Twitter als helpdesk van je startup

Startup MoneyBird – aanbieder van een online factuur- en offerteprogramma – doet  goede zaken: dankzij Twitter. “We slepen een vijfde van onze omzet uit de berichtendienst.”


MoneyBird.nl is vorig jaar opgericht door ondernemers Edwin Vlieg, Joost Diepenmaat en Berend van Bruijnsvoort. Ze binden met hun online factuur- en offertetool de strijd aan met aanbieders van ‘traditionele administratiesoftware’.

Niet zonder succes. De teller staat inmiddels op meer dan 5.000 klanten en dat aantal groeit maandelijks met 15 procent.  MoneyBird verwerkt zo'n 7.000 facturen per maand. Het levert ze al aardig wat op. Er zijn ruim 500 betalende klanten à 10 euro per maand. De ondernemers zijn bezig zo snel mogelijk massa te creëren. Hoe? Door Twitter in te zetten als helpdesk van hun jonge onderneming. Vlieg: "Van wat we verdienen komt twintig procent via de berichtendienst."


Online front office

Ze hebben van het constant profileren op Twitter een soort geloofsbeginsel gemaakt: direct inspringen op vragen en opmerkingen van klanten en geïnteresseerden. Vlieg: “Het @MoneyBird-account fungeert als eerste front office van ons bedrijf.”
 

De ondernemers leiden klanten regelmatig naar hun persoonlijke accounts. Daar gaan ze uitvoeriger - voor zover dat kan binnen 140 tekens - in op de gestelde vragen. “Zo maken we het persoonlijker. Mensen zien hierdoor dat ze door betrokken mensen worden geholpen”, aldus Diepenmaat.

MoneyBird heeft inmiddels zijn een eigen helpdesk-mantra: “de conversatie aangaan.”  Vlieg: “Een beetje flauw misschien, maar het werkt. We leveren een soort financieel product. Klanten moeten volledig in je vertrouwen als ze met je in zee gaan. Die filosofie vertalen wij naar aanwezig zijn op Twitter en andere social media.”


Ook via fora, zoals Higherlevel, probeert MonyBird klanten te werven. “We mengen ons in discussies, zonder direct ons product te pushen”, vertelt Vlieg. “We hebben bijvoorbeeld veel van ons laten horen in een blog over e-facturering.” Via een eigen zakelijke weblog houden ze eveneens klanten op de hoogte. Vlieg: “Wat ook helpt, is dat bekendheden als Erwin Blom en Boris Veldhuyzen van Zanten ons tweeten.”
 

Adwords overbodig

Google Adwords – waar ze voor de opbouw van hun klantenkring ook gebruik van maken – gaat binnenkort de deur uit. Vlieg: “Het is een verspilling in tijd en geld. We zien dat het organische verkeer via zoekopdrachten en social networks meer oplevert.”

De ondernemers hebben ook andere plannen om groei te realiseren. Een iPhone-app komt binnenkort uit. Verder gaan de ondernemers via UBL (Universal Business Language) een volledig gedigitaliseerde factuur in de markt zetten. Diepenmaat: “Wat wij nu bieden, lijkt nog te veel op de papieren factuur die de ondernemer al kent.”

Doorgaan met twitteren dus. De ondernemers, die "enkele duizenden euro's eigen geld" hebben geïnvesteerd, zeggen al  aanbiedingen te krijgen van investeerders. Vlieg: "We wilen de groei echter blijven financieren vanuit de kasstroom."

 

Tips

Gebruik deze 5 tips om de bereikbaarheid van jouw bedrijf te vergroten via Twitter. 

Lees ook het boek: Zakelijk twitteren voor beginners.