs en beschikbaarheid van reizen is belangrijk tijdens het uitzoeken van een vakantie.

Focus

Een voordeel voor het bedrijf is de kennis van internet. Focus zal echter ook belangrijk worden. De reisbranche kenmerkt zich door een grote verscheidenheid van producten. Een te ruim aanbod oppakken is een te grote uitdaging.