Stop de pr-terreur! 8 tips voor betere communicatie

PR

Pr-bedrijven sturen nog te vaak persberichten rond die vol zitten met buzzwoorden, marketinggebrabbel en lappen tekst. Het wordt tijd dat deze branche wakker geschud wordt, vindt Pr.co.

Pr.co, een Nederlandse dienst voor persberichten, schreef een manifest (Pirate's Manifesto) waarin de oorlog wordt verklaard aan de huidige manier van communiceren. Pr.co wil vooral dat bedrijven berichten over het waarom, hun raison d'être. Pas als je dat duidelijk hebt kun je effectief communiceren.

Een bedrijf dat dit goed snapt is wat Pr.co betreft Human.co, een app om je fysieke activiteit te meten. Door op een (aparte) website de activiteiten van gebruikers in 900 steden te meten en die steden met elkaar te vergelijken blijft Human dicht bij zijn kerndoel: mensen laten bewegen.

Een slecht voorbeeld is het nieuwe logo van Runkeeper, en de uitleg die daarmee gepaard ging: "Een blogpost voor onbegrijpelijke nonsens", stelt Pr.co. "Je nieuwe logo interesseert ons niet."

Dit zijn de 8 uitgangspunten van het manifest (Je kunt 'm hier tekenen)

1. Zonder doel geen smoel

Elk bedrijf heeft een reden waarom het bestaat, het grote ’waarom’. In elke communicatie-uiting hoort dat doel naar voren te komen. Consumenten hebben interesse in waar je voor staat. Blijf dus trouw aan je roots. Geen doel? Geen smoel.

2. Een goede planning

Maak een planning voor elke vorm van content. Maak daarin onderscheid tussen verschillende doelgroepen, soorten content en communicatiekanalen. Vul dat schema in om heel gedetailleerd en gericht je berichten de wereld in te sturen. Hierbij geldt: rinse and repeat. Maak altijd aanpassingen!

3. Een passend bericht

Pirate pr gaat niet om de het bereiken van de meeste mensen, maar om het bereiken van de juiste mensen. Je kan beter 1 gerichte mail sturen dan duizend hagelkorrels schieten in de hoop dat je iets raakt. Weet wat deze persoon of doelgroep wil, zorg dat het bericht resoneert.

4. Surf op een communicatiegolf

Af en toe een persberichtje sturen is slechte pr. Werk aan een constante contentstroom zodat je boodschap blijft plakken. Dit werkt als een golf: er zijn ups en downs, en het is zaak een ritme te vinden dat bij je past. 

5. Vertel verhalen

Echtheid kent geen tijd. Consumenten hebben een sterke bullshitdetector. Daarom is het zo vreemd dat persberichten vandaag de dag nog steeds vol onzin staan. Zeg daarom waar het op staat en draai er niet omheen. Tip: vertel verhalen uit je bedrijf, laat zien hoe je werkt en waar je elke dag graag voor opstaat. 

6. Zet al je kanalen in

Elk beetje communicatie is onderdeel van een groter geheel: je doel als bedrijf. Een tweet, een nieuwsbrief, een blogpost of een uitnodiging voor een borrel in de mail - zet alle kanalen in om jezelf naar buiten te portretteren. 

7. Praat met je doelgroep

Communicatie gaat al lang niet meer volgens het schema zender - boodschap - ontvanger. Consumenten willen betrokken zijn en verwachten ook een antwoord als zíj een bericht de wereld in sturen. Praat met je doelgroep en pas je online taalgebruik daar op aan. Niet te formeel, maar ook zeker niet te informeel. 

8. Samen sta je sterk

Dé tip voor een goede pr-strategie is om ego’s te laten varen. Je hebt namelijk iedereen in je team nodig om te slagen met een campagne. Vraag eens hulp van die designer, of win advies van een redacteur. Zo haal je het meeste uit de kennis binnen je eigen bedrijf.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl