Zo profiteer je van podcasts als de nieuwe communicatietrend

Podcast

Luisteren is de nieuwe communicatietrend, schrijft Sprout-expert Leonne van de Ven. Welkom in de wondere wereld van podcasts.

Terwijl socials als Snapchat en Instagram flink doorgroeien, sterft het bekendste platform Facebook een langzame dood. Nog nooit gaan ontwikkelingen in de media zo snel als nu. Van de één op de andere dag kan de social hype over zijn, en moet je met je bedrijf op zoek naar een andere manier om je verhaal te vertellen.

Maar liever ben je de hype voor en speel je in op nieuwe ontwikkelingen om mensen te bereiken. De nieuwste trend is de podcast. Een fenomeen wat al langer bestaat, maar aan de vooravond staat van een definitieve doorbraak. 

Een ‘oeroud’ fenomeen 

De historie begint officieel al in 1980, maar podcasts zijn vooral dankzij de doorbraak van mp3-spelers zoals de iPod veelvuldig te beluisteren. De naam is dan ook een samensmelting van IPod en broadcast. Nu, 14 jaar na dato, zijn ze populairder dan ooit. 

Een podcast is eigenlijk een soort online radioprogramma. Opmerkelijk, want ondanks dat radiozenders het steeds zwaarder hebben, groeit de populariteit van de online variant als nooit tevoren. Het past helemaal in de “on demand” tijdsgeest: mensen willen zelf bepalen wat ze wanneer tot zich nemen.

Laat de podcast zich hier nou perfect voor lenen. De korte fragmenten zijn te beluisteren via kanalen als iTunes en Spotify, en de database is enorm. Voor elk thema zijn wel podcasts te vinden. Niet alleen voor entertainmentdoeleinden, maar ook zeker om wijzer van te worden, bijvoorbeeld op zakelijk gebied. 

Moet je er wat mee? 

Heel simpel: ja! Naast dat er ongelofelijk leerzame, vermakelijke en inspirerende podcasts zijn om te beluisteren, is het ook een geweldig middel om in te zetten voor je eigen communicatie. In vrijwel elke sector zijn interessante podcast kanalen te vinden, die veel abonnees hebben en regelmatig nieuwe uitzendingen online zetten.

Deze makers hebben uiteraard verhalen nodig om te kunnen vertellen, waar jij op in kunt spelen. Daarnaast is het ook heel makkelijk om je eigen podcast te maken: alles wat je nodig hebt is een fatsoenlijke microfoon, een internetverbinding en een hosting service om je podcast te uploaden. Oh ja, en luisterpubliek natuurlijk. 

Kansen

Er zijn nog niet veel organisaties die podcasts inzetten als onderdeel van de communicatie. Daar liggen dus kansen! Maar ze zijn er wel: Growthinkers bijvoorbeeld. Ze willen mensen inspireren om bewust te denken en te groeien om te komen tot een verandering, voor jezelf en voor de wereld. “Het groene hart van” is een serie podcasts met inspirerende verhalen van influencers. Deze podcasts worden slim ingezet als pr-middel, te luisteren via verschillende online kanalen zoals Itunes en radio-nederland.nl, maar ook via van andere media zoals Happinezz. 

Podcast als communicatiemiddel

Een podcast is geschikt voor allerlei soorten content. Van interviews tot visiestukken of columns en zelfs als luisterreclames. Grotere kanalen, zoals BNR, hebben tegenwoordig podcastreclames voorafgaand aan hun uitzendingen, waar je met jouw bedrijf gebruik van kan maken. Je bereikt met een podcast op een makkelijke en doeltreffende manier een geïnteresseerd publiek.

Juist omdat er specifiek gezocht wordt naar bepaalde onderwerpen, weet je zeker dat jouw topic ook daadwerkelijk relevant is voor de luisteraar. Laat je daarom ook niet te veel tegenhouden door eventuele lagere luistercijfers. Raakschieten bij een relatief klein maar relevant publiek is nog altijd effectiever dan schieten met hagel op een grote groep.

Hoe je onder de aandacht komt bij de makers

Het is net als met het versturen van een persbericht. Je zoekt de media uit die aansluiten bij je doelgroep en jouw vakgebied. Bij podcasts is dat niet anders. Maar waar begin je? 

Stap 1 is luisteren. Véél luisteren. Open Spotify en iTunes en verdiep je in welke podcasts er zoal zijn te vinden over jouw branche of onderwerp. 

Stap 2: Probeer te identificeren welke podcasts voor jouw onderneming geschikt zijn. Wees daarin kritisch; benader niet lukraak iedere maker die regelmatig over het zakenleven praat en voorkom zo spam. Hoor je dat er in een bepaalde podcasts vooral over multinationals gesproken wordt? Dan is jouw innovatieve start-up hoogstwaarschijnlijk niet het meest interessant voor hen. 

Stap 3: Bedenk wat de invalshoek is en sluit met je verhaal aan bij de podcast. Nadat je een geschikte podcast hebt gevonden, denk je goed na over wat voor soort verhalen ze vertellen. Gaat het over de ondernemers zelf, of hebben ze het meer over innovaties? 

Bijvoorbeeld via Sprout waar ondernemer Thijs Sprangers eerder via podcasts zijn kennis over lean start up deelde. Een slimme manier om zijn bedrijf onder de aandacht te brengen bij, voor hem relevant, publiek.

Stap 4: Verplaats je in de maker en bedenk waar hij of zij blij van wordt. Pas als je dit helder voor de geest hebt, neem je contact op en pitch je jouw verhaal. 

3 kansrijke platformen 

Om je een beetje op weg te helpen geven we je alvast drie kanalen die de moeite waard zijn om te volgen. Boeiend om naar te luisteren én om kansen te spotten voor je eigen onderneming.  

Nieuws van de vooruitgang – Sublime FM

Misschien kende je het al van de ‘ouderwetse’ radio, elke werkdag te horen tussen 6:30 en 18:30 uur. Sublime FM heeft het Nieuws van de Vooruitgang nu ook in podcast-vorm gegoten, gratis te beluisteren via iTunes. Hier vind je dagelijks constructief nieuws uit de hele wereld. Ze geven ook wel eens het woord aan ‘gast-podcasters’ en gaan zelfs on tour: zo is er laatst een uitgebreide podcasts gemaakt bij Circl (de circulaire broedplaats op de Zuidas), tijdens het We Make The City festival. Een mooi voorbeeld van hoe je podcasts in kan zetten voor je bedrijf. 

Luister via iTunes

Jelly Drijver 

Een wekelijkse podcast van Jelle Drijver, waarin hij in gesprek gaat met ondernemers, auteurs, marketeers en andere inspirerende mensen uit de wereld van (online) marketing, communicatie en social media. Voorheen maakte Jelle de podcasts in samenwerking met Frankwatching, maar inmiddels maakt hij ze op eigen houtje. Verwacht ondernemerstips en interviews met de drijvende krachten achter verschillende bedrijven en organisaties, van Hootsuite tot MudMaster. Wie weet ben jij de volgende ondernemer in zijn uitzending? 

Luister via iTunes

BNR Nieuwsradio

Een oldschool radiozender die het uitermate goed doet op het gebied van podcasts is BNR Nieuwsradio, een van de eerste mediaorganisaties die podcasting serieus nam in Nederland. Naast hun eigen zakelijke podcasts gericht op professionals, zijn ze ook de initiatiefnemer en organisator van de eerste Dutch Podcast Awards. Hier worden de vele pareltjes onder podcasts van Nederlandse makers geëerd. Eén van onze favorieten blijft toch BNR Zakendoen: hét zakelijke nieuwsprogramma van de Nederlandse radio, maar dan on demand. 

Luister via iTunes

Eigenaar van De Wolven, bureau voor communicatie en pr met focus op free publicity, social pr en online communicatie. Expertise: Free publicity, Social pr, (Re)Branding en brandawareness, Communicatie strategie en uitvoering, Mediatraining en pr- workshops, Social media strategy en community management.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!