Zo blijf je ook in 2020 origineel op Instagram

Kun je nog wel origineel zijn en opvallen op Instagram, nu zo’n beetje iedereen het platform gebruikt? Sprout-expert Jill Bakker legt uit waar je als bedrijf op moet letten wanneer je een influencer inzet.

In 2020 bestaat Instagram tien jaar en alles wijst erop dat het social medium platform here to stay is. Met meer dan een miljard maandelijkse gebruikers, waarvan 71 procent jonger is dan 35 jaar, is Instagram uitgegroeid tot dé tool om millenials te bereiken. Vooral ook dankzij de inzet van influencers.

Maar waar een trend piekt ligt ook een gevaar op de loer: alles lijkt al een keer gedaan en het risico is te veel eenheidsworst. De grote vraag: hoe val je nog op in 2020? 

Zorgvuldig geënsceneerde beelden, de perfecte looks en de mooiste filters, het verveelt inmiddels. Ook voor influencers wordt het steeds belangrijker om zich te onderscheiden met een opvallend concept of een unieke stijl.

Vooral nu de like-teller voorgoed lijkt te verdwijnen en de influencer zijn effectiviteit moet laten zien door de content die hij of zij plaatst. Dat is een voordeel voor marketeers en communicatieprofessionals: want als de influencer anders is dan de rest, val je op. Waar kunnen bedrijven op letten wanneer ze een originele influencer willen inzetten? En welke influencers hebben afgelopen jaar de trend van Instagram-perfect naar real-life al ingezet? 

1. Het echte leven 

Een mooie foto met een korte beschrijving en de populaire hashtags. Het was jarenlang de gouden formule om succesvol te zijn. Steeds meer influencers ontdekken dat rauwe foto’s die ter plekke met smartphones worden gemaakt en het echte beeld laten zien, steeds populairder worden.

Rianne Meijer weet dit goed te benutten (en werd zelfs door de internationale media opgemerkt). Zij plaatst regelmatig een tweeluik met een perfecte en een realistische foto om volgers bewust te maken van de maakbaarheid van de Instagram-look. Vivian Hoorn heeft zelfs speciaal een Instagram-account voor haar ongepolijste foto’s opgezet. Kijk en vergelijk

2. Meer stories

De behoefte aan minder fake (niet geënsceneerd en ongefilterd) wordt groter en video’s geven influencers de mogelijkheid om meer van hun dagelijkse beslommeringen te laten zien. Geen wonder dat het gebruik van Instagram Stories groeit. Onderweg met de smartphone, dingen die op dat moment gebeuren vastleggen en met simpele edits en tekst context scheppen (vaak met een goede dosis humor).

Bas Smit (zie voorbeeld rechts) weet zich als geen ander te profileren als een echte grapjas. Wat niet alleen zorgt voor een grote glimlach als je een rotdag hebt, maar ook voor aandacht via de traditionele media. Meer dan regelmatig worden de belevenissen van Bas door de showbizzmedia overgenomen (vooral Shownieuws is fan). 

3. Vertel het hele verhaal 

Iedereen weet: er valt veel meer te vertellen dan het ene perfecte plaatje. Alen Palander, een Canadese fotograaf, springt hier slim op in. Hij neemt zijn publiek mee in hoe zijn dag eruitziet wanneer hij het een campagnebeeld schiet (bijvoorbeeld het horlogemerk Longines).

In plaats van één definitieve foto: het horloge, uploadt Palander een serie beelden die het publiek een complete ervaring geven van de setting. Grote merken zoals Mercedes-Benz en Canon weten hem inmiddels goed te vinden voor samenwerkingen. 

4. Lange captions

Influencers proberen steeds vaker de ‘echte persoon’ te laten zien. Iemand die toffe dingen onderneemt, maar ook gewoon thuis op de bank zit en wel eens een slechte dag heeft. Dat delen van de realiteit zien we niet alleen terug in beeld ook de captions (teksten bij beeld) worden steeds vaker benut om een verhaal te delen. De posts van Nina Pierson en Rachel van Sas (de huismuts) lijken daardoor eerder mini-blogs waarin de volger wordt meegenomen in de ervaringen en belevenissen dan simpelweg posten van een mooie foto.

Voor bedrijven een interessante ontwikkeling omdat het je de mogelijkheid geeft om meer kennis te delen en bewustzijn over een bepaald onderwerp te creëren. Zoals Patagonia bijvoorbeeld doet. En het lijkt ook tot meer interactie met je doelgroep te leiden. Sinds 2016 is de gemiddelde lengte van de Instagram caption verdubbeld en de posts met meer tekst zorgden voor meer engagement.


Bron: Later.com 

5. De niet perfecte feed 

Nadenken of je foto matcht met je bestaande feed is niet meer nodig in 2020. Je Instagram mag voortaan gewoon een rommeltje zijn. Joana Ceddia en Sophie Ousri geven alvast een inkijkje in de toekomst van het social medium platform. Geen vast stramien voor de filter, het kleurenpalet of de compositie, maar posten wat je op dat moment leuk vindt. 

De uitdaging (niet meer doen) 

We kunnen de perfecte foto dus loslaten voor aankomend jaar. Het lijkt eerder een uitdaging te worden om er gewoontjes uit te zien ☺ Om er zeker van te zijn dat we niet meer in de Instagram-valkuil van dertien in een dozijn stappen, sluit ik de blog af met wat we in 2020 dus niet meer tegen willen komen in onze feed:

#instafood 

De perfecte #latte (11.060.488 berichten) of #avocadotoast (1.374.920) is inmiddels vast een keer door een Insta-vriend of -vriendin op de foto gezet en gepost (of misschien heb jij je er al zelf schuldig aan gemaakt). Laten we hopen dat alleen nog de meest bizarre barista-kunst op de gevoelige plaat wordt vastgelegd.   

 #strikeapose

Nooit een gezicht op de foto, slechts een rug en een uitgestoken hand. Fotograaf Murad Osmann en zijn vrouw werden beroemd dankzij deze bijzondere compositie, maar inmiddels is het al ontelbaar vaak gekopieerd. En ook op de #fitspo zijn de meeste mensen wel uitgekeken. Kortom strike a pose op een originele manier als je op de foto gaat.

#fakeworld

Niemand weet de wereld zo suikerzoet en perfect uit te beelden als Scarlett London. Maar gelukkig is deze influencer nog niet betrapt op Photoshop zoals Amelia Liana die de wereld rondreisde met hulp van het designprogramma. Kortom: keep it real. 

Senior communicatieadviseur bij De Wolven. Gespecialiseerd in innovatieve communicatiestrategieën en pr-campagnes. Expertise: publiciteit, campagnes, social media en influencer marketing.