Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Geld verdienen met apps

Met je onderneming op de mobiele telefoon van je klant? Apps maken het mogelijk. Dit is het eerste artikel in een 3-delige serie over de kansen en mogelijkheden van mobiele applicaties. Deel 1: Geld verdienen met apps.

Al het laatste voetbalnieuws, interviews, columns, opstellingen, uitslagen en de ranglijsten. Bij Voetbal International is die informatie al lang niet meer voorbehouden aan enkel een wekelijks magazine. Naast de website en een tv-programma is het voetbalplatform ook uiterst actief op de mobiele telefoon. En niet zonder succes. De reguliere VI light app en de betaalde, meer uitgebreide VI alert app wisten het afgelopen voetbalseizoen maar liefst 100.000 gebruikers naar zich toe te trekken. Naast extra omzet – voor de betaalde app cashte VI 2,99 euro per download – leverde dat flink wat extra traffic op voor de website. Zelfs nóg populairder was de wk-app die het voetbalplatform dit voorjaar lanceerde. Die ging door de magische grens van 150.000 downloads.

“Het voorbeeld laat zien dat het in het geval van uitgevers een welkome aanvulling is op het gebruik van de digitale diensten. Iets waar adverteerders natuurlijk erg blij van worden”, zegt Thomas Engel, directeur en oprichter van appontwikkelaar The Saints. “Steeds meer bedrijven hebben interesse in apps”, zegt Engel. “Dat wordt meestal gevoed vanuit marketeers die het instrument willen toevoegen aan hun marketingmix.”

Revolutie

Engel begon zijn app-activiteiten in 2005, toen nog niemand had gehoord van de iPhone. “Voor applicaties waren we in die tijd nog aangewezen op de Nokia 6230 met een beeldscherm van slechts 128 x 128 pixels. Ter vergelijking: de iPhone 3G heeft een resolutie van 320 x 480 pixels. Toch had ik al het idee dat iedereen uiteindelijk met een mobiele computer op zak zou gaan lopen. De introductie van de iPhone was het omslagpunt. Vanaf dat moment is het met mobiel internet en apps heel snel gegaan. Als je nu aan mensen met internet op hun telefoon zou vragen of ze daar morgen vanaf willen, dan zeggen ze bijna allemaal nee. De doelgroep groeit alleen maar en er vallen nauwelijks mensen af.”

Apple versus Android

De app-markt is booming. In razend tempo komen er dagelijks nieuwe applicaties bij. De populaire App Store van Apple telt er inmiddels ruim 230.000. Overigens krijgt niet elke app toegang tot de winkel van Steve Jobs. Daarvoor heeft hij strenge toelatingseisen laten opstellen. Als we de Apple-ceo op zijn blauwe ogen mogen geloven, krijgt het bedrijf elke week maar liefst 15.000 nieuwe apps aangeboden. Een groepje reviewers beoordeelt de applicaties op functionaliteit en design. Zonder krabbel van deze club blijven de virtuele deuren van de webwinkel gesloten.

Dit is in tegenstelling tot de Android Market, de winkel voor applicaties die draaien op het besturingssysteem Android. Daarvoor hoeft geen toelatingsexamen te worden gedaan. “Het review-proces dat Apple hanteert is er vooral om de kwaliteit te bewaken”, zegt Peter Evers, blogger op mobileguru.nl en als app-creator in dienst van yoMedia. “Mede daarom zijn veel mensen erg tevreden over de applicaties voor de iPhone. Ze zien er doorgaans erg fraai uit en het systeem loopt bijna nooit vast. Bij Android worden nieuwe apps niet getoetst. Om die reden zie je daar iets vaker lelijke en niet functionele applicaties in het aanbod.”

Snelle groei

Het opendeur beleid van Android heeft in elk geval wel een veel snellere groei tot gevolg. Naar verwachting is de apps-webwinkel aan het einde van deze maand gevuld met 100.000 applicaties. Een vertienvoudiging ten opzichte van eind september vorig jaar. In juni zag de Android Market het eigen aanbod toenemen met maar liefst 15.000 nieuwe apps. Een nieuw maandrecord. “Mijn inschatting is dat Android Market de App Store binnen een jaar heeft ingehaald. Dat is ook logisch als je bedenkt dat er bijna elke week wel een nieuw toestel op de markt komt met Android als besturingssysteem. Zet dat maar eens af tegen de iPhone met gemiddeld één nieuw toestel per jaar. Dat verklaart de snelle inhaalslag”, aldus Evers.

Gratis of betalen?

Elf procent van het aanbod bestaat uit games. Ruim 60 procent van de applicaties zijn gratis te downloaden. Die enorme hoeveelheid zorgt volgens Bart Schultz, businessstrateeg van Online Dialogue, overigens niet voor een bedreiging van het businessmodel. “In de hoofden van de consument is de afgelopen jaren een heel interessante scheiding ontstaan. Op internet moet alles gratis, maar voor het mobieltje zijn we bereid om te betalen. Neem alleen de kosten voor een abonnement. Daar betalen we zonder morren tientallen euro’s per maand voor. Gratis apps moeten we daarom niet als bedreiging zien. Zie het juist als handige marketingtool. Je kunt er namelijk verwijzen naar de extra mogelijkheden die een betaalde app biedt.”

Verdeling van de taart

Het businessmodel dat app-bouwers doorgaans hanteren is die van uurtje factuurtje. Het bureau dat de applicatie ontwikkelt stuurt de rekening naar de opdrachtgever als tegenprestatie voor bewezen diensten. De inkomsten die Voetbal International met de betaalde app genereert gaan dus rechtstreeks naar het bedrijf zelf. “Soms wordt ervoor gekozen om mee te delen in het risico”, zegt Engel. “Dan ben je als ontwikkelaar echter wel heel erg afhankelijk van de promotie van de opdrachtgever. Zo’n besluit vergt dus vertrouwen tussen de beide partijen.” Overigens hapt ook Apple nog een flink stuk van de taart mee. Van elke gedownloade applicatie in de App Store verdwijnt 30 procent in de zakken van Steve Jobs. “Apple heeft dit principe neergezet, dat daarna door alle andere applicatiewinkels is overgenomen. In ruil voor het geld zetten ze het ecosysteem neer waardoor gebruikers heel makkelijk en op een laagdrempelige manier een applicatie kunnen downloaden”, aldus Engel.

Ontwikkelaars willen meer

Inmiddels klinkt er wel kritiek op dit model. Onder meer uit de Verenigde Staten waar programmeurs van mening zijn dat ze te weinig geld voor hun werk krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van Evans Data onder vierhonderd ontwikkelaars. Zij zien de taart liever anders worden verdeeld: 80 procent voor de ontwikkelaar, 20 procent voor de winkel. Daarnaast is ruim de helft van de ontwikkelaars ontevreden over de beperkingen die door de verschillende app stores worden opgelegd op het gebied van content en prijsstelling. “Het zou allicht nog een paar procentjes scherper kunnen, maar voorlopig is dat niet aan de orde. Daarvoor is de macht van Apple op dit moment nog veel te groot”, aldus Engel.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees meer


Lees ook het boek ‘iPhone & iPad Apps Marketing’.

>> Sprout organiseert de ChallengerDay 2010. Bekijk de website <<