Hoe je als hotel minder afhankelijk wordt van Booking.com en Expedia

Hotel

Hotels zijn vaak afhankelijk van machtige boekingplatforms zoals Booking.com en Expedia. Sprout-expert Ralph Wolbrink geeft 6 manieren waarmee ondernemers meer op eigen benen kunnen staan.

Wanneer je als hotel(keten) online boekingen wilt verkrijgen, dan ben je al snel voor een groot deel afhankelijk van websites zoals Booking.com, Expedia en Trivago. De marketingmachines achter deze vergelijkingssites zijn gigantisch en domineren vaak de zoekresultaten in Google.

Omdat afhankelijk zijn van derden nooit gezond is voor een bedrijf heb ik hier zes denkrichtingen om potentiële gasten voor jouw hotel alsnog online te bereiken. 

1. Evenementen in je stad

Maak een jaarkalender met daarop alle evenementen in jouw stad of regio. Bedenk hoe je hierop kunt inspelen om bezoekers van dit evenement te bereiken. Denk hierbij aan speciale aanbiedingen, een aangepaste menukaart of een blog met de beste tips voor parkeren tijdens het evenement.

Online zou je deze mensen kunnen bereiken met een gerichte social media campagne of je zou zelfs kunnen adverteren op de naam van het evenement in Google AdWords. Zorg er wel voor dat je een goede landingspagina hebt op je website waar de bezoeker voldoende wordt geholpen én waarop je overtuiging voor jouw hotel overbrengt. 

2. Inspiratiezoekers

Online heb je enorm veel inspiratiezoekers, zeker op het gebied van reizen en vakanties. Deze mensen zoeken, vaak nog onbewust, een leuke bestemming voor een volgende reis. Op Instagram zijn hele communities rondom reizen en specifieke bestemmingen ontstaan. De mooiste foto’s worden hierop gedeeld en het is dan ook moeilijk om geen zin in een nieuwe reis te krijgen.

Jouw hotel staat ook vast in een mooie omgeving of in enkele inspirerende steden. Deel jij de prachtigste plekken al op Instagram? 

3. Inspelen op levensgebeurtenissen

Gaat je beste vriend binnenkort trouwen en zoek je ideeën voor een vrijgezellenfeest? Of heb je een nieuwe baan en zoek je een korte vakantie voordat je gaat beginnen aan dit avontuur? Zomaar wat levensgebeurtenissen waar je als hotel op in kunt spelen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een specifieke online advertentie campagne rondom deze thema’s? Combineer dat met een goed intern blog boordevol tips, inspiratie en natuurlijk een passende aanbieding voor een kamer in jouw hotel.

4. Doelgroepen apart aanspreken

Als het goed is weet je wie je doelgroepen zijn en heb je persona’s uitgeschreven. Heb je deze online ook al apart aangesproken? Daarmee doel ik op een aparte behandeling voor mensen met kinderen of zakelijke bezoekers. Je zou concreet aparte pagina’s kunnen maken, maar ook gebruik kunnen maken van een dienst als Hotelchamp om op basis van gedrag berichten te pushen naar specifieke doelgroepen.

Lees ook: zo bevrijdt Hotelchamp hotels uit de klauwen van boekingsites

De reden dat ik dit aanhaal is dat veel mensen zoeken naar specifieke oplossingen voor de eigen situatie. Veelal is de concurrentie op deze termen in Google AdWords net wat minder groot, waardoor je niet zoveel betaald als op “hotel Amsterdam” of “overnachten in Berlijn”. Om je een beeld te geven heb ik wat zoekvolumes voor je uitgezocht:

Hotelcijfers

5. Relaties opbouwen

Je doet veel moeite om iemand bij je te laten overnachten, maar wat doe je na het bezoek? Ben jij bezig met een relatie met een klant op te bouwen?

Zeker wanneer je marketeer bij een keten bent is het enorm waardevol om in contact te blijven met een (recente) gast. E-mail marketing is hierbij een goed kanaal. Zorg er bij e-mailmarketing voor dat je een goede database opbouwt, zodat je gerichte mailings kunt verzorgen. Logeerde iemand bij je voor een bezoek aan een concert? Of was het de huwelijksnacht?

Met deze informatie kun je natuurlijk enorm veel – in het eerste voorbeeld weet je de muzieksmaak van iemand en bij de tweede weet je wanneer iemand getrouwd is. Als dit in je database staat, dan kun je je creativiteit hierop loslaten om een relatie op te gaan bouwen. 

6. Samenwerken met bloggers

Net als social media staat het web vol met goede en invloedrijke bloggers. Er zijn algemene vakantiebloggers, maar ook bloggers die zich richten op een bestemming. Veel van hen bieden ook advertorial ruimte aan of staan open voor andere type samenwerkingen.

Stel je hebt een hotel in Barcelona, dan is de kans groot dat een potentiële gast op een blog als HolaBarcelona.nl op zoek is naar informatie over bezienswaardigheden. Onderschat de kracht van bloggers niet en ga samenwerkingen aan om jouw doelgroep te bereiken.