Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sprout-lezers reageren: zijn vrouwen zichtbaar genoeg?

Vrouwelijke ondernemers reageren massaal op deze oproep van Sprout-hoofdredacteur Karin Husslage. Vinden zij ook dat vrouwen zichtbaarder zouden kunnen zijn? Een selectie uit de onze nog altijd groeiende e-mailstapel.

‘Persoonlijk ervaar ik het als een groot voorrecht om vrouw te zijn en in een mannenwereld te vertoeven. Natuurlijk zijn alle clichés waar; haantjesgedrag, gretige blikken, grote mond, etc. Met voldoende zelfvertrouwen en een beetje zelfspot kan je dit gemakkelijk in je voordeel gebruiken en laten we eerlijk zijn; ondernemers zijn nou eenmaal haantjes.. vrouwelijke dus ook.’

‘Ik ben van mening dat het helemaal niet erg is dat vrouwen minder schreeuwerig zijn dan mannen; met net zo hard terug schreeuwen maak je over het algemeen niet veel progressie.’
Anouk Dijkstra | Kooiman Apparatenbouw

‘Het ergste wat kan gebeuren is dat iemand je verhaal niet aansprekend vindt.’ En: ‘De beste mediatraining ooit heb ik gekregen in verschillende interviews, dat heeft me geleerd om mezelf op eigen wijze zichtbaar te maken.’
Danielle de Jonge | Trainer & coach. (Zij deelt ook nog deze TEDx-video: Dare To Be Feminine For Guts Sake!)

‘Wij vinden eigenlijk ook dat er eerst een groot wapenfeit moet zijn voordat je in een blad gaat staan. Maar intussen zijn wij al bijna 5 jaar heel succesvol en zijn we vorig jaar een hele interessante nieuwe weg ingeslagen met ons nieuwe bedrijf &Company. En hier hebben we aandacht voor nodig!’
Imke Teeuwisse en Femke Kooistra | &Company

‘Ik word wel eens gevraagd voor de bladen om iets over mezelf te vertellen, maar dan vooral over wat ik graag draag naar mijn werk of hoe ik de combinatie zorg en werk ervaar. Maar niet over waar ik tegenaan loop als ondernemer of wat mijn ambities zijn.’
Wietske Mous | Peppers Ghost

‘Ik ben er klaar voor om van de toren te blazen. Na een jaar van productontwikkeling “op de zolderkamer” kan ik met trots naar buiten treden. De pilot is geslaagd. De website is online. Het product ligt in de winkel en de eerste verkopen zijn gerealiseerd.’
Tessa de Wit | INCRDBL

‘We blazen inderdaad minder hard van de toren en ook minder snel. ‘Iets’ moet echt helemaal af zijn voordat we het naar buiten brengen, terwijl mannen wellicht vaker bluffen. Maar vrouwen zijn wel harde werkers en vooral ook doorzetters.’
Anoesjka Bakhtali – Imambaks | Maid at Home

‘Er zijn minder vrouwelijke ondernemers dan mannelijke (als je uitgaat van de definitie van de belastingdienst) maar zegt kwantiteit iets over de kwaliteit, de duurzaamheid en de betrokkenheid bij het maatschappelijk ondernemen? Dat vind ik eigenlijk de interessante vraag.’ […] ‘Onderwijstechnieken.nl is geen wereldnieuws, hoeft niet in de krant, verkoopt ook zo wel. En ik denk dat dat de houding van veel vrouwelijke ondernemers is.’
Lonneke Bindels | Onderwijstechnieken.nl

‘Kom op meiden, kruip uit je schulp. Vraag je niet af ‘Waarom?’ maar zeg gewoon ‘Omdat’!’
Franca Willemsen & Leonie Moolenaar | 1-2solve.nl

‘Las het met totale herkenning :). En als het mijn persoonlijke missie is om het vrouwelijke ondernemerschap te stimuleren, zal ik zelf toch inderdaad wat meer moeten laten zien. Dus super zo’n oproep, want ik zou je anders pas hebben benaderd wanneer er inderdaad iets ‘groots’ valt te melden, maar wanneer is wat je doet als ondernemer groot genoeg of nieuwswaardig?’
Mei Lin Ang | Frozz

‘Ik heb een tijdje terug dit artikel geschreven over vrouwelijke online ondernemers. Er zijn dus genoeg rolmodellen en vrouwen die inspireren, zeker online.’
Janneke StielstraJannekestielstra.nl

‘Ik ben helemaal vóór meer vrouwen in de spotlight! Überhaupt, dus ook bij Sprout! Ook weet ik als spreker en (team)coach als geen ander dat vrouwen vaak erg (lees: veel te) bescheiden zijn. Daar waar mannen meteen JA zeggen, zeggen vrouwen ‘misschien’ of nog erger ‘NEE dank je’. Zo zijn meisjes ook opgevoed, lief en aardig, vooral niet luidruchtig en aanwezig. Toch?’
Judith Webber | PuurOndernemen.nl

‘Weinig vrouwelijke ondernemers? Nooit op gelet en nooit over nagedacht eigenlijk. Te druk met ondernemen denk ik. Wel viel me eerder bij de Sprout-events op dat de mannen veruit in de meerderheid zijn en hoog van de toren blazen. Inderdaad ook als ze nog niks waar hebben gemaakt. En dat wij dames dan in onszelf denken, ‘sure: eerst zien, dan geloven’ (Gecombineerd met een blik van verstandhouding met die andere dame in de zaal). Dus ja: we mogen wel wat meer van ons laten horen. Maar is die bescheidenheid ook juist niet de reden dat we het zo goed doen?’
Marieke Meulemans | GCP Central

‘Vrouw, ondernemer, mama, het kan echt wel. Mits je maar goed plant en zorgt voor een goede balans. In mijn geval is dat 2 a 3 x in de week kickboksen.’
Carola Rodrigues | Lagosto.nl

‘De inhoud van je artikel klopt als een bus. Ik help vrouwelijke solo-ondernemers die worstelen met hun bestaansrecht, het aantrekken van klanten en hun financiële vrijheid. Vrouwen hebben de neiging te vinden dat wat zij doen ‘zo gewoon en vanzelfsprekend’ is, en vinden ruchtbaarheid geven aan iets wat zij ‘heel normaal’ vinden niet gepast. Of ze zijn bang dat ze naast hun schoenen gaan lopen.’
Ilse Tempelaars | Stoud

‘Wat een onzin dat je als vrouw meer bewijsdrang moet hebben. Ik ben met succes sinds 5 jaar een vrouwelijke ondernemer, na 25 jaar in bedrijfsleven te hebben gewerkt als werknemer in diverse bedrijven waaronder 20 jaar Shell. Sommige mensen denken dat ik wat zit te hobby’en naast het bedrijf van mijn partner. Dat hobby’en is hard en vooral met veel plezier werken 7 dagen per week. Daar kies ik zelf voor.’
Petra Reijrink | Petra Reijrink

‘Weet je waarom dat is? Omdat we gewoon druk zijn met ons eigen bedrijf, onze eigen koers varen, lekker eigenwijs zijn, en onze tijd besteden aan dingen die bijdragen aan de groei van onze onderneming. Omdat we ons bedrijf begonnen zijn om uit de cultuur van praten, nog meer praten en vergaderen te komen.’
Joanneke Raadsen | LoFfff

‘Waar ik mij ook aan stoor is als mensen vragen, hoe gaat het met je eigen bedrijfJE. BedrijfJE, verdorie het is mijn bedrijf. Ik knok er hard voor om het werk te doen waar ik gelukkig van word en ben er bij wijze van spreken 24/7 mee bezig. Dat noem ik geen bedrijfJE, het is geen hobby. Maar vervolgens merk ik wel aan mezelf dat ik het bovenstaande wel denk, maar niet zeg. Hoogstens zeg ik het gaat goed hoor met mijn BEDRIJF, ik zit goed in het werk.’
Lisanne Kuilman | Liz Events en Communicatie

‘Ik vind de Sprout een inspirerend magazine, maar heb er altijd wel het gevoel bij, dat het gaat om snelle groeiers of grote omzet. Als je niet minimaal een miljoen of meer omzet, dan ben je niet interessant voor de Sprout. Het feit wil nu ook eenmaal dat vrouwen vaak bedrijven runnen met een kleinere omzet en ook langzamer groeien.’
Noëlla de Jager | Goodplace2Work

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Ik ben een vrouwelijke ondernemer, en in tegenstelling tot wat je schrijft, etaleer ik dat wat mijn bedrijf doet, wel graag. Bijvoorbeeld door persberichten te sturen en na te bellen, ook de zoveelste keer na het uitblijven van een reactie of na het ‘ik kom er echt op terug’, bij Sprout en ook bij andere pers, platforms etc. Ik juich je uitnodiging daarom alleen maar toe.’
Helma Lieberwerth | Level Five Quaning

‘Vrouwen hebben meer dan gemiddeld last van het doe-maar-gewoon-dan-doe-ik-al-gek-genoeg-principe. Of zoals ze in mijn geboortestad zeggen: niet lullen maar poetsen. Tijd is kostbaar, ik heb veel te doen en plan deze dag heel efficiënt en effectief in. Voor mannen hoort ergens vooraan in die planning praten over jezelf. Voor vrouwen niet. Die zijn eerst met anderen bezig.’
Carola Smits | Windkracht 11