Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo werd Grolsch groot

Groot feest in het oosten van het land: bierbrouwer Grolsch bestaat 400 jaar. Van beugelfles tot meesterschap, hoe werd het voormalige familiebedrijf zo succesvol? 

Biermerk Grolsch, je houdt ervan of je haat het. Met het 400-jarig bestaan staat de brouwerij in elk geval in de top-10 oudste bedrijven van Nederland. Nou ja, Nederlands, het merk is alweer een aantal jaar in handen van het Zuid-Afrikaanse SABMiller. Gelukkig staat de Grolsch Bierbrouwerij gewoon in Enschede en wordt er met 2.6 miljoen hectoliter jaarlijks flink van genoten.  

Wie is de oprichter?

De naam Grolsch is verbonden aan het stadje Groenlo, of Grolle, zoals het in het Achterhoeks heet. Als we nu spreken over de oprichter van het bedrijf dan hebben we het over de meester van het Grolsche brouwersgilde. Peter Cuyper werd in 1615 de baas van de toko en zijn nazaten wisten de brouwerij lange tijd in handen te houden. In 1806 ging het bedrijf over op de familie Harperink. In 1895 werd de brouwerij door Theo de Groen uit Utrecht gekocht. Het was pas in 1954 dat het bier ook echt de markt op kwam onder de naam Grolsch. Het is de familie De Groen geweest die het bedrijf vanaf de jaren zestig van een lokale producent heeft uitgebouwd tot een internationaal merk.

Hoe veranderde het product de markt?

Dit is misschien vloeken in de kerk, maar pils is pils. Zelfs meester-proevers hebben moeite om blind de verschillende merken pils van elkaar te onderscheiden. Als bij geen ander product draait het om de marketing en dat heeft Grolsch heel slim gedaan. Het bedrijf was aan het begin van de twintigste eeuw eigenlijk een beetje richtingloos. Kortstondig werd er gepoogd het bier in de toenmalige koloniën af te zetten en ook probeerde het bedrijf een tijdje om frisdrankfabriek te worden.

In de jaren zeventig werd het succes van Grolsch pas echt geboren. Dat begon met de reclamecampagne die de titel ‘Vakmanschap is meesterschap’ had. In de campagne, een van de langst lopende in de Nederlandse geschiedenis, kwamen ambachtslieden in beeld. Die moesten het gildeverleden van Grolsch verbeelden. Ook werd het typische beugelflesje, dat door Theo de Groen in 1895 was uitgevonden, al sinds die tijd duidelijk als handelskenmerk naar buiten uitgedragen.

Overname door SABMiller

Grolsch had tot 2008 een beursnotering aan de Amsterdamse beurs. Het bedrijf was toen uitgegroeid tot een onderneming met meer dan 300 miljoen euro omzet. In 2007 werd bekend dat de beurs Zuid-Afrikaanse bierbrouwer SABMiller interesse had in het Achterhoekse bierbedrijf. De familie De Groen, die op de dat moment nog 30 procent van de aandelen had in het bedrijf, ging akkoord en cashte.

Momenteel is Grolsch onderdeel van de grootste bierbrouwer ter wereld. SABMiller draaide het afgelopen jaar een omzet van 26,7 miljard dollar en een winst van 3,4 miljard dollar. Cijfers over Grolsch bracht het niet naar buiten. Wel weten we dat Grolsch jaarlijks 2,6 miljoen hectoliter bier produceert, wat slechts 1 procent van SABMiller is. De naar SABMiller klinkt wellicht bekend in de oren, de Zuid-Afrikaanse kolos probeerde eind vorig jaar nog – zonder succes – Heineken over te nemen. 

De toekomst

Als het aan marketing manager Tom Huijskes ligt blijft het merk nog zeker honderd jaar bestaan. Bovendien wil het merk flink uitbreiden in Canada, Engeland, de VS, Rusland, Roemenië en Australië. Huijskes gelooft nog steeds heilig in de beugelfles vertelt hij aan de NOS: “Misschien is het logistiek en economisch niet zo’n handige fles, maar we geloven er wel in. Hij heeft ons succes gebracht.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot slot

Ter ere van het 400 jarig bestaan, want laten we wel wezen – het is een hele prestatie, heeft Grolsch een video gemaakt als ode aan de beugelfles die we je niet willen onthouden.