Iqnomy scoort innovatiegeld

Iqnomy ontvangt een innovatiekrediet van de overheid om zijn 'liquid internet platform' door te ontwikkelen. Het doel: met kunstmatige intelligentie de inhoud van websites perfect afstemmen op elke bezoeker.

Zijn eerste ervaring met slimme software kreeg Iqnomy-oprichter Rob Boeyink in het telecombedrijf van zijn vader, waar hij een systeem bedacht om de bedrijfsprocessen efficiënter te sturen. In 2002 startte hij AskNow Solutions. Samen met de universiteit Tilburg werd gewerkt aan kunstmatige intelligentie en statistische taaltechnologie die in staat was e-mails automatisch te herkennen en selecteren.

Startup anno 2010

Met die kennis sprong hij begin 2010 in op de nieuwe trend in internetland: customer-centric communiceren, ofwel 1-op-1 communiceren met het gedrag en de interesses van de websitebezoeker als uitgangspunt. Boeyink: “Dat is op dit moment nog volledig maagdelijk terrein, dat klaarligt voor verovering”. Door een aantal verfijnde algoritmes en een razendsnelle database is Iqnomy inmiddels in staat websites nauw te laten aansluiten op de informatiebehoefte van de bezoeker. Daar komen state-of-the-art-technologieën als kunstmatige intelligentie, machine learning, gedragsvoorspellende modellen, semantiek en clustering aan te pas.

Liquid Internet

Liquid internet, noemt Boeyink dat. “Hiervoor analyseren we onder meer de eerder bezochte websites, het gedrag op de eigen site en eventuele extra informatie van Google.” Het gedrag wordt bovendien direct aan het (anonieme) interesseprofiel van de bezoeker toegevoegd, een dynamisch proces dat Boeyink real-time multidimensional profiling noemt.

Maatwerk

Om bezoekers op maat gesneden informatie te kunnen voorschotelen, worden websites onderverdeeld in aparte velden (containers), die met variabele content geladen kunnen worden. Alle beschikbare content wordt vooraf door Iqnomy geanalyseerd en getagt. “Natuurlijk zijn er al systemen als Adobe’s Omniture, waarmee specifieke informatie op een groot aantal vóóraf gedefinieerde doelgroepen segmenten gericht kan worden”, bevestigt Boeyink. “Ons systeem gaat echter een paar stappen verder: het creëert voor elke afzonderlijke bezoeker als het ware een unieke website. De informatie wordt 1 op 1 gematcht, waardoor bedrijven hun conversie enorm kunnen verbeteren. Soms wel tot 1.500 procent.”

Randstad, Achmea, CZ

Iqnomy draait middels betaalde pilots voor onder meer Randstad, Achmea en CZ, en stelde eind januari op het Interactive Media and Marketing Event (IMME) 150 gratis testaccounts beschikbaar. Afhankelijk van de verschillende opties kunnen gebruikers zich abonneren vanaf zo’n 400 euro per maand. Dat is echter niet het enige verdienmodel. Klanten als Telegraaf Media Groep hebben al grote interesse getoond in de database waarin Iqnomy de (geanonimiseerde) interactiegegevens van de gratis accounts bewaart. “Daarmee kunnen online adverteerders hun advertenties zeer scherp insteken op bepaalde doelgroepen”, stelt hij. “Dat is informatie waarvoor ze veel geld overhebben.”

Krediet

Het innovatiekrediet 'krijgt' Boeyink van Agentschap NL, het innovatieloket van Economische Zaken. "Alleen innovatieve projecten met sterke economische vooruitzichten komen door de strenge selectieprocedure van Agentschap NL heen,” zegt Boeyink. "Nu kunnen we de ontwikkeling van Liquid Internet versneld realiseren.” Want het wordt een trend: de consument verwacht dat websites van bedrijven zich automatisch gaan aanpassen aan zijn wensen en behoeften. "Bedrijven en organisaties die hier tijdig op inhaken, zullen succesvol zijn in de toekomst.”