Wat doen startups met de Facebook-boycot? ‘We hebben ons budget flink teruggeschroefd’

Moet je als progressief groeibedrijf meedoen aan de Facebook-boycot? Of schiet je er je eigen marketing mee in de voet? Sprout stelde de vraag aan ondernemers van Nederlandse startups en scaleups. ‘Ik worstel hiermee.’

Al 314 bedrijven hebben zich aangesloten bij een actie om deze maand geen advertentieuitgaven te doen op Facebook. Zij verenigen zich in de actiegroep #StopHateForProfit, een samenwerking die afgelopen maand werd opgericht door negen burgerrechtenorganisaties.

De deelnemende bedrijven menen dat de social media-gigant te weinig doet aan het voorkomen van haatzaaien. #StopHateForProfit ontstond nadat de Amerikaanse president Donald Trump een bericht op Facebook plaatste over de plunderingen naar aanleiding van de dood van George Floyd. When the looting starts, the shooting starts, schreef Trump erover. Oftewel: wie plundert, kan de kogel verwachten.

Het bericht werd als opruiend ervaren door vriend en vijand. Critici menen dat Facebook het bericht van een kader had moeten voorzien, met daarop de boodschap dat Trump de regels van het platform had overtreden. Facebook deed dit niet, omdat Facebook-ceo Mark Zuckerberg juist van mening was dat zijn platform slechts een doorgeefluik is. 

Startups

Onder de deelnemende bedrijven bevinden zich grote namen, zoals Unilever, Coca-Cola en Starbucks. Zij hebben zich ertoe gecommitteerd om – in ieder geval – deze maand niet te adverteren op Facebook. Hoe kijken Nederlandse startups en scaleups eigenlijk aan tegen deze boycot, wilden wij weleens weten. Om dat uit te zoeken contacteerden we twintig startups en scaleups uit het Sprout-netwerk: van United Wardrobe tot Snappcar en van 3D Hubs tot GoSpooky. 

Het onderwerp zal wel gevoelig liggen, want van slechts vier partijen kregen we een reactie. Wibe Smulders van sociale tostiketen Happy Tosti vertelt ons dat zij überhaupt al niet adverteerden op Facebook. Voor hen is het thema dus weinig relevant.

De overige drie, beleggingsstartup Bux, sociaal koffiebedrijf Moyee Coffee en uitzendbureau Grenzelooswerk gaan iets gedetaileerder op de materie in. Uit hun reacties blijkt dat de Facebook-boycot een dillemma moet zijn voor menig ondernemer. Aan de ene kant wil je de wereld beter maken, aan de andere kant is Facebook belangrijk voor de marketing van je bedrijf en daarmee voor je bedrijfsvoering. Ook dat is niet onbelangrijk, al helemaal omdat we economisch donkere tijden tegemoet lijken te gaan en het geen overbodige luxe is alle zeilen bij te zetten.

‘Ik worstel met steun’

Guido van staveren van Dijk‘Wij hebben ons aangemeld als ondersteuner in de Verenigde Staten’, zegt Moyee Coffee-oprichter Guido van Staveren van Dijk (foto rechts). ‘Het thema past niet geheel binnen onze impactfocus, alhoewel haat volgt uit verdeeldheid en wij radical equality nastreven. Ik worstel daarom met publiekelijke steun. Wij doen niet veel aan advertenties, maar zijn juist nu aan het testen met allerlei doelgroepexperimentjes. Dus het komt nu niet goed uit.’

‘Ik had er wel zin in en stond op het punt principiële ondersteuning te geven, alles inderdaad stop te zetten of de advertenties in te richten met anti-haat-berichten. De partijen die zich echter aansluiten, zijn op Patagonia na wel erg gratuit. Coca-Cola, Starbucks, hmm.. Ik denk dat we ons geld en onze energie moeten steken in een krachtig, alternatief geluid. Stilte helpt niet, dus we moeten veel harder geluid maken.’

‘Zeker onze aandacht’

Nick Bortot, BuxOok bij Bux is de kwestie niet onopgemerkt gebleven. ‘De Facebook-boycot heeft zeker onze aandacht gekregen’, zegt Bux-oprichter Nick Bortot (foto rechts). ‘Hoewel deze beweging nog steeds sterk gericht is op de Verenigde Staten, verwachten we dat deze zich buiten die markt zou kunnen uitstrekken. Bij Bux waarderen we transparantie en de waarheid, en dit weerspiegelt zich in alles wat we zowel intern als extern doen.’

‘Het is dan ook belangrijk voor ons om te evalueren of onze advertentiepartners dezelfde waarden weerspiegelen. Ook is het nuttig op te merken dat de EU-Commissie tevens metingen heeft toegevoegd om enkele van de meer problematische issues die we op sociale platforms in Europa tegenkomen te helpen oplossen.’

‘Draagvlak Facebook neemt af’

Casper Lemmen, GrenzelooswerkGrenzelooswerk-oprichter Casper Lemmen (foto rechts) stelt dat zijn bedrijf minder in Facebook investeert, maar het platform niet geheel links laat liggen. ‘Bij Grenzelooswerk vinden we het belangrijk dat mensen openstaan voor elkaar en dat iedere mening ertoe doet. Ongeacht afkomst, cultuur of geloof. Dit is mede waarom wij mensen willen inspireren te gaan werken in het buitenland. Zo maken zij kennis met andere culturen en mensen. Wij merken al langere tijd dat het sociale draagvlak van Facebook aan het afnemen is. Dit heeft er bij ons toe geleid dat we meer van ons mediabudget uitgeven op verschillende kanalen.’

‘De Facebook-boycot gaat niet helpen voor het sociale draagvlag onder onze doelgroep en het waarmaken van de missie waar wij in geloven. Dit zal er daarom zeker toe leiden dat wij bewuste of andere keuzes gaan maken. Voorheen gaven wij 80 procent van ons mediabudget uit via Facebook. Dit is inmiddels al flink teruggeschroefd. Sociale media hebben in de maatschappij een dermate grote rol verworven in een hele korte tijd. De impact hiervan mag niet worden onderschat.’

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout en Management Team. Hij schrijft over startups, scaleups en nieuwe economie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!