Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het persoonlijke merk van: verhalenverteller Natalie Holwerda-Mieras

In samenwerking met NEW TAILOR - Sprout-expert Roel Wolbrink daagt ondernemers uit om een persoonlijk merkplan te bouwen. In deze aflevering: Natalie Holwerda-Mieras traint mensen in het vertellen en maken van verhalen.

Natalie Holwerda-Mieras (1969) is mede-eigenaar van Nobbe Mieras trainingen. Zij volgde een theateropleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten te Arnhem, waarna zij jarenlang werkte als regisseur en schrijver voor theater en televisie. In 1993 richtte zij het Theaterwerkplaats Ode op. Vanaf 2002 stortte Natalie zich volledig op het trainen van mensen in het vertellen en maken van verhalen.  

Wie ben je en wat doe je en wat doet jouw bedrijf?

Nobbe Mieras trainingen houdt zich al 15 jaar bezig met de kunst van het presenteren. We verdiepen ons in de wetenschap en psychologie van het overtuigen en beïnvloeden. We publiceren ook boeken zoals Storydesign met de laatste inzichten op gebied van retorica, gedrag en sociale psychologie. Dat vertaalt zich in evidence based trainingen op het gebied van persoonlijke presentatie, storytelling maar ook spreekangst. Dat doen we voor bedrijven en voor individuele professionals die bijzonder goed willen kunnen presenteren om zo meer voor elkaar te krijgen.”

Hoe bepalen jouw karakter en eigenschappen jouw succes? 

“Mijn creativiteit, gevoel voor taal en ondernemingsdrift helpen. Maar ook mijn mindere eigenschappen zoals snel verveeld zijn of ongeduldig zijn helpen me vaak. En, moet ik zeggen: het karakter van mijn mede-oprichter Farah Nobbe speelt uiteraard ook een grote rol in ons succes. Zij is analytisch sterk, didactisch briljant, en niet snel geïmponeerd. 

Waarmee maak je het verschil?

“Het allerleukste is anderen tot bloei te brengen en zo indirect de wereld te veranderen. Dat kan met verhalen die impact hebben. Dat inspireert me nog steeds dagelijks.

We helpen met het bedenken van creatieve concepten en verhalen die mensen echt raken. Mijn achtergrond in theatergezelschap Ode en de methodieken de we ontwikkelen en steeds weer verfijnen maken dit mogelijk (en zijn ons verdienmodel).”

Wat is jullie merkpropositie? Met andere woorden wat is behoefte van jullie klanten, wat is jullie belofte en wat is daarvoor het bewijs?

“Onze hoogopgeleide klanten willen meer impact en invloed als spreker. Wij leren mensen hoe ze een strategisch ijzersterk verhaal maken en hoe ze overtuigend en ontspannen presenteren. Daardoor gaan verandertrajecten makkelijker, committeren mensen zich echt en zo ontstaat er urgentie en energie.”

En wat zijn jouw tips?

“Vraag je af wat de ander nodig heeft. Maak het simpel, behapbaar. Een sterke presentatie boeit vanaf het allereerste moment, is kraakhelder en blijft lang hangen in de hoofden van de luisteraars. Om te kunnen raken zijn concrete beelden nodig. Aansprekende presentaties bevatten daarom naast abstracties en onderbouwingen ook altijd anekdotes of analogieën. Je verhaal wordt dan beter onthouden.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Commentaar Roel

Wat een leuk bedrijf hebben jullie. Blijf het vertellen in verhalen. Je vertelde dat jullie naast commerciële trainingen ook ideële instellingen helpen om tot een goed verhaal te komen. Wat onwijs waardevol. Voor jou als persoonlijk merk en voor Nobbe Mieras. Succes hoeft niet altijd alleen commercieel gemeten te worden. Een bedrijf is net als een verhaal. Als je weet welke impact je wil en kan maken kun je veel makkelijker groeien.

Lees ook over het persoonlijke merk van:
Florian Sterk (Flux Partners)
Allard Droste (Aldowa, Hagelswag)
Fred Smulders (Typ)