Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Winnen: boek Internetgodinnen

Ruim 80% van de consumentenbeslissingen wordt door vrouwen genomen, dat is inmiddels bekend. Maar dat daar veel potentie zit voor vrouwelijke ondernemers om op in te springen, is nog niet helemaal doorgedrongen. Suzan Eikelenstam schreef er een boek over.


Bij het uitkomen van haar boek Internetgodinnen: start je eigen webshop in 10 stappen, was 42% van de Nederlandse webwinkeliers vrouw, weet Suzan Eikelenstam, eigenaar van HyperzPR (rechts op de foto). En dat cijfer is stijgende, beargumenteren experts in haar boek. “Dat is slim, want als vrouw weet je het beste hoe andere vrouwen online winkelen en hoe je daarop in kunt springen”, verklaart Eikelenstam.

De behoefte aan een simpel geschreven boek met tips en voorbeelden, bleek groot. Eikelenstam schreef het boek nadat ze van haar klanten – internetondernemers als Fleur Kriegsman en Lara de Graaf – stapels mailtjes kreeg doorgestuurd van vrouwen die vroegen hoe zij succes kunnen krijgen met hun webwinkel. De eerste oplage van tweeduizend boeken was dan ook binnen drie weken uitverkocht.

Sociaal webwinkelen

In haar boek beschrijft Eikelenstam stap voor stap welke zaken geregeld moeten worden bij de opzet van een webshop – of je nu al wel of niet een idee hebt voor een winkel. Zaken als hoe je aan handelswaar en klanten komt, hoe je verkoopprijzen bepaalt en je administratie moet doen, geïllustreerd met interviews met bekende webondernemers als Simone van Trojen, Tineke Sluiter en Claudia Willemsen.

Eikelenstam ziet onder andere kansen voor vrouwelijke webondernemers in het fenomeen sociaal webwinkelen, het delen van shopinformatie met vrienden. “Een man zal zelden een mailtje sturen naar een vriend ‘Kijk deze zonnebril, die hebben ze in goud en zilver’. Maar dé online shopper is meestal een vrouw, en die deelt wat ze ziet graag met anderen”, zegt Eikelenstam. “Daarvoor kun je bijvoorbeeld een like-button of tweet this-button op je site plaatsen. Grote webwinkels als FrenchConnection doen dat al, maar ook kleinere initiatieven kunnen daar makkelijk mee werken, dat gebeurt nog maar weinig.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Boek winnen

Webwinkeliers die al wat jaartjes verder zijn, kunnen volgend jaar hun hart ophalen; Eikelenstam is gestart met het schrijven van een boek over hoe je het meeste uit je webshop kunt halen na de startupfase.

Interesse in Internetgodinnen: start je eigen webshop in 10 stappen? Sprout heeft de hand weten te leggen op de eerste exemplaren van de tweede druk die net verschenen is. Wil je kans maken op een gratis boek? Mail dan je naw-gegevens naar [email protected], o.v.v. ‘Internetgodinnen’.