Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Online marketing tijdens de feestdagen: 10 tips om 2018 knallend af te sluiten

Veel ondernemers halen een groot deel van de jaaromzet uit de laatste maanden van het jaar. Sprout-expert Tim van Ruitenbeek geeft je 10 online-marketingtips om 2018 knallend af te sluiten.

De dagen worden korter, de blaadjes vallen van de boom (of waren door de droogte al van de boom gevallen) en de pepernoten liggen weer in de winkel: heb je al over jullie online-marketinginzet gedurende de feestdagen nagedacht? Zo niet dan wordt het hoog tijd dit eens te gaan doen. Nu al? Jazeker! We zijn alweer halverwege september, dus voor je het weet is het december.

Daarbij: als we de commerciële dagen als Halloween en Black Friday ook als ‘feestdagen’ beschouwen (en dat kunnen deze dagen zeker zijn voor veel ondernemers) dan begint de feestvreugde al veel eerder. Veel ondernemers halen een groot deel van de jaaromzet uit deze laatste maanden van het jaar en hoe beter je over de mogelijkheden nadenkt, des te meer kans heb je dat de resultaten beter zullen zijn.

10 online-marketingtips om ook 2018 weer knallend af te sluiten:

1. Maak inzichtelijk hoeveel budget je nog hebt

Voordat je begint met het kiezen van de kanalen waarmee jij 2018 knallend af gaat sluiten is het goed om eerst even helder te krijgen wat je nog aan budget over hebt voor dit jaar. Heb je dit jaar vooralsnog minder uitgegeven dan gebudgetteerd? Wellicht kun je dat budget dan herverdelen om de laatste maanden wat meer in te zetten. Heb je eigenlijk al teveel uitgegeven maar wel een doelstelling die nog net even dat laatste setje kan gebruiken? Is er dan misschien nog een extra potje beschikbaar of kun je binnen de kanalen nog wat schuiven? Breng in ieder geval even in kaart wat je nog hebt, dan kun je aan de hand van de kanalen bepalen hoeveel je waarop in wilt zetten.

Goed om vast te noteren, dit zijn de feestdagen van 2018.

  • Halloween: 31 oktober
  • Black Friday: 23 november
  • Cyber Monday: 26 november
  • Sinterklaas: 5 december
  • Kerstvakantie: 22 december t/m 6 januari
  • Kerstmis: 25 en 26 december
  • Oudejaarsdag: 31 december
  • Nieuwjaarsdag: 1 januari

2. Zet in op de juiste kanalen

Afhankelijk van het budget dat je nog over hebt en jouw doelstelling voor de rest van het jaar kun je vervolgens de juiste kanalen kiezen. Zorg dat je zeker online marketing niet vergeet in de mix! Over het algemeen zijn de laatste maanden uitermate geschikt om aankopen te stimuleren: men is in deze maanden namelijk vaak op zoek naar cadeaus. Omdat online marketingcampagnes zeer conversiegericht ingestoken kunnen worden en alles meetbaar is kun je hier veel extra omzet mee genereren.

Aankopen stimuleren kan perfect met bijvoorbeeld een Google Ads of een Facebook- of Instagram-campagne. Is jouw doel juist om meer bereik te genereren of extra onder de aandacht te komen met een speciale campagne, kies (daarnaast) dan bijvoorbeeld voor een video op YouTube of Facebook of een mooie bannerset.

3. Creëer een speciaal feestdagenthema

Wil je gedurende de feestdagen extra opvallen dan is het wellicht een goed idee om een speciaal feestdagenthema te maken. Dit kan zo eenvoudig zijn als jouw eigen logo bedekt met een laagje sneeuw of ingepakt met kerstverlichting, maar kan ook in de vorm van een volledig andere ‘feestdagen-stijl’ inclusief een speciale actiepagina op de website en uitgebreide storytelling. Creëer uniciteit alle materialen binnen alle kanalen in de marketingmix van dit feestthema te voorzien. Van de website, de banners en de tekst in de tekstadvertenties, tot de folder, de advertentie in de huis-aan-huiskrant en de Tv-commercial.

Inspiratie: zin om dit jaar eens helemaal los gaan? Kijk dan eens naar wat Coolblue vorig jaar deed: in plaats van Black Friday riepen zij ‘Blue Friday’ in het leven: hetzelfde als Black Friday, alleen dan een week eerder, en de hele week lang. Hierdoor waren ze veel concurrenten voor, hadden ze een betere spreiding van aanvragen en minder last van de grote drukte bij de postbedrijven.

4. Communiceer gewijzigde openingstijden

Grote kans dat je gedurende de feestdagen gewijzigde openingstijden hebt. Voorkom teleurstelling door deze gewijzigde openingstijden met de klanten te communiceren op de website en via jullie socialmedia-kanalen. Vergeet daarnaast ook niet om deze gewijzigde openingstijden toe te voegen aan Google Mijn Bedrijf: het blok met bedrijfsinformatie aan de rechterkant in Google Zoeken. Heb je nog geen Mijn Bedrijf account of wil je weten hoe je dit aan kunt passen? Lees dan mijn Handleiding Google Mijn Bedrijf om dit in te stellen. Het is altijd mogelijk om speciale openingstijden toe te voegen dus deze tip kun je direct na het lezen van dit artikel afvinken.

5. Bedenk leuke acties en promoties

Gedurende de feestdagen worden zoals hierboven ook al gezegd natuurlijk volop cadeaus gekocht. Zowel rondom Sinterklaas als (steeds vaker) rondom Kerst. Het inzetten van acties rondom de feestdagen kan eraan bijdragen dat je interessanter wordt dan jouw concurrenten. Deze acties kun je natuurlijk ook weer leuk aankleden binnen het gekozen feestdagen thema en een leuke passende naam geven. Naast korting geven kun je natuurlijk ook een leuke winactie bedenken. Iedereen denk immers enkel aan cadeautjes (en lekker eten) gedurende feestdagen.

Zorg er natuurlijk wel voor dat acties ook online goed gecommuniceerd worden. Maak je bijvoorbeeld gebruik van Google Shopping? Voer dan ‘van-voor’-prijzen in jouw Shoppingfeed in om %-dalingen te activeren die verschijnen bij jouw Shopping-resultaten. Ook kun je bijvoorbeeld promoties als extensie toevoegen aan de Google Ads advertenties en is er een aparte categorie binnen Facebook het claimen van een leuke aanbieding te promoten.

6. Gebruik e-mailmarketing voor de trouwe klanten

Zeker met leuke feestelijke boodschappen en acties moet je jouw trouwe klanten niet vergeten! Daarom is e-mailmarketing ook zeer geschikt tijdens de feestdagen. Een mooie Kerst- of Nieuwjaarswens wordt altijd gewaardeerd en kan prachtig gecombineerd worden met interessante acties binnen het gekozen feestthema.

7. Enthousiasmeer jouw socialmedia-community

Ditzelfde geldt voor jullie socialmedia-kanalen. Tijdens de feestdagen staat ‘sociaal zijn’ centraal en spelen familie en vrienden een hoofdrol. Zet daarom bijvoorbeeld jouw trouwe ‘Facebook-familie’ ook eens extra in het zonnetje. Ook kun je dit aangrijpen om interactie te stimuleren: als restauranteigenaar zou je bijvoorbeeld een diner weg kunnen geven aan jouw trouwe volgers en vragen om degene te taggen met wie jij lekker zou komen eten.

Heb je een winkel, dan zou je bijvoorbeeld kunnen vragen aan wie jij een leuk cadeautje zou gunnen (tag iemand die jij dit gunt) en dat cadeau kun je dan vervolgens ook daadwerkelijk aan die persoon uitreiken. Sluit ook gelijk weer mooi aan op het ‘geven’ binnen de Kerstgedachte.

8. Stel een content-kalender op en plan van tevoren vast wat in

Wordt het druk gedurende de feestdagen doordat er bijvoorbeeld weinig personeel is of omdat jullie Sinterklaas en de Kerstman moeten helpen alle pakketjes op tijd te versturen? Of is jouw collega die verantwoordelijk is voor social media toevallig vrij? Dan is het wellicht verstandig om alvast iets in te gaan plannen. Berichten op socialmedia-kanalen zijn bijvoorbeeld prima van tevoren in te plannen. Wat ook kan helpen is om in ieder geval te zorgen dat je de juiste afbeeldingen hebt klaarliggen en de teksten bedacht hebt om deze binnen enkele minuten live te kunnen zetten.

Plan je berichtjes in of plaats je berichtjes óp de daadwerkelijke feestdagen, dan ben je wellicht ook een stuk beter zichtbaar omdat veel bedrijven géén berichtjes klaarzetten of inplannen en iedereen die dag nu eenmaal vrij is. Vergeet vervolgens ook niet om de Kerstwensen-campagne automatisch te laten eindigen om 00:00 ’s nachts zodra de Kerstdagen zijn afgelopen. Het is zonde als je daar pas een dag later achterkomt.

9. Beantwoord vragen van klanten

Als je vol in gaat zetten gedurende de feestdagen kan het maar zo zijn dat het aantal vragen ook toeneemt. Zorg dat er voldoende personeel klaar zit om deze vragen te monitoren en te beantwoorden. Vragen kunnen komen in de vorm van telefoontjes, e-mails of chatberichten via de bekende socialmedia-kanalen of website. Het zou zonde zijn als je veel tijd en geld steekt in het creëren van de perfecte feestdagen-campagne om vervolgens klandizie mis te lopen door een slechte klantenservice.

10. Bied verlanglijstjes en cadeautips aan

Tijdens de feestdagen draait natuurlijk alles om gezelligheid en cadeautjes! Daarom wil je hier wellicht ook iets mee doen! Geef bijvoorbeeld de mogelijkheid om verlanglijstjes te maken. Blog over de top 10 cadeautjes die men in jouw winkel kan kopen, het is immers vaak lastig zat een leuk cadeau te vinden, dus alle hulp is hierbij welkom. Of geef tips om de feestdagen nóg beter te laten slagen. Naast dat je jouw klanten helpt kan dit ook nog eens zeer goed aanslaan en viraal gaan als de content juist en uniek is!

Fijne feestdagen en een succesvolle afsluiting van dit jaar!