Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Haal meer resultaat uit je bedrijfsnieuwsbrief met deze zes stappen

Het versturen van een nieuwsbrief is een effectieve manier om jouw boodschap bij (potentiële) klanten over de schutting te krijgen. Maar hoe zorg je dat je zorgvuldig samengestelde mail niet ongezien in de spambox belandt?

Dit artikel verscheen eerder op MT.nl als onderdeel van de whitepaper Slim Leads Werven.

Een goede nieuwsbrief is een ankerpunt in elke marketingstrategie. Het is een activiteit die je veel kan opleveren. Denk: klantenbinding, meer websitebezoek en hogere conversie. Maar daar moet je heel hard je best voor doen, iedere keer opnieuw. Een nieuwsbrief samenstellen is geen activiteit die je even tussen neus en lippen door doet. En dan is het ook nog een regelmatig terugkerende activiteit. Hoe haal je er het meeste resultaat uit? En wat moet je vooral níet doen? Zes stappen naar glorie.

Stap 1. Hou de informatie relevant

Een goede nieuwsbrief biedt jouw (potentiële) klanten de informatie waaraan zij net op dat moment behoefte hebben. Dat lijkt misschien een open deur, maar heb je jezelf al afgevraagd of al jouw klanten dezelfde informatie, op hetzelfde moment, willen ontvangen?

ls dat zo is, heb je geluk. Dan kun je zo door naar stap 2. Voor de meesten onder ons is het echter niet zo makkelijk. Jouw klanten zijn misschien wel geïnteresseerd in verschillende producten of diensten. Een klant die nog twijfelt over een product of dienst, wil andere informatie dan een klant die er al gebruik van maakt. Kort door de bocht: verdeel je (potentiële) klanten dus in groepen op basis van gelijke interesses en stem daar je informatie op af. Eigenlijk net zoals je dat doet als je bij een klant aan tafel zit.

Een flinke puzzel, maar als je dit meteen goed aanpakt, bereik je meer met je nieuwsbrief. En vergeet niet om deze puzzel up-to-date te houden, want de interesses van je klanten veranderen regelmatig.

Stap 2. Zorg voor een gelikte opmaak

De tijd van nieuwsbrieven in Word ligt al ver achter ons, maar nieuwsbrieven met alleen maar een tekstbrij komen nog steeds voorbij. Dat kan beter én makkelijker.

Met software van bijvoorbeeld MailChimp kun je (beperkt) gratis nieuwsbrieven versturen. In het programma kies je voor een standaard lay-out (template) of je ontwerpt er zelf een in je eigen huisstijl. Je hebt wat geduld en doorzettingsvermogen nodig, maar eenmaal klaar gebruik je hem voor elke nieuwsbrief opnieuw.

Er is natuurlijk ook volop andere software beschikbaar, zoals LaPosta en YMLP. Kijk wel goed naar de voorwaarden voor een gratis account. Tegen betaling kun je bij sommige aanbieders een template op maat laten maken, meer nieuwsbrieven versturen, naar een groter klantenbestand en/of heb je meer opties voor analyse van de gegevens.

Natuurlijk is een vlotte tekst ook onmisbaar. Maak duidelijke koppen en wervende intro’s, niet te veel of te lang. Je hebt maar een paar seconden de tijd om de lezer ervan te overtuigen dat jouw nieuws de tijd en moeite waard is. Sluit aan bij actualiteiten en wees creatief. Knippen en plakken van andere websites valt daar niet onder! En teksten vol fouten stralen geen professionaliteit uit.

Stap 3. Houd je bestand up to date

Zelfs de beste nieuwsbrief is nutteloos als je klantenbestand niet klopt. Bij de meeste mailingsoftware kun je je bestand, al dan niet betaald, eenvoudig onderhouden. Eenmalig moet je je excelbestand met de meest actuele klantgegevens in de software laden. Vervolgens kun je je klanten indelen in klantgroepen. Bijvoorbeeld klant A deel je in bij de maandelijkse nieuwsbrief én bij servicemeldingen over product X. Klant B krijgt bijvoorbeeld alleen de maandelijkse nieuwsbrief. Handig en overzichtelijk.

De software houdt ook bij welke e-mailadressen de mail niet konden ontvangen, dit zijn zogenoemde bounced e-mails. Het mailadres is onjuist of wordt niet meer gebruikt. Als het goed is ontvang je daarvan ook een melding in je eigen mailbox. Als je niet wilt dat je klantenbestand met een paar procent per maand krimpt, doe hier dan wat mee. Bel de klant op en vraag het juiste e-mailadres of informeer naar de naam van de nieuwe contactpersoon.

Ja, dat kost tijd. Maar lang niet zoveel tijd als het werven van (volledig) nieuwe nieuwsbriefabonnees.

Stap 4. Follow the rules

Voordat je direct alle adressen van de mensen die je de afgelopen jaren hebt gemaild aan je klantenbestand toevoegt, lees eerst even dit. Sinds 2012 geldt voor zowel bedrijven als consumenten namelijk een spamverbod. Dit betekent dat je voor het versturen van commerciële e-mails (dus óók je nieuwsbrief) toestemming nodig hebt van de ontvanger. En deze toestemming moet je kunnen aantonen.

Daarom moet je vaak als je je online aanmeldt voor een nieuwsbrief, via een aparte mail je aanmelding nog eens bevestigen. Dit noem je een opt-in. Als jij een actieve relatie hebt met een klant, omdat de klant recent bij jou iets heeft gekocht, dan mag je de klant wel een nieuwsbrief sturen. Maar vergeet niet dat iedereen zich altijd moet kunnen afmelden.

Stap 5. Blijf werven

Je bestand bijhouden is al een hele klus, je bestand uitbreiden is misschien nog wel lastiger. Een aantrekkelijke en vlot geschreven website, vol relevante informatie voor je bezoekers, helpt al heel veel. Breng vervolgens met een pop-up op je website of een opvallende button (call-to-action) je nieuwsbrief bij alle websitebezoekers onder de aandacht.

Om inschrijven nog aantrekkelijker te maken kun je ook iets weggeven. Een e-book bijvoorbeeld, een interessante whitepaper, of tickets voor een evenement. Promoot je nieuwsbrief, net als je producten en/of diensten, via sociale media. En maak inschrijven zo makkelijk mogelijk, dus met zo min mogelijk velden op je inschrijfformulier.

Stap 6: Leer van je data

Ben je zover? Alles gereed voor het versturen van een goede, professionele nieuwsbrief? Send! En dan afwachten maar. Huh? Nee, natuurlijk niet. Met die handige analysetool in je softwarepakket zie je precies wie hem heeft geopend en wat de favoriete items zijn. Daar kun je wat mee! Op naar de volgende nieuwsbrief!

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer weten? Download de whitepaper!

Dit artikel is een verdieping op de whitepaper Slim Leads Werven en onderdeel van het dossier ‘Content Marketing’ op mt.nl. Dit dossier wordt samengesteld door MT MediaGroep, uitgever van Sprout.nl en hét contentmarketingbureau voor B2B in Nederland.