Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het persoonlijke merk van Funs Jacobs (Block Party, Bare Knuckle)

In samenwerking met NEW TAILOR - Sprout-expert Roel Wolbrink daagt ondernemers uit om een persoonlijk merkplan te bouwen. Deze week Funs Jacobs, medeoprichter van investeringsfonds Block Party, manager van het personal brand van voetballer Gregory van der Wiel en samen met Van der Wiel oprichter van marketingbedrijf voor topsporters Bare Knuckle.

Vertel iets over jezelf waaruit blijkt dat het logisch is wat je doet?

“Al sinds ik als 14-jarige Photoshop ontdekte kijk ik naar de visuele kant van dingen. Na jaren bevriend te zijn geweest met Gregory besloten we in 2016 samen te gaan werken.”

Welke merken spreken je aan?

“Wat Nike onlangs heeft gedaan met een campagne rondom de zeer omstreden Colin Kaepernick vind ik geweldig. Ten eerste toont het veel moed om juist hem te kiezen als campagnebeeld en ten tweede is de boodschap die ze willen brengen heel belangrijk en heel sterk. Ook het streetwear merk als Chinatown Market laat zien hoe je een fashion brand kan runnen en disrupte zo een hele grote markt.” 

Wat is jouw why en je BHAG?

“Vanuit persoonlijk oogpunt wil ik mezelf op het allerhoogste niveau testen en dingen creëren waar ik en anderen een kick van krijgen. Wat Swedish House Mafia deed rondom hun Madison Square Garden-shows is geniaal, waarbij ze ook het Empire State Building in de Zweedse kleuren oplichtten. De BHAG voor mezelf en Bare Knuckle op dit moment is dat we echt het gezicht van de sportindustrie naar een volgend niveau willen tillen. Zorgen dat atleten niet alleen op het veld onderscheidend zijn maar ook op het gebied van creativiteit.”

Waarom het met Bare Knuckle na Block Party een logisch stap?

“De leidraad in mijn ondernemende activiteiten is branding. Dit begon met Block Party, waarbij we investeren in startups zoals Hardt Hyperloop, Voicey en Unless, en hen echt helpen met het bouwen van hun merk. Tegelijkertijd hebben we gebouwd aan het persoonlijke merk van Gregory. Die kennis gebruiken we nu in Bare Knuckle; een creative shop met een focus op personal brands.


Funs Jacobs (links) en Gregory van der Wiel

“Internetsterren zijn bedrijven geworden. Ze worden ook zo gerund, soms door complete teams. Net als grote merken moeten sterren nadenken over hun branding en dan ook vooral visueel, om niet geleefd te worden door bedrijven voor wie ze ambassadeur zijn. Veel atleten doen dit totaal niet. Wij gaan dat doen voor NBA-spelers, voetballers en mensen uit de entertainment-industrie.”

“Neem het feit dat Roger Federer het recht op zijn eigen logo kwijtraakte toen hij overstapte van Nike naar Uniqlo. Ook Gregory moet aan zijn eigen merk bouwen om Fans in Toronto (waar hij momenteel voetbalt, red.) aan zich te binden. Gregory heeft natuurlijk een fantastisch netwerk maar bovenal ervaring.”

Welke dingen heb je voor Gregory ontwikkeld?

“We zijn een echt brand manual gaan maken met aandacht voor kleuren, fonts, type woorden, het soort events waar we wel of niet aan mee willen doen en hoe we aan een fanbase kunnen bouwen. Door dit gestructureerd te doen zie je zijn imago verbeteren en groeien. Bovenal zit Gregory nu lekker in zijn vel; hij is (weer) eigenaar van zijn eigen merk en leven.”


Commentaar Roel: 

Bezig zijn met branding, bewust nadenken over wat je wel of niet wilt doen om vaker gekozen te worden en aan je fan base bouwen – dat zouden veel meer personal brands moeten doen. Een mooie niche waar veel te vinden is. Ik denk dat je je persoonlijke BHAG (waar wil je zijn over 15 jaar?) nog scherper kan stellen. Een bijna onhaalbaar doel geeft richting. Dus waarom niet. Zoals: ‘Ik, Funs Jacobs, wil de personal brand manager zijn van de Gouden Bal winnaar in 2030.’

Lees ook: hoe Block Party vip’s koppelt aan ondernemers