Zo werk je aan nieuwe ideeën, zonder je strategie uit het oog te verliezen

Creativiteit en nieuwe dingen kickstarten dragen bij aan het succes van je bedrijf, maar kunnen ook zorgen voor een zwalkende koers die je groei belemmert. Sprout-expert Christiaan Snabel geeft tips om dat te voorkomen.

Wellicht komt het je bekend voor. Je staat onder de douche. En ineens heb je een briljant idee! Als het mij overkomt, teken ik altijd met mijn vinger wat plaatjes op de beslagen douchedeur in de hoop dat ik het onthoud.

De volgende ochtend – als ik nog lekker fris ben – werk ik het uit en ik deel het dan zo snel mogelijk. Bijvoorbeeld met collega’s of de klant waarvoor ik op dat moment werk. 

Met mijn enthousiasme lukt het vaak hen goed mee te nemen. Als marketeer is opportunisme natuurlijk een van mijn handelsmerken. En ik weet door mijn ervaring inmiddels vrij aardig hoe ik dingen (ook intern) moet verkopen.

Toch zijn ook mijn ideeën helaas lang niet zo waardevol als ik soms zelf denk. 😅

En dat ligt niet zozeer aan mij. Of aan de kwaliteit van het idee. Want daar is vaak helemaal niets mis mee. 

Maar waar ligt het dan wel aan?

Hoe kunnen ideeën gevaarlijk zijn voor je strategie?

Ieder nieuw idee kan in potentie een gevaar zijn voor je strategie-executie. Waarom? Ik leg het je hieronder uit.

Een strategie - Wikipedia noemt het ook wel strategische planning - is de koers die je als bedrijf uitzet om je doelen te halen. Het is, zeker voor groeiende bedrijven, best moeilijk om die koers goed stabiel te houden.

Zo’n strategie is vrij snel en helder op papier te krijgen. Met mijn klanten kom ik doorgaans in paar sessies een heel eind. Zeker met wat goede voorbereiding en wat handige templates heb je dat in een paar weken doorlooptijd strak op papier staan.

Maar de strategie-executie is vaak een heel ander verhaal. Dat is best een ‘bumpy road’. Een weg vol met voetangels en klemmen. En veel van die goedbedoelde nieuwe ideeën vallen (helaas) ook in die categorie. 

Ze kunnen – als je er niet scherp op bent - leiden tot zwalkend beleid en je daarmee afleiden van je strategie-executie. 

Het is niet voor niets dat een idee vaak een ‘distraction with a pretty face’ wordt genoemd

Het is daarom belangrijk om je doelen in het zicht te houden. Naar de bal blijven kijken dus!

Hoe of waarop kun je je ideeën toetsen?

Laten we vooropstellen dat een nieuw idee niet per saldo slecht is. Maar het is wel verstandig om een nieuw idee op drie dingen te toetsen.

Belangrijke toetsvragen zijn

  • Hoe draagt het bij aan de strategie?
  • Welke ander plan gaan we niet doen?
  • Hoe managen we het onderschattingsrisico?

Dit zijn – zo is mijn ervaring – best lastige vragen. Zeker als iedereen enthousiast is, wordt je met dit soort vragen al snel weggezet als zwartkijker of negatieveling. En van nieuwe dingen krijgen veel mensen vaak ook goede energie.

Alleen daarom al is het belangrijk om een idee niet direct ‘af te knallen’. 

Maar wat kun je dan wel doen om het realiteitsbesef wat te laten toenemen?

De 1-10-100-1000 punten regel

Een van de manier om stil te staan bij wat een idee echt kost en oplevert is de 1-10-100-1000 punten regel. Ik weet niet meer van wie ik deze regel ooit hoorde, maar ik ben ‘m nooit vergeten. 

Ik leg ‘m hieronder – aan de hand van een handige tabel – uit.

Fase Waarde

Een goed idee. Hier begint het vaak mee. Je wordt bijvoorbeeld enthousiast vanuit een brainstorm. 

1 punt

En goed concept. Een idee moet vaak een aantal keren worden bijgestuurd. Het maken van deze draai of ‘pivot’ en een eventuele validatie met een doelgroep of klant, kost al meer tijd.

10 punten

Funding & draagvlak. Je hebt geld nodig om je idee te realiseren. Misschien moet je een business case maken. Of afwegen welke andere dingen je laat schieten. Daarnast moeten je baas, je aandeelhouders, je team en/of collega’s ervoor willen gaan.

100 punten

Geslaagde executie. Om je idee te realiseren zal er iets van een project(je) moeten worden opgetuigd. Je zult onderweg de risico’s en tegenslagen moeten managen. En zelfs al ga je daar snel doorheen heb je mogelijk te maken met een stukje nazorg en optimalisatie.

1000 punten

Waarschijnlijk voel je de basisgedachte achter deze wetmatigheid al aankomen…..

Een goed idee is zeker waardevol. Maar om je idee om te vormen tot een goed uitwerkbaar plan, daar funding en draagvlak voor te krijgen en het ook daadwerkelijk te realiseren, is veel meer nodig dan een goed idee.

Per saldo is een goed idee dus zeker niet waardeloos. Maar anderzijds is het idee vormen een fractie van de hoeveelheid werk die nodig is om er ook een succesvol (en winstbijdragend) resultaat van te maken.

Dus wat moet je met nieuwe ideeën?

Je doet er verstandig aan om bij nieuwe (marketing)ideeën wat extra afwegingen te maken voor je met zo’n idee doorgaat naar een volgende fase.

Dat zijn in de basis gewoon weer die (sorry!) saaie projectmanagement vragen rondom:

  • Scope  - wat ga je maken?
  • Risico’s – welke risico’s loop je?
  • Planning – wat word de planning
  • Resources – wie of wat heb je nodig?
  • Succesdefinitie – wanneer is het een succes?

Daarnaast toets je – op basis van de vragen aan het begin van deze alinea of dit nieuwe idee geen risico’s oplevert voor je project.

Als laatste laat je natuurlijk nog wel even je fingerspitzen gefühl als ondernemer spreken!

Focus is een belangrijke succesfactor voor je strategie-executie

Blijf als ondernemer zeker brainstormen over ideeën hoe je meer geld kunt verdienen, of je strategie makkelijker kunt uitvoeren.

Wees je echter wel bewust van het feit dat focus en consistentie de belangrijkste succesfactoren zijn voor een groeiende onderneming als je jouwe.

Neem daarom, na het vormen van nieuwe ideeën, even een bewuste pauze. Analyseer even goed. Hoeveel werk zit er écht in je (nieuwe) plannen? En in hoeverre helpt dit je bij het uitvoeren van je strategie? Of gaat het je juist flink afleiden?

Het zijn belangrijke momenten van bezinning waarmee je op de lange termijn een enorme verschil maakt.

Christiaan Snabel heeft ruim 15 jaar ervaring in salesgerichte marketing en digital. Als Marketing Coach helpt hij lead-marketeers en directies van (B2B) dienstverleners en tech-bedrijven hun marketing salesgerichter te organiseren. Christiaans specialiteiten zijn het opzetten en begeleiden van Go-To-Market en Predictable Revenue trajecten.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!