Wat we al weten over Adyens ‘beursgang van het jaar’

Pieter van der Does, Adyen

Woensdag is het zover: betaalbedrijf Adyen van Pieter van der Does en Arnout Schuijff maakt zijn debuut op de Amsterdamse beurs. Wat weten we al van wat nu al de beursgang van het jaar wordt genoemd?

Het in 2006 opgerichte fintechbedrijf van Van der Does en Schuijff schrijft een succesverhaal waaraan voorlopig geen einde lijkt te komen. Beleggers en media hebben hoge verwachtingen van de beursgang die Adyen woensdag aan de Amsterdamse beurs zal beleven. NU.nl noemt het zelfs “een van de meest in het oog springende beursgangen in Nederland en mogelijk zelfs Europa”.

Adyen verwerkt de betalingen van talloze webshops en zorgt dat hun afschrijvingen gekoppeld worden aan creditcardmaatschappijen en banken. Het Amsterdamse bedrijf zet daarnaast in op onder meer risicobeheer en betaaldata. 

Het levert ceo Van der Does en Schuijff geen windeieren op. Ze hebben al 668 werknemers op de loonlijst staan en kantoren in zowel Europa als de Verenigde Staten, Latijns-Amerika en Azië. Knap voor een Nederlandse partij, die in tegenstelling tot Amerikaanse en Aziatische concurrenten niet heeft kunnen leunen op een omvangrijke thuismarkt.

Grote klanten

Door grote internationale klanten binnen te hengelen, wist het bedrijf snel te schalen. Het Zweedse Spotify is klant en in de Verenigde Staten mag Adyen grote techbedrijven als Facebook en Uber tot zijn klantenkring rekenen. Zowel Facebook-oprichter Mark Zuckerberg als Twitter-topman Jack Dorsey investeerden al vroeg in Adyen. Adyen lijkt er alles voor over te hebben om grote klanten aan zich te trekken. Toen eBay begin dit jaar als afnemer werd aangetrokken, kreeg het daarvoor een aandelenbelang van 5 procent in het vooruitzicht gesteld. Een merkwaardig gestrooi met aandelen, maar eBay is hierdoor wel vanaf 2020 klant-af bij concurrent PayPal.

Adyen heeft grootse plannen met zijn beursgang. Momenteel heeft de betaalverwerker duizenden klanten, maar dat aantal moet doorgroeien. Adyen wil daarnaast meer inzetten op kleine en middelgrote klanten. De Amsterdammers willen hen voorzien van een uniform betaalverwerkingssysteem, voor zowel internationale als lokale betaalopties. Adyen heeft zelfs een Europese banklicentie, waarmee het zijn disruptieve rol in de bancaire wereld nog eens goed onderstreept.

Het Amsterdamse bedrijf stelt 12,7 procent van zijn aandelen beschikbaar voor de aanstaande beursgang. Adyen hanteert een prijs van 240 euro per aandeel, waarmee het uitkomt op een waardering van meer dan 7 miljard euro. Beursanalist Corné van Zeijl vindt een dergelijke aandelenhoogte bijzonder, schrijft hij in Het Financieele Dagblad. De meeste koersen zitten ergens tussen de 10 en 20 euro, omdat - zo stelt Van der Zeijl - kleine particulieren dit soort koersen prettig zouden vinden. Zij zouden doorgaans liever investeren in een groot pakket laaggeprijsde aandelen dan in een klein pakket hooggeprijsde aandelen. Iets met psychologie.

Institutionele beleggers

Maar Adyen moet het dan ook niet zo zeer van de particulieren hebben. Zij konden vooraf niet eens intekenen voor een aandeel Adyen. De betaalverwerker maakte dit enkel mogelijk voor institutionele beleggers, zoals verzekeraars en pensioenfondsen. Adyen lijkt hiermee een flinke hype te creëren onder institutionele partijen; de boeken zijn inmiddels goed gevuld.

Wie woensdag besluit in te stappen, investeert in een winstgevend, gezond bedrijf. Afgelopen jaar boekte Adyen een nettowinst van 71,3 miljoen euro op een omzet van 218 miljoen euro. Ook het eerste kwartaal van 2018 maakte Adyen winst; 24 miljoen euro op een omzet van 74 miljoen euro.

Uit de afgelopen week gepubliceerde prospectus van Adyen blijkt dat oprichters Schuijff en Van der Does zelf goed zullen boeren bij de aanstaande beursgang. Schuijff bezit 2,16 miljoen aandelen Adyen, die dankzij de uitgifteprijs van 240 euro 518 miljoen euro waard worden. Van der Does bezit iets minder aandelen - 1,61 miljoen in totaal - en kan rekenen op een waarde van 386 miljoen euro. Maar goed, op jaarbasis verdient Van der Does dan weer 482 duizend euro.

Van der Does mag zich dan een rijk man noemen, hij lijkt net zo sober te leven als Amazon-topman en de rijkste man ter wereld Jeff Bezos. De 49-jarige ceo van Adyen fietst bijvoorbeeld nog steeds naar zijn werk op dezelfde fiets die hij sinds zijn middelbare school bezit, zo wist Het Financieele Dagblad afgelopen maand te melden.

Concurrenten

Van der Does zou een sober, maar doelgericht bestaan leiden en zich niet willen laten afleiden door wat concurrenten doen. Want concurrenten, die zijn er volop. Het Ierse Stripe bijvoorbeeld van broers John en Patrick Collison. Enkele dagen nadat Adyen zijn beursgang aankondigde, stelden de ondernemers achter Stripe zich in toenemendere mate te willen richten op Europa en ook Nederland. Stripe heeft een hogere waardering van 7,8 miljard euro en mag in Nederland bedrijven als Catawiki en Booking.com tot zijn klantenkring tellen.

Dan is er nog PayPal, dat er alles aan lijkt te doen om de concurrentie voor te zijn. Nadat het Zweedse fintechbedrijf iZettle naar de beurs wilde gaan, kocht PayPal dat bedrijf afgelopen maand op voor wel 2,2 miljard euro. Kijken we verder, dan vinden we in Azië extreem grote spelers. Ant Financial van Alibaba-ondernemer Jack Ma bijvoorbeeld, dat afgelopen week 14 miljard dollar ophaalde bij investeerders. Deze onderneming zou flink investeren om concurrenten Baidu en Tencent voor te blijven, aldus Quote.

Een beursgang lijkt dan ook een nuttige en broodnodige zet te zijn voor Adyen, dat kapitaal nodig heeft om zoveel mogelijk klanten uit de klauwen van concurrenten te houden.

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!