Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Leer van deze 8 marketingblunders

Twijfel je soms aan het effect van je marketing? Troost je dan met deze voorbeelden. Hoe de grootste bedrijven soms ook de grootste fouten maken. 8 marketingacties zonder tact.


 

Blue Band: scherp idee?

Een helder licht bij Unilever kwam op het volgende idee. Laten we het kindermerk van Blue Band eens promoten door kindermessen – met grappige pinguïns erop-  weg te geven. Zo geschiedde. In 2007 ontvingen een paar honderdduizend huishouden een mes. Niet veel later waren er de eerste verwondingen en doktersrekeningen. Unilever moest door de knietjes en deed een excuusbrief de deur uit: “Sturen jullie je mes maar weer zo snel terug naar oom Uniliver.”     

Gulpener Brunette

Het is toch ons bier?…Walking fridge…Bierreclames zijn voor mannen, door mannen. Dan moet je niet verwachten dat je een clubje überseksuelen een vrouwenbiertje  in de markt kan laten zetten. Dat is precies wat er bij Gulpener Brunette mis ging in 1999. Kijk naar het etiket: daar is weinig Sex and the City aan, meer de droom van een in slaap getuimelde dronkeman. 

Voetbal-vla

Oermannenmarketinglogica die zijn doel voorbij schoot. Als we nu eens op onze pakken het logo zetten van een voetbalclub dan gaan mannen meer van onze vla eten. Melkunie dacht er de heilige vlagraal mee te hebben ontdekt. In 1996 lanceerde pakken vla met het logo’s van Ajax, Feyenoord en PSV. De pakken lagen wel voor een hogere prijs in de schappen, want een deel van de opbrengst moest naar de clubkassen. De actie flopte volledig.

Iglo: groengeel visstickie

Misschien brengt het een nieuwe lichting Al Qaida op een idee. Ga gewoon op de R&D-afdeling van een groot foodconcern aan de slag. Ze lopen er soms te slapen. In 2008 lanceerde Iglo een het product ‘Iglo Kombino’ – een combi van vis en spinazie. Het bleek een visstickje dat nogal zwaar op de maag kan liggen. De combinatie van nittriet (spinazie) en eiwitten (van de vis) kan kankerverwekkende stoffen voortbrengen, aldus het Voedingscentrum. Het voegde er later aan toe dat de kans echter klein is. Iglo houdt het product daarom ook op de markt.    

Planta-ziekte

Nog een flatertje van Unilever. Het is augustus 1960. In een ziekenhuis in Rotterdam melden zich mensen met een rode huiduitslag. Andere ziekenhuizen en doktoren krijgen ook meldingen binnen. Paniek. Is er sprake van een virus? Nee, de patienten blijken allemaal Planta – margarinemerk – te hebben gegeten. Unilever heeft namelijk kort daarvoor de emulgator ME18 aan Planta toegevoegd- om het bakken te verbeteren. Het leidt tot zelfs tot ‘kamervragen’ over de ‘Planta-ziekte’. De overheid verbiedt tijdelijk de verkoop van alle margarine. Voortaan voert Unilever de merknaam alleen in het buitenland en introduceert het Zeeuws Meisje als charmeoffensief.    

Gazprom

Dit is ook een domme fout. Typisch zo’n geval van niet even checken voordat je je mond open doet. In 2009 sloot het Russisch gasbedrijf Gazprom een deal met Nigeria. De joint venture, waarbij de Russen voor zo’n 2,5 miljard dollar aan pijpleidingen door het Afrikaanse land mochten leggen, moest natuurlijk bezegeld worden met een mooie naam. Dat werd Nigaz, een samenvoeging van Gazprom en Nigeria. Het riep veel verontwaardigde reacties op, want het is ook een term die in Amerika en andere landen door donkere mensen als slang wordt gebruikt, maar zeer beledigend kan zijn. 

Calvin Klein

We voegen bij deze flater aller flaters ook de tv-spotjes. Je gelooft je ogen en oren niet. Calvin Klein bedacht in de jaren negentig een campagne die ging over het thema pedofelie. Zelden heeft een modebedrijf zo veel ongebrip en weerstand teweeg gebracht in de samenleving. Wat als grappig en prikkelend was bedoeld, doet de meeste mensen afvragen: wat verzint zoiets in godensnaam? Nou, meer Klein dus. Die kreeg de FBI achter zich aan en moest de campagne direct stoppen.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

KFC

Belofte maakt schuld. Dat weet de Amerikaanse fastfoodproducent KFC inmiddels ook. Via bekende talkshow Oprah deed het kiprestaurant een oproep: iedereen die naar de website gaat en een coupon uitprint, krijgt een gratis menu. Ze hielden er geen rekening mee dat er in de volgende dagen meer dan vier miljoen mensen op de stoep stonden om dat ene menu op te eisen. KFC moest consumenten teleurstellen, die vervolgens protestacties organiseerden. De directeur moest in een volgende aflevering van Oprah zijn excuses aanbieden. Het werd een duur publicitair grapje. In totaal moest het meer dan tien miljoen bonnen drukken. KFC werd voor meer dan 42 miljoen dollar ‘kaalgeplukt’.