Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het persoonlijke merk van: Fred Smulders (Typ)

In samenwerking met NEW TAILOR - Jouw persoonlijke merk is de basis voor een sterk merk voor jouw startup of scaleup. Voor Sprout daagt Roel Wolbrink diverse ondernemers uit om een persoonlijk merkplan te bouwen.

Voor deze ondernemers is het DNA van de oprichters mede bepalend voor de positionering van het bedrijf. Daarom portretteer ik hier de komende weken 20 mooie ondernemers, om ook jou aan het denken te zetten over een persoonlijk merk. (De inleidende en achterliggende stappen vind je in dit verhaal).

Elk van die 20 ondernemers hebben we langs de lat gelegd. Als jij je spiegelt aan hen en ook die vragen doorloopt heb jij over 10 weken ook een persoonlijk merkplan. 

In deze eerste aflevering: Fred Smulders, oprichter van werving- en selectiebureau Typ (‘Talented Young Professionals’).

De ondernemer beschrijft zijn merk als volgt: “Typ is een organisatie die vooruitstrevende oplossingen levert op het gebied van arbeidsbemiddeling, zowel tijdelijk als vast. Onze ambitie is om de markt van werving en selectie te transformeren naar een duurzaam model door samen te leren wat echt bijdraagt aan het resultaat van onze opdrachtgevers. Hiervoor gebruiken we ons internetplatform. Daarin staan langdurige relaties gebaseerd op kwalitatief hoogwaardige dienstverlening centraal.”

Veel bedrijven beschrijven hun oplossing op deze manier. Maar eigenlijk zegt dit niet genoeg. Om echt in zee te gaan met Typ wil je meer weten. Waar staat het bedrijf voor? Hoe doen ze dingen. Hoe werk jij samen en maak je het verschil? Want iedereen zal zeggen dat ze een hoogwaardige dienstverlening hebben als ze in deze business zitten.

We gaan op onderzoek uit en vragen Fred het hemd van het lijf. Als jij jezelf dezelfde vragen stelt wordt het voor jou ook makkelijker om een persoonlijk merk te bouwen.

Bij doorvragen wordt het duidelijker:

Smulders: “De markt van selectie moet duurzamer; veel werving en selectiebureau’s gaan voor de eenmalige deal en te weinig voor de relatie. Iedereen wil wel betalen voor kwaliteit. Wij durven de belofte te maken dat we kwaliteit leveren en borgen dat ook. Opdrachtgevers betalen niet voor de dienst maar voor het werken met de mensen die via Typ komen. Met een maximum van drie jaar. No fixed fees.”

“We zoeken naar samenwerkingen die voor alle partijen steeds weer werken. Ik zoek van nature naar loyale en trouwe klanten. Eenmalig afrekenen ondermijnt dit. We passen de evaluaties van een detacheerder toe en blijven in contact met opdrachtgever en de kandidaat. We sturen op deze wijze steeds bij. Net als een detacheerder eigenlijk.”

Welke merken zeggen iets over jou? Welke vind jij sterk en leuk?

“Apple, New Tailor, Illy en Volvo. Ze zeggen over mij dat ik kies voor vertrouwen, kwaliteit en vooruitstrevendheid in design en gebruikersgemak.”

Hoe belangrijk is merkdenken voor jou? En voor Typ?

“Iedere medewerker en geplaatste kandidaat van Typ is naast zichzelf ook de vertegenwoordiger bij onze klanten. Elke medewerker en kandidaat zal zichzelf steeds weer moeten verkopen en bewijzen. Belangrijk daarin voor ons is authenticiteit. Het karakter en eigenschappen van elk individu moeten bijdragen aan de oplossing voor onze opdrachtgevers. Onze werkwijze moet consistent zijn, omdat dat ervoor zorgt dat we verwachtingen steeds waar kunnen maken. Naast het product, een kandidaat, is hierbij onze werkwijze en manier van communiceren dus net zo belangrijk.”

“Opdrachtgevers vertrouwen ons soms blind omdat we voorspelbaar zijn en we daardoor altijd de beste kandidaat bemiddelen. Zo wordt niet alleen de opdrachtgever ambassadeur maar ook de kandidaat en bouwen we ons bedrijf steeds verder uit. Dat kan alleen als we trouw blijven aan ons zelf. Voorwaarde is dat we onszelf kennen en steeds weer uit durven dagen.”

Wat is in het kort jouw levensverhaal waaruit (bijna) automatisch blijkt dat je goed bent in wat je nu doet en waarom je Typ (en je andere activiteiten) doet?

“Al tijdens mijn vroege jeugd was het duidelijk dat er een leider in mij zat. Op het schoolplein wist ik als kleuter al te regelen dat er voldoende “duwers” waren zodat ik de kar over het schoolplein kon sturen, net zo lang tot de leraar mij eruit haalde zodat ook de andere kinderen een keer konden sturen. Op de middelbare ben ik altijd de schakel geweest tussen docenten en leerlingen als klassenvertegenwoordiger. Mijn ouders hebben me geleerd hebben om altijd dicht bij mezelf te blijven en mijn communicatiestijl af te stemmen op de gesprekspartners.”

“Tijdens mijn PABO-studie zag ik al snel dat het internet een platform biedt om ideeën uit te wisselen. Aangewakkerd door een omgeving die eind jaren ’90 al heel druk bezig was met de nieuwste ontwikkelingen op internet. Mijn achtergrond om mensen wat te willen leren, komt hierbij goed van pas. Ik ben nieuwsgierig en hou ervan om nieuwe dingen te ontwikkelen waarbij de klant krijgt wat hij vraagt of nog beter echt krijgt wat hij of zij nodig heeft op een eerlijke manier.”

“Als bijbaan werkte ik bij Randstad en kreeg daar steeds tijdelijke contracten. Ik vind dat eigenlijk heel gezond. Ik mocht daar steeds vernieuwingsprojecten uitvoeren, waaronder een portaal waar opdrachtgevers zelf de selectie van kandidaten konden doen. Met Typ voegen we daar een partner aan toe die vertrouwd kan worden en wordt, mede ook omdat we echt mensen zijn.”

Wat is behoefte van jouw opdrachtgevers? Wat is jouw belofte? En welk bewijs heb je verzameld waarom juist jullie hiervoor geschikt zijn?

“Mijn klanten willen allemaal kwalitatief hoogwaardige producten en diensten leveren aan hun eindgebruikers. Wij leveren de hoogopgeleide mensen die vaak het uithangbord zijn, zoals commerciële of business development-functies. Veelal zijn onze opdrachtgevers technologie-georiënteerde bedrijven. Datzelfde geldt voor onze eigen mensen. Wij letten daarom altijd goed op hoe wij en onze kandidaten overkomen, zijn zuinig op onze relaties en open in onze houding. We blijven leren. Het bewijs is dat we nauwelijks klanten verliezen en door ons vernieuwende businessmodel we ook zien dat onze klanten alleen maar groeien. En wij groeien dan mee.”

Hoe bepalen jouw karakter en eigenschappen het succes van Typ?

“Ik ben sterk gericht op relaties en het behouden daarvan. Ik ben ook een gewoontedier en daardoor weten mijn klanten precies wat ze aan me hebben en ik geloof dat dat heel belangrijk is. Ik vertel ze altijd een goed en realistisch verhaal. Ik denk wel dat ik mezelf als een genieter mag beschouwen. Een beetje extravert en gericht op samen oplossingen te vinden en maken passen echt bij mij. Mijn nieuwsgierigheid helpt daar zeker bij.”

Als je jezelf in vijf woorden zou moeten neerzetten, welke zijn dat dan?

“Innovatief, connector, dwars, gastvrij en ijdel.”

Met deze woorden hebben we al een goed beeld van Fred en daarmee van Typ. Als deze associaties door iedereen ook gezien en ervaren worden, is Fred in potentie een sterk merk. Om ook echt een merk te worden moeten er nog meer stappen gezet worden. Dit is de basis. In de volgende blog doorloopt een andere ondernemer de volgende stappen. Maar dat lees je volgende week.