Zo maak je de perfecte 1 april-grap als bedrijf

Een 1 april-grap maken, het lijkt eerder regel dan uitzondering voor hippe bedrijven. Maar welke ingrediënten zitten er nu precies in een goede 1 april-grap?

In de startupwereld wordt eind maart steevast een heftige strijd uitgevochten; wie komt er op de proppen met de leukste 1 april-grap? Online supermarkt Picnic ‘lanceerde’ een Hyperloop-bezorgdienst en Coolblue reageerde met een pakketvriendelijke bezorgdienst. Grappen en grollen vanuit de boardroom; het lijken er ieder jaar meer te worden. Hoe maak je echter de perfecte 1 april-grap? Sprout heeft er rond deze tijd van het jaar een dagtaak aan om alle goedbedoelde 1 april-grappen van bedrijven aan te horen. Vanuit al deze opgedane onnutige kennis stellen we vijf regels op die je toe moet passen voor succesvolle bedrijfshumor.

Regel 1: betrek de actualiteit

Een 1 april-grap is het leukst als je iets uit de actualiteit in je grap betrekt. Neem bijvoorbeeld het verjongingsijsje dat Uber dit jaar als prankmateriaal gebruikt. Hiermee speelt het bedrijf in op de toenemende vergrijzing en de roep van ouderen om langer jong te blijven. Leuk gevonden. Ook de Hyperloop-grap van Picnic is een prima grap; studenten van de TU Delft wonnen afgelopen jaar een wedstrijd om te mogen werken aan dit prestigieuze, veelbelovende project van Elon Musk. Het is bovendien een typisch business-onderwerp, dat door de doelgroep van Picnic - jonge professionals - goed herkend zal worden.

Regel 2: wees brutaal, maar niet té

Goede humor schuurt soms tegen de randjes van het toelaatbare aan, maar gaat daar nooit overheen. YoungCapital kwam dit jaar bijvoorbeeld met de 1 april-grap dat sollicitanten voortaan een shotje of jointje zouden krijgen, om eventuele spanningen weg te halen. Leuke vinding, en in het liberale Nederland wordt zo'n grap over het algemeen niet gezien als één die te ver gaat. Efteling daarentegen kwam met de grap dat het pretpark babyzitjes aan één van zijn achtbanen gaat toevoegen. Alhoewel velen erom konden lachen, zorgde de grap ook - in de woorden van moeder-aller-nieuwssites De Beste Social Media - voor een emotionele achtbaan. “Volgens mij spoort de Efteling niet” en “moet je niet willen” zijn enkele van de Facebook-reacties. Baby’s, altijd een gevoelig onderwerp.

Dit zijn de beste 1 april-grappen
Terwijl de ene grap jammerlijk faalt, brengt de ander ons collectief aan het lachen. Wij, de beste stuurlui aan wal, zijn dan ook niet te beroerd om je te voorzien van de vijf beste 1 april-grappen van dit jaar.

Regel 3: breng mensen aan het twijfelen

Wie een goede 1 april-grap wil maken, zaait twijfel bij zijn of haar publiek. Wil YoungCapital nou echt sollicitanten een jointje geven? Is Picnic nou daadwerkelijk sneller met de Hyperloop dan Elon Musk? Binnen luttele seconden zul je je realiseren dat zoiets onzin is, maar zolang het bedrijf je maar enkele seconden voor de gek heeft kunnen houden, is het al een geslaagde grap. Maak je een 1 april-grap die te idioot is voor woorden, dan zal niemand erin trappen. Dat gebeurde bij MediaMarkt in 2016, toen het bedrijf een apparaat lanceerde waarmee je kinderen kunt chippen, zodat je ze nooit meer kwijtraakt.

Regel 4: werk aan je timing

Laten we eerlijk zijn: een 1 april-grap voor bedrijven is natuurlijk simpelweg een verkapte vorm van marketing. Het primaire doel is om in de media te komen, waardoor meer mensen je merk leren kennen en een positief gevoel overhouden bij je product. Uiteindelijk hoop je dat deze mensen je producten hierdoor sneller zullen kopen. Kom daarom niet pas op 1 april met je 1 april-grap, maar doe het in de periode daarvoor. Ieder jaar lijkt er tussen bedrijven een strijd gaande over wie de eerste 1 april-grap kan maken. Dit jaar waren Picnic en Hunkemöller (matchende badkleding voor hem en haar) er vroeg bij; laatstgenoemde al op 20 maart. Handig: hun grappen komen daardoor in veel nieuwsartikelen en -lijstjes terug. Des te meer mensen leren zo je merk kennen.

Regel 5: alleen voor (of tijdens) 1 april

Beperk je qua grappen tot 1 april en de weken daarvoor. Tony’s Chocolonely maakte vorig jaar in september een blunder met de grap dat het bedrijf naar de beurs zou gaan - ze openden slechts een chocoladewinkeltje aan het beursgebouw. Media namen het massaal over en vielen over het merk heen, dat niet zo moest spelen met het vertrouwen van journalisten. Tuurlijk, journalisten hadden gewoon beter hun werk moeten doen, maar dat neemt niet weg dat de grap mislukt was. Deze mondde zelfs uit in een pr-fiasco; de pers kun je als bedrijf beter te vriend houden en dat lukt niet door op onlogische momenten nepnieuws te verspreiden.

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!