Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Online adverteren is te complex

De groei van internetreclame zit in een dip. De groei bedraagt nu slechts 8 tot 10 procent, tegenover 25 procent 2,5 jaar geleden. 'Het is irreëel om te denken dat je met leads mensen naar de winkel jaagt.'

De rek is eruit bij online adverteren. Nog steeds groeit de markt, maar in pas met de internetgroei zelf loopt hij al een tijdje niet meer. 

“Online adverteren is te complex”, zegt Jacques Smit, directeur Online Services Groep van Microsoft in Nederland, in Het Financieele Dagblad. “Tachtig procent van onze advertentie-inkomsten komt nog steeds uit banners en buttons. Adverteerders hebben moeite om met goede advertentieconcepten te komen.”

 

Smit vindt dat online adverteren veel inventiever moet: “Je voelt dat de markt een volgende stap moet maken. Het groeit al langzaam toe naar digitale ‘non-spot’ reclame. Het spelletje ‘Eén tegen honderd’ doet het bijvoorbeeld in Messenger heel goed. Net als allerlei quizzen en opiniepeilingen.”

 

In Nederland is de groei nu nog dertig procent, vertelt Tjeerd Kooij, directeur van advertentieverkoper Webads: “Van het marketingbudget wordt elf procent besteed op internet. Dat is best veel. Het is alleen veel minder dan het aandeel van internet in de totale mediaconsumptie.”

 

Schijnzekerheid

Ook Kooij wijt de daling aan de complexiteit in de markt. “Adverteerders kiezen daarom allemaal voor de zekerheid die Google lijkt te bieden. Je krijgt de laagst mogelijke prijs en je betaalt voor het resultaat.”

 

Zekerheid líjkt te bieden, want: “Het is irreëel om te denken dat mensen op die manier kopen. Je laat je naam zien en verwacht dat mensen de winkel in rennen. Zo werkt dat niet. Net als in de echte wereld moet je eerst laten zien wie je bent, een merkvoorkeur opbouwen en dan volgt misschien een verkoop. Toch zijn er genoeg bedrijven met een naamsbekendheid van minder dan vijf procent die verwachten leningen te kunnen werven met banners waar ze twintig euro per lead voor betalen.”

 

Meetbaar

De markt heeft het zichzelf ook moeilijk gemaakt, door steeds te roepen dat alles meetbaar is, meent IAB-voorzitter Marco Derksen. “De mogelijkheden zijn voor insiders al nauwelijks te volgen, laat staan voor adverteerders. Iedereen hanteert andere termen en formaten.”

 

Kooij denkt dat het wel weer goed komt met de online advertentiemarkt. “Daarvoor moet aangetoond kunnen worden dat internet ook zeer geschikt is voor het bouwen van een merk.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Ook pleit hij voor meer samenwerking tussen de aanbieders. “We moeten eerst maar eens dezelfde taal uitvinden.” Daarnaast wil hij toe naar één tariefkaart met vergelijkbare producten, waarbij mogelijk wordt afgerekend per pixel. Voor wie dat allemaal te lang duurt, is er nog altijd de oude vertrouwde papieren advertentie.