Knettergek van weer een marketing-pixel? De voor- en nadelen van Google Tag Manager

Statistieken

Om te weten hoe bezoekers van je website zich gedragen heb je zogeheten tags nodig. Sprout-expert Tim van Ruitenbeek analyseert de voor- en nadelen van Googles laagdrempelige alternatief.

Klinkt het bekend dat de webbouwer er weken over doet om een tag in de broncode van de website te plaatsen? Word je knettergek van het aantal keren dat jullie Online Marketeer vraagt om een pixel aan de website toe te laten voegen?

Of houd je geen winst meer over doordat voor het toevoegen van een klein scriptje aan jullie website keer op keer de hoofdprijs gevraagd wordt? Wellicht is Google Tag Manager dan iets voor jou. 

Wat is de Google Tag Manager

Met Google Tag Manager (GTM) plaats je binnen enkele minuten nieuwe tags in de broncode van een website zonder dat er direct toegang tot deze code nodig is. Waar je hier ‘vroeger’ de webbouwer voor in moest schakelen kun je dit met Google Tag Manager dus gewoon zelf. Het enige wat je moet doen voordat je tags kunt plaatsen is eenmalig de GTM-pixel aan de <head> van de website toe laten voegen door de webbouwer. 

Tags plaatsen? Pixels toevoegen? Geef eens wat voorbeelden.

Een aantal voorbeelden van zaken die je kunt regelen via Google Tag Manager:

-    Pixels en scripts plaatsen: vrijwel alle pixels en scripts zijn te plaatsen via GTM. Bijvoorbeeld de Google Analytics-pixel waarmee je alle site-statistieken bij kunt houden. Of de pixel voor Hotjar of VWO waarmee je kunt A/B-testen. Maar ook pixels voor bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn om leads inzichtelijk te maken of (dynamische) remarketing in te stellen.
-    Afspeeltijd video’s meten: wil je weten hoe lang men de video’s op jouw website bekijkt? Maak gebeurtenissen aan in GTM en schiet deze data in bijvoorbeeld Google Analytics in.
-    Klikken meten: maak doelen of evenementen aan die bijhouden hoe vaak iemand op bijvoorbeeld een telefoonnummer of e-mailadres klikt. Of houd bij hoe vaak iemand via uitgaande links naar een bepaalde website doorgaat.

De voordelen van Google Tag Manager

-    Het is gratis.
-    Je kunt eenvoudig zelf tags toevoegen op alle of specifieke pagina’s binnen één gebruiksvriendelijke interface. 
-    Je hoeft nooit meer te wachten op de webbouwer voor het plaatsen van tags en kunt dus tijd en geld besparen.
-    Je hoeft niet onnodig aanpassingen aan de broncode van de website te doen waardoor fouten in de code voorkomen kunnen worden.
-    Je kunt meerdere personen toegang geven tot het account met verschillende rechten. Zo kan bijvoorbeeld een collega of Online Marketing Consultant ook tags plaatsen. 

De nadelen van Google Tag Manager

-    Omdat het een gratis product is dien je complexe situaties zelf uit te zoeken. Hier is geen ondersteuning voor.
-    In complexe situaties kan het voorkomen dat bepaalde tags niet werken.
-    Als je de codes ook in de broncode hebt staan kun je dubbele resultaten meten (dus vergeet niet alles wat je naar Google Tag Manager verplaatst uit de broncode te verwijderen).
-    Je deelt gegevens anoniem met Google (niet persé een nadeel maar wel goed om te weten).

Hoe werkt het

Wil je ook gebruik gaan maken van Google Tag Manager? Maak dan in twee simpele stappen een account aan. Hierna krijg je de GTM-pixel en instructies over hoe deze geplaatst dienen te worden in de broncode van de website. Laat deze – voor de laatste keer – plaatsen door de webbouwer. Vervolgens kun je zelf tags toe gaan voegen!

Is Google Tag Manager iets voor mij?

Wanneer je actief bent met online marketing en eventueel een Online Marketing Consultant (of Online Marketeer) in dienst hebt en regelmatig pixels op de website moet plaatsen is Google Tag Manager zeker interessant. Als Online Marketing Consultant kan ik zeggen dat het altijd erg prettig is als klanten van GTM gebruik maken, omdat ik dan zelf weer een stukje minder afhankelijk ben van de webbouwer en snel kan schakelen.

Wanneer je nog nooit een tag hebt hoeven plaatsen en verder weinig met online marketing bezig bent dan kan het plaatsen geen kwaad maar heeft het ook niet persé direct meerwaarde. Wellicht is het in dat geval net zo makkelijk om de tags die enkele keer gewoon in de broncode te plaatsen.

Tim van Ruitenbeek is Online Marketing Consultant bij Pure Internet Marketing. Samen met zijn collega’s is hij dagelijks in de weer om via diverse online-marketingkanalen de beste online-marketingresultaten voor bedrijven te realiseren.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!