Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe marketing – ook tijdens de crisis – je geen geld kost, maar oplevert

Het is onterecht dat het werken met marketingbegroting bij sommige ondernemers een negatieve bijsmaak heeft, stelt Sprout-expert Christiaan Snabel. Hij geeft 10 voordelen van een marketingbudget.

Bij iedere crisis worden bedrijven scherp en alert op hun kostenposten. Dat is logisch, want je wilt uiterst zorgvuldig met je beschikbare cashflow omgaan om te overleven. Of om te groeien natuurlijk!

Een van de manieren om dat te doen is met marketingbegrotingen en budgetten te werken. Dat heeft echter voor veel ondernemers en bedrijven een negatieve bijsmaak.

Iedereen kent wel dit soort verhalen: “Kun je nog een offerte maken en een factuur sturen? Dan kan het nog op budget van dit jaar, anders krijgen we volgend jaar minder budget” 

Maar juist door dit vooroordeel te hebben, missen bedrijven helaas de kansen en voordelen die het werken met budgetten kan opleveren.

Wil je jouw marketing professionaliseren? Dan is het goed om het werken met budgetten niet achteloos te parkeren of te negeren. Ook niet in deze coronacrisis.

Ik vertel je hieronder waarom.

10 voordelen van een marketingbudget

  • Een marketingbudget schept helderheid 

Met een marketingbudget denk je vooraf met elkaar na over investeringen en hoe je ze terug wilt verdienen. Je verwerft begrip voor je plannen en de benodigde middelen. Iedereen kan meedenken en is voorbereid.

  • Een marketingbudget voorkomt vrijblijvendheid

Zolang je plannen geen stuiver kosten, vind iedereen het al snel goed. Maar als jij ineens 50k nodig hebt, gaan mensen ineens opletten. En dat is wat je wil. Pas als de vrijblijvendheid er af gaat, komt iedereen in beweging.

  • Een marketingbudget scheelt doorlooptijd

Door het beschikbaar hebben van een budget, hoeven dingen die geld kosten, niet telkens opnieuw bekeken te worden. Je beperkt onnodig uitstel van je groeiplannen.

  • Een marketingbudget levert iedereen tijd en gemak op

Je bespaart jezelf maar ook collega’s (of compagnons) waarmee je besluiten over geld neemt, tijd en energie door in 1x alle marketinginvesteringen door te lopen en daar besluiten over te nemen. Dat scheelt tijd.

  • Een marketingbudget voorkomt verrassingen

Geld wat is gebudgetteerd, is vaak ook gereserveerd. Je kunt erover beschikken wanneer jij het nodig hebt. Heb je geen budget? Dan kun je je plannen niet realiseren en loopt je groei vertraging op.

  • Een marketingbudget levert (meer) begrip op

Kom je keer op keer met losse kosten op de proppen? Dan lijkt het eerder een (onvoorziene) kostenpost dan als een goed doortimmerde business opportunity. Die negatieve beeldvorming voorkom je met door een plan met een zorgvuldig opgesomd (marketing)budget.

  • Met een marketingbudget overzie je het grote plaatje

Door een totaal overzicht te maken van je marketing investeringen, lukt het vaak beter de samenhang uit te leggen. Daardoor krijg je – als het goed is- de handen makkelijker op elkaar.

  • Het werken met marketingbudget zorgt dat je méér geld krijgt

Alle bovenstaande voordelen van een budget leiden er vaak toe dat je ook méér funding voor je plannen geregeld krijgt. 

  • Een marketingbudget structureert je plannen

Door de kosten op een rij te zetten en te bespreken met je team, collega’s, manager of aandeelhouder, komt er structuur (en extra gedragenheid) in je plannen. 

  • Een marketingbudget stimuleert professioneel werken 

Het geeft blijk van professionaliteit en (financiële) volwassenheid als je goed kunt begroten en uitleggen hoe je dat geld gaat terugverdienen.

Succesfactor

Plannen is een belangrijke succesfactor als het gaat om ondernemen en groeien. Financieel plannen – onder andere door middel van het werken met budgetten – hoort daar ook bij.

De bovenstaande afwegingen geven je wellicht een andere kijk op marketingbudget dan je misschien had. 

Doe er je voordeel mee. Ook de komende tijd.

Foto: Andre Benz via Unsplash.