Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

TenPages wint innovation award

TenPages.com, waar beginnende schrijvers bij hun publiek geld kunnen ophalen om een boek te publiceren, heeft de innovation award gewonnen. Accenture reikt die jaarlijks uit aan de de meest innovatieve bedrijven uit de media, communicatie en high-tech.

 

TenPages werd uitverkoren door een vakjury, die vorig jaar Layar (augmented reality browser) en het jaar daarvoor Myngle (netwerk voor taalonderwijs) de prijs had toegekend.

TenPages

TenPages.com van Valentine van der Lande is het eerste crowdfundingconcept in de boekenbranche, een online platform dat schrijvers en lezers op een unieke manier bij elkaar brengt. Geïnteresseerde lezers kunnen voor vijf euro een aandeel kopen. Zodra er tweeduizend aandelen zijn verkocht, publiceert een bekende uitgeverij het boek – met vermelding van de aandeelhouders. Aandeelhouders ontvangen een deel van de opbrengst van de verkoop. Crowdfunding werd eerder bekend gemaakt door Sellaband, dat cd's financierde maar eerder dit jaar failliet ging. Tijdens zei Van der Lande dat ze in 2011 vooral aan de slag gaat met marketing, productontwikkeling (o.a. cadeaubonnen) en internationale uitbreiding.
Hier staat de pitchvideo.

Catawiki

De publieksprijs ging naar Catawiki, een handelsplatform voor postzegels, strips en andere verzamelobjecten waarbij gehandeld wordt op basis van een centrale catalogus. Deze catalogus wordt door de gebruikers zelf bijgehouden. Op dit moment bevat het meer dan een miljoen verzamelobjecten, maar de ambitie is wereldwijd de grootste gestructureerde database van ‘dingen’ te worden.
Hier staat de pitchvideo.
 

Appie

Behalve naar de overall winnaars gingen er ook nog innovation awards naar zeven categorieën: mobile, web, lifestyle, digital home, gaming, connected device en green. Appie werd winnaar in de categorie Best Mobile. Appie is een bekende iPhone app waarop klanten van Albert Heijn hun boodschappenlijstje kunnen bijhouden en recepten opzoeken. Dat is goed voor de klantentrouw. De makers zijn druk bezig met een synchorniseerfunctie: drukke partners voorkomen daarmee dat ze dezelfde boodschappen doen.
Hier staat de pitchvideo.

 

 

TikTegel

Een spin-off van Philips Research waar we eerder over schreven is Serious Toys, dat met zijn TikTegel in de categorie best gaming won. Het is een digitaal speelbord zonder toetsenbord, muis en scherm. Door de interactieve speelplaat kunnen kinderen verschillende educatieve spelletjes doen, waarbij de TikTegel zich aanpast aan het niveau van het kind. Voorlopig richt Serious Toys zich op de onderwijsmarkt.
Hier staat de pitchvideo.

Marvin

In de categorie Best Green ging Marvin er met de prijs vandoor, aanbieder van een energiemanagementsysteem dat thuis helpt energie te besparen. Dat werkt met een klokthermostaat, schakelt elektrische apparatuur in en uit, toont weersinformatie en heeft beveiligingsopties, een intercom en een mailbox. Alles is online van afstand te regelen. Hieronder de pitchvideo:

 

Marduq

In de categorie Best Digital Home kreeg Marduq de innovatie oscar. Marduq brengt online video met daaroverheen lagen tekst, infographics, blogs en natuurlijk twitter en chats. Daarmee richt het zich op organisaties die hun eigen webtv-kanaal willen.
Aardige pitchvideo staat hier.

 

Smart Signs

De laatste winnaar, categorie Connected Device, was Smart Signs. De elektronische bewegwijzering voor bijvoorbeeld kantoren, musea en ziekenhuizen. Via actuele borden en schermen worden bezoekers naar vergaderzalen of de juiste wachtkamer geleid. Het grafisch ontwerp van de wayfinding-producten wordt gedaan door Mijksenaar, het bureau dat met zijn werk wereldvermaard werd op internationale luchthavens.
Hier staat de pitchvideo.

 

Lees ook op TechBusiness:

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.