Zo bouw je een online marketing-team (6 vragen)

Kantoor

Ben je verantwoordelijk voor het opzetten van een nieuwe online marketing-afdeling? Ralph Wolbrink geeft je zes afwegingen om je op weg te helpen naar een geweldig team.

Vraagstuk 1: Welke skills heb je nodig?

Eigenlijk begint je zoektocht naar welke online marketing kanalen je wilt gaan inzetten. Om vervolgens te kijken welke skills je hiervoor nodig hebt. Ga je bijvoorbeeld vol inzetten op Google, dan zoek je naar iemand met de vaardigheden om Google Ads campagnes te draaien en / of iemand die goed is in SEO. Wil je juist werken aan je naamsbekendheid online, dan zou je kunnen overwegen om een designer, copywriter en online PR specialist in je team op te nemen.

Je ziet het al dat er best veel verschillende expertises zijn op online marketing vlak. Het is dan ook niet mogelijk om alle specialisme in dit blog te behandelen. Mocht je hier nou zelf niet zo veel verstand van hebben, dan kun je natuurlijk altijd nog iemand betrekken bij dit vraagstuk.

Als je eenmaal weet welke specialismes je nodig hebt, dan is de vraag welk niveau de medewerker bij aanvang moet hebben. Zit je in een erg concurrerende markt óf heb je te maken met erg grote budgetten, dan zou je wellicht beter af zijn met een meer senior medewerker. Voor sommige taken kun je natuurlijk ook een wat minder ervaren, maar talentvolle medewerker aannemen. Iemand die met de juiste begeleiding verder kan groeien in zijn of haar rol.

Uiteraard is de derde optie dat je bepaalde specialismes extern inhuurt bij een bureau of freelancer. Houd ook hierbij rekening met het gewenst niveau en benodigde skills, want ook die verschillen enorm in de branche.

Vraagstuk 2: Hoeveel mensen heb je nodig?

Afhankelijk van het budget dat je tot je beschikking hebt, maar ook de uitdaging waar je voor staat is het aantal FTE dat je nodig hebt. Wat wordt de workload per skill en is er een combinatierol mogelijk. Stel je hebt een e-mail marketing bestand met 100.000 kwalitatieve e-mail adressen, waar je veel kanten mee op kunt qua e-mail marketing. Zo ben je van plan om afhankelijk van het segment een nieuwsbrief, lead funnels, reminder- en retentiemailings te versturen.

Kortom, enorm veel werk waar je eigenlijk een volledige FTE op kunt zetten. Dit terwijl je voor SEO en Google Ads een bureau inhuurt, die je alleen maar hoeft te controleren, bij sturen en ondersteunen. Dat zou de medewerker die affiliate marketing gaat oppakken er best bij kunnen doen.

Vraagstuk 3: Hoe zorg je voor verbeterde kennis?

Online marketing leer je niet op school. Ja, misschien de basisaspecten, maar echt het vak of een specialisme is een kwestie van doen en leren van anderen. Zorg dat jouw online marketing team straks ook met elkaar blijft sparren over het vak. Maar stimuleer ze ook om regelmatig blogs en vlogs bij te houden.

Online marketeers schrijven erg veel over hun vak (doe ik nu ook) en daarom is er een schat aan goede informatie te vinden. Oh, en ouderwets netwerken, presentaties bijwonen en praten met andere vakgenoten is natuurlijk ook bijzonder nuttig om geïnspireerd te blijven. 

Vraagstuk 4: Heb je de juiste randvoorwaarden?

Je kunt nog zo’n talentvol online marketing team bij elkaar hebben gebracht, maar als je randvoorwaarden niet op orde zijn zal je er weinig aan hebben. Is er bijvoorbeeld voldoende budget om te werken met de juiste software? Heeft een goedkoop e-mail marketing pakket voldoende opties om jullie plannen ook toe te passen? Als je op social media succes wilt hebben, dan moet je team wel voldoende visuele content hebben om relevant te blijven.

Een SEO’er heeft nu eenmaal een bepaalde set met tools nodig om zijn werk te kunnen doen. Last but not least – heeft jouw Google Ads specialist wel voldoende budget om mee te doen in de veiling. 

Vraagstuk 5: Hoe ziet de toekomst eruit?

Misschien besluit je voor nu om een bureau aan te haken om de Google Ads campagnes te beheren, maar weet dat je in de toekomst dit beheer aan medewerker A wil overdragen. In dat geval is het goed om dit eerlijk te communiceren aan je bureau, zodat deze kan meedenken over het trainen of begeleiden van medewerker A. Een paar keer meekijken of gerichte informatie delen kan al enorm helpen.

Mocht je in de toekomst meer willen doen met e-mail marketing, maar is je adressenbestand nog niet groot genoeg? Dan is het goed om in ieder geval je online marketeer voldoende kennis te geven over e-mail marketing, zodat de bewustwording ontstaat om zo meer abonnees behalen.

Vraagstuk 6: Wie controleert en stuurt aan?

Als het jouw taak is om straks ook de voortgang te bewaken en het team aan te sturen, dan moet je je wel gaan verdiepen in het vak, want er zullen je flink wat termen om de oren vliegen straks. CTR, impressies, conversieratio, online autoriteit en CPA moeten je wel iets zeggen om je team aan te sturen. Zorg dan ook dat je je eigen basiskennis niet vergeet te vergroten.