Zo krijg je media-aandacht voor jouw bedrijf

Nieuws

Hoe krijg je media-aandacht voor jouw bedrijf? Sprout-expert Leonne van de Ven geeft je vijf tips om het makkelijk(er) te maken. ‘Je moet blijven zaaien, om uiteindelijk te kunnen oogsten.’

Als ondernemer zie je je bedrijf, product of boodschap graag terug in de media. En terecht, want die exposure kan je een heleboel opleveren; denk aan meer naamsbekendheid, nieuwe investeerders, trotse werknemers, meer websitebezoeken, hogere sales en ga zo maar door.

Maar je bent als bedrijf zeker niet de enige die op deze manier aandacht vraagt voor je nieuws. Dus hoe vergroot je de kans dat journalisten over je gaan schrijven? Maak het hen zo makkelijk mogelijk. Hoe? Vijf handige tips waarmee je de kans om te worden opgepikt vergroot:

1. Bied een op maat gemaakte insteek

Een persbericht wordt vaak gestuurd naar veel verschillende media met een algemene boodschap. Een journalist ziet daardoor vaak niet direct de relevantie van jouw bericht. Maak het voor hen concreet en relevant. Verdiep je goed in het medium dat je benadert. Wat voor verhalen vinden zij interessant? Welke kop zie je boven de artikelen? Bedenk alvast de insteek van het artikel of item voor de journalist. Dit kan per mail, maar een telefoontje kan je er zeker ook aan wagen. Zolang je maar relevant bent!

Voorbeeld: Waste2Wear maakt textiel van gerecyclede PET-flessen. Het bedrijf ging een samenwerking aan met een aantal grote modemerken zoals Wehkamp en Claudia Sträter, wat resulteerde in collecties van 100% gerecycled materiaal. Dit nieuws was niet alleen interessant voor mode-media maar ook voor lifestyle, nieuws-, duurzame en ondernemersmedia.

Bij de ondernemersmedia werd bijvoorbeeld in de begeleidende mail het ondernemersverhaal van de CEO uitgelicht. Bij de fashion-media werd juist het nieuws over de nieuwe collectie naar boven gehaald. En bij de duurzame media diepten wij het duurzame doel van de samenwerking verder uit in de begeleidende mail. Wat resulteerde een breed palet aan media-aandacht voor de samenwerking.

2. Kies je vorm

Met het bedenken van een insteek help je een journalist al een eind op weg. De volgende stap is dat je ook meedenkt in de vorm van het item, denk hierbij aan een nieuwsbericht, interview, profiel, achtergrondverhaal, reportage of een specifieke rubriek.

Neem wederom het voorbeeld van Waste2Wear. Aan sommige media zijn interviews aangeboden met de CEO, onder andere in Trouw. Maar een reportage over het productieproces (van plastic fles op het strand tot hippe jurk) is een interessante invalshoek. Je nodigt dan een medium uit om een kijkje achter de schermen te nemen.

Veel media hebben ook bepaalde wekelijkse rubrieken, bijvoorbeeld over een beslissend moment in iemands carrière of een nieuwe duurzame start up. Hier liggen kansen voor ondernemers en zo denk je dus niet alleen mee over de insteek, maar ook over de vorm van het verhaal.

3. Haak aan op actualiteit

Het feit dat je een nieuwe investering op hebt gehaald kan aanleiding zijn om een persbericht uit te sturen, maar ook de lancering van een nieuw product is een goede reden. Om zo’n bericht meer diepgang te geven is het interessant om te onderzoeken wat er in de media geschreven wordt over jouw business of over een bepaald thema dat speelt in jouw vakgebied. Kijk ook naar interessante momenten waar je op in kan haken. Er zijn verschillende kalenders die overzicht bieden van de ‘nieuwshaakjes’, zoals Inhaakkalender.nu.

Bijvoorbeeld: Wolk heupairbag, een technisch hoogstandje om ouderen tijdens een val te beschermen tegen een gebroken heup. Het kledingstuk blaast zichzelf op voordat de gebruiker de grond raakt en geeft bij een val een seintje + locatie door aan een contactpersoon via een gekoppelde app. Hierdoor krijgen senioren meer bewegingsruimte en mantelzorgers ervaren zo meer gemoedsrust.

Valpreventie en mantelzorgers zijn actuele onderwerpen. Hiermee is bij de lancering rekening gehouden en gebruik gemaakt van bestaande en nieuwe onderzoeken, zoals een onderzoek van Erasmus MC over hoeveel extra uur aan zorgpersoneel nodig is om heupfracturen te behandelen en een onderzoek bij een organisatie de Wolk met succes gebruikt. Om de actualiteit te vergroten is er voor gekozen de Wolk te lanceren in de aanloop naar de ‘valpreventie- week’.

4. Lever persoonlijke verhalen en visie aan

Journalisten moeten een verhaal vanuit verschillende invalshoeken belichten. Dus als je die verschillende invalshoeken ook al aan kan dragen is dat natuurlijk makkelijk voor een journalist. Denk hierbij aan persoonlijke verhalen, inzichten van experts of toelichting van ambassadeurs. Ook een scherpe visie op het onderwerp delen journalisten graag.

Voorbeeld: De huurwoningwebsite Pararius.nl brengt elk kwartaal de huurmonitor uit, dit zijn cijfers met betrekking tot de ontwikkeling van de huurprijzen van woningen in de vrije sector. Dit bericht wordt door de directeur het bedrijf ook steevast benut om zijn visie op de huurwoningenmarkt te delen. Met als resultaat dat dit bedrijf stevig bouwt aan de positie als autoriteit op de huurwoningenmarkt.

5. Blijf informeren

Tot slot: een naam vestigen kost tijd. Een keer een persbericht uitsturen en hopen dat het opgepakt wordt, is geen duurzame lange termijnstrategie. Een naam bouw je onder meer op door de media goed te blijven informeren over de stappen die je zet. Maak hiervoor een mediakalender. De mediakalender is een jaaroverzicht met belangrijke momenten voor jouw bedrijf (het is een levend document en wordt aangepast gedurende het jaar, dus er kunnen activiteiten bijkomen en afvallen).

Zo'n mediakalender geeft je houvast in de communicatie. Per maand kijk je wat er speelt en blik je ook vooruit. Het kost tijd om de media te blijven informeren over de stappen die je zet, maar uiteindelijk loont het.

Voorbeeld: het Brabantse familiebedrijf Havep, dat duurzaam recyclede werkkleding maakt. Havep communiceert alle kleine en grote stappen richting de media. Zo ook dat ze leefbaar loon (substantieel meer dan minimumloon) aan hun medewerkers betalen in hun atelier in Noord-Macedonië.

In eerste instantie voelt dit misschien niet aan als een nieuwsbericht. Toch werd het overgenomen door onder andere het FD, en schreef Trouw na aanleiding van dit bericht artikel over de nieuwe pakken van het ambulancepersoneel die Havep produceert in Macedonië. In dit artikel had de directeur van Havep mooi de ruimte om ook over het leefbaar loon te vertellen. 

Dus blijven zaaien, dan kun je op een gegeven moment oogsten. De overwinning zal zoet zijn.

Foto: Getty

Eigenaar van De Wolven, bureau voor communicatie en pr met focus op free publicity, social pr en online communicatie. Expertise: Free publicity, Social pr, (Re)Branding en brandawareness, Communicatie strategie en uitvoering, Mediatraining en pr- workshops, Social media strategy en community management.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!