Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Voor je start het roer om

Startups moeten flexibel zijn in hun zoektocht naar een winstgevende markt, concessies doen aan hun oorspronkelijke idee. De startup Vooxl zit momenteel ook midden in dat avontuur. “Ooit komt die wereldwijde app er.”

Het is januari 2011, bruisend Singapore. Wouter Kneepkens (27), die er dan al een carrière heeft opzitten als onder meer associate bij een investeringsfonds, is er niet voor een vakantie. Hij is er om zijn MBA te halen aan de internationale business school INSEAD. Iedereen moet ideëen pitchen en deze tijdens verschillende rondes verbeteren. Wouter: “Een X-factor voor businessplannen”.

Wouter herinnerde zich hoe zijn vriendin tijdens een reis in Cambodja tegen hem zei hoe slecht de lokale gidsen waren. “De informatie was deprimerend, het Engels slecht, en duur.” Het plan dat Wouter vervolgens pitcht: “Een Wikipedia-achtige iPhoneapp waarin toeristen zelf audiorondleidingen kunnen uploaden en delen.” Het was een succes. “We werden uit 650 plannen als winnaar gekozen.”

Apps

Het diploma is inmiddels binnen. Wouter heeft kennis van cijfers, maar weinig van de techniek. Via het netwerk van HOPE, de ondernemersclub van de Erasmus Universiteit, kwam hij vervolgens in april in contact met Ronald Bouman (28). Ronald studeerde informatica, gevolgd door bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit, en is gespecialiseerd in het bouwen van apps. Wouter: “Ik wilde een freelancer inhuren, maar vond een zakenpartner.”

Het aanvankelijke idee voor een crowdsourced tourguide is aardig omgegooid. Het is namelijk heel moeilijk om een wereldwijde app succesvol te lanceren. Momenteel is het dringen in de Appstore van Apple. Als je al bovenaan in de zoekresultaten wilt komen, dan moet je wel wat kunnen bieden. Er moet dan content op de app staan, en om die content te vergaren moeten mensen eerst de app downloaden, maar als die app dan weer niets te bieden heeft. “Achteraf was mijn idee naïef.”

Marketing

De ondernemers pakken het nu anders aan. “Het doel is om eerst de content op te bouwen door commerciële partnerschappen te sluiten.” Wouter en Ronald verkopen nu tourguide apps aan onder meer hotels, musea en gemeentes. Hotels bijvoorbeeld kunnen dan aan hun gasten een app aanbieden met omgevingsinformatie. “Direct een handige marketing tool voor ze.”

In de zomer hebben ze getest bij een hotel in Frankrijk, wat geleid heeft tot een pilot app in de appstore. Ze zijn bezig met versie 2.0, en een contract met een hotel in Utrecht is bijna binnen. Voor de content schakelen ze nu lokale gidsen en professionele stemacteurs in. De apps worden vanaf “een paar duizend euro” geleverd. Volgend jaar hopen ze er minimaal zo’n twintig te hebben verkocht. “We mikken erop om een keten à la Hilton binnen te slepen.”

Ze leven nu nog van hun spaarcenten. Als de eerste omzet binnenkomt, gaan ze serieus op zoek naar een investeerder. “Dan is ons verhaal sterker.”

Plan 

Vooxl heeft in korte tijd een heel groot idee weten om te bouwen naar een gericht plan. Hun strategie: met een heleboel kleine apps in de appstore worden ze uiteindelijk veel bekender. Wouter: “Wanneer we voldoende content hebben komt uiteindelijk ook die wereldwijde app wel.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vooxl maakt kans om volgende week de Intel Challenge 2011 te winnen, een prijs voor Europese startups. Sprout reist deze week af naar Polen om er verslag van te doen. Dan schrijven we meer over hun plannen.

Lees ook: