Het persoonlijke merk van: Maarten Fokkelman (Crossphase)

Maarten Fokkelman

Sprout-expert Roel Wolbrink daagt ondernemers uit om een persoonlijk merkplan te bouwen. In deze aflevering: Maarten Fokkelman, oprichter van Crossphase, dat met 70 medewerkers online content maakt voor andere bedrijven.

Maarten Fokkelman (1984) startte in 2006 met Crossphase, een specialist in contentmanagement, webredactie en detachering van content-specialisten. Crossphase doet dat voor meerdere grote merken waaronder Ahold, Ikea, TomTom en NS.

De groei van het bedrijf ging heel hard sinds Crossphase in 2014 ook koos voor de groei-methodiek van Scaling Up, toen nog bekend als The Rockefeller Habits. Tijd voor een analyse van het persoonlijke merk van Fokkelman. Hoe blijf je als eigenaar trouw aan je eigen merk en blijf je jezelf en het bedrijf ontwikkelen? 

Hoe bepalen jouw karakter en eigenschappen jouw succes? 

"Ik ben bijna als mijn favoriete merk Volvo. Ingetogen, kwalitatief, degelijk, niet schreeuwend, duurzaam. Volvo is ook een merk dat keuzes maakt. Van nature ben ik wellicht introvert. Als ondernemer leer je natuurlijk ook extravert te zijn, om zaken proactief aan te pakken. En van problemen maken we eerst zelf een analyse voordat we de koppen bij elkaar steken om samen verschillende scenario’s uit te werken. Problemen kun je bijna oplossen met lineair programmeren. Daarnaast helpen de Seven Habits van Covey me nog steeds dagelijks. Volgens de analyse in het 101%Ik boek ben ik een expert die er wil zijn voor zijn mensen en opdrachtgevers met een hang naar care taker'."

Waarmee maak je het verschil?

"Onze mensen zijn vanaf dag één productief voor onze opdrachtgevers en weten als geen ander alle stakeholders te betrekken in het realiseren van content die het verschil maakt. Zelf houd ik ook van aanpakken, ondernemen en bouwen. We zoeken bewust alleen proactieve mensen met de “juiste” houding, namelijk eentje die gericht is op soepel en effectief samenwerken. Als ik dat zo zeg herken ik mezelf daar wel in. Inmiddels is het bedrijf zo groot dat ik zelf nauwelijks meer content onder ogen krijg. Daarom ben ik zo blij dat we zulke goede collega’s hebben en die ook intensief blijven trainen. Omdat onze mensen elk kwartaal tot half jaar bij wijze van spreken voor een andere opdrachtgever werken zijn ze zeer leergierig en helpen ze elk bedrijf hard groeien als het gaat om ons vakgebied, ons content-ambacht."

Denk jij voor jezelf en voor Crossphase als een merk?

"Omdat we zelf voor de echte A-merken werken zijn we niet zo’n merk als Apple of Volvo met consumenten als klanten. We maken echter wel duidelijk keuzes wat ik bij veel merken vind ontbreken. We maken het makkelijk voor onze opdrachtgevers, veelal marketeers, om content te creëren en efficiënt “live” te krijgen. Alle stakeholders moeten op één lijn komen en op het juiste moment hun steentje in het proces bijdragen: heldere en proactieve communicatie van onze kant maakt dat voor hun heel prettig en makkelijk. We zijn de regisseur. We denken twee stapjes vooruit. Daarmee maken we als specialisten echt het verschil. En dat zeggen we ook constant. Daarop willen we beoordeeld worden. Als dat niet kan, pakken we een opdracht niet aan. Keuzes maken is soms ook “nee” verkopen."

En is Maarten een persoonlijk merk?

"Ja, op veel manieren ben ik nog steeds dezelfde als in 2007. We (met partner Rutger) kunnen Crossphase laten groeien als we onszelf blijven ontwikkelen en blijven leren. Die honger en kerneigenschappen die ons het eerste succes brachten, zijn er nog steeds. Die cultuur bewaken wij ook. We zorgen dat we in meerdere opzichten fit blijven en uitdagingen opzoeken.

We werken er hard aan om voor elke collega de ideale groeiomgeving te zijn

Ik geloof heel sterk dat persoonlijke én professionele ontwikkeling niet los van elkaar gezien kunnen worden en dat het groeien als persoon in de brede zin leidt tot meer voldoening en geluk in het leven. Die overtuiging is een hoeksteen van onze visie en kernwaarden, en dat zoeken we dan ook in elke nieuwe collega: die drive om te groeien en te bloeien. Als bedrijf werken we er hard aan om voor elke collega die ideale groeiomgeving te zijn, om ieders potentie tot bloei te helpen brengen. Als je ziet hoe ontzettend snel collega’s soms groeien, dan geeft dat echt een enorme kick. Daar doen we het voor."

Hoe groeien jullie nu nog verder?

"Ik ga elke dag met enthousiasme naar ons kantoor in Leiden, of naar een klant. Persoonlijke en bedrijfsgroei gaan hand in hand. Inmiddels ‘mag’ ik me alleen met de strategie en groei bezighouden en word ik wekelijks bijgepraat over de operatie. Het ontwikkelen van het talent doen we in huis met een eigen academy, die 25+ trainingen aanbiedt aan alle collega’s. Het loslaten van de dagelijkse operatie lukt me steeds beter en ik denk dat het managementteam dat herkent; “eindelijk” zullen ze er wellicht bij denken."

En wat zijn jouw tips?

"Goed gevonden worden online draait steeds meer om het creëren van unieke, kwalitatief hoogwaardige content. Waar SEO (zoekmachineoptimalisatie) vroeger voor een flink deel afhing van het toepassen van een serie trucjes, is Google elk jaar beter in staat om goede, voor mensen geschreven content hoog in de resultaten te plaatsen. Een set trucjes toepassen, daar red je het al lang niet meer mee. En sowieso wil je content aanbieden die jouw doelgroep boeit en helpt, want daar bereik je vanuit marketingperspectief het meest mee."

Roel Wolbrink is oprichter van maatpakkenatelier New Tailor, geeft trainingen over 101%Ik, gastvrijheid, omgangsvormen & stijl en klantgerichtheid. Roel is auteur van Business Etiquette 3.0 en van de bestseller Het Blauwe Boekje- stijlgids over manieren, ten, drinken en kleding. Roel groeide op in Hotel Stad Munster in Winterswijk, volgde de Hotelschool in Maastricht en studeerde aan Nijenrode.