Zo wordt 2020 jouw beste marketingjaar ooit

Vergadering

Veel ondernemers hebben een marketingplanning, maar die planning wordt zelden gehaald. Herken je dit? Sprout-expert Christiaan Snabel loodst je door een aantal stappen waarmee je je doelen in 2020 wel haalt.

Aan het einde van het jaar kijken veel ondernemers terug, maar ook vooruit. Naast verlanglijstjes voor de Sint en misschien de kerstman, worden in de laatste maand ook de plannen voor komend jaar gemaakt. Ook deze plannen lijken vaak onbedoeld op een verlanglijstje.

Veel marketingplannen lijken op verlanglijstjes

Voor wat betreft marketingplanning is menig ondernemer of marketeer vrij globaal. Te globaal als je het mij vraagt. En daardoor is het risico groot dat doelen niet gehaald worden. 

Zonder een plan is een doel namelijk al snel een wens. En de kans dat je wens zonder plan in vervulling gaat. Die is klein.

Hoe pak je het dan wel aan? Ik neem je mee in de 5 stappen die ik altijd neem.

Stap 1 – Kijk terug en kijk vooruit 

In deze stap kijk je (uiteraard samen met je team) terug en vooruit. 

Terug omdat je ongetwijfeld hebt geleerd van dit jaar. Sommige dingen werkten goed. Andere niet of niet goed genoeg. 

Je pakt je marketingplanning het afgelopen jaar erbij, en loopt alles nog eens door. 

  • Hoe ging het?
  • Waar wil je mee door?
  • Waar stop je mee?
  • Wat geef je misschien toch nog een 2e kans?

Je kijkt ook vooruit. Je heb nu eenmaal bepaalde ambities en hebt waarschijnlijk voor ogen wat ervoor nodig is die te realiseren.

Zet dit soort dingen in een overzichtelijke tabel. Zo wordt het eenvoudig om prioriteiten te stellen en hieraan conclusies te verbinden.

Stap 2 – Stel prioriteiten

Met het overzicht uit stap 1 stel je prioriteiten. Ik adviseer mijn klanten altijd te kiezen voor 3 en maximaal 5 prioriteiten. 

Meer is niet nodig en leidt vaak alleen maar af van je echte doelen.

Kun je geen keuzes maken? Of vind je dat moeilijk? Leg het dan eens voor aan je team en kijk waar zij mee komen.

Bedenk ook dat je niet alles direct hoeft uit te voeren. Zo kan het bijvoorbeeld rust geven om bepaalde thema’s of activiteiten pas vanaf het tweede of derde kwartaal op te pakken.

Stap 3 – Reken je marketingplanning door

Dit is een belangrijke stap die bij veel ondernemers niet de juiste aandacht krijgt. Dit is ook waar het 90% van de marketingplanningen misgaat. 

Plans are nothing, planning is everything

Het uitvoeren van je marketingplan kost namelijk tijd en geld. Neem dat eens door met je team.

Dus, waar heb je het over? Hoeveel tijd en geld kost de uitvoering van je plannen écht? Plan dat eens weg in de tijd. Hoe ziet dat eruit?

Concreet gaat het om de benodigde:

  • taken en acties – Wat is er echt voor nodig?
  • arbeid en uren – Hoeveel uur per week gaat dit kosten?
  • doorlooptijden – Wanneer is het af?
  • team leden en actiehouders  - Wie gaat die klussen klaren?
  • Kosten – Hoeveel kost het? Écht?

Met deze informatie wordt je marketingplanning realistisch.

Hier zit dus gelijk de waarde van het inhuren van een marketing coach of expert. Hij of zij kan onbevooroordeeld naar jouw (opportunistische) plannen kijken. En jou zo voor onderschatting behoeden.

Je kunt dit overigens ook je marketingbureau vragen. Let er dan wel op dat je van hen realistische antwoorden krijgt. Mijn ervaring is dat veel bureaus (onbedoeld) veel te positieve voorstelling van zake geven.

Stap 4 – Zet je marketingplanning op een A4-tje (of een A3-tje)

In stap 3 heb je de input voor je marketingplanning verzameld. De volgende stap is om het gestructureerd op te schrijven. 

Volgens mij heb je daarin altijd 2 A4-tjes nodig:

  • één met je plan op hoofdlijnen
  • één met je daadwerkelijke marketingplanning

Ik gebruik het marketingplan altijd een OGSM voor. Een OGSM is overzichtelijk template om je marketingplanning op 1 A4-tje te krijgen. (of een A3 als je veel tekst hebt)

OGSM staat voor:

  • Objectives – Wat wil je bereiken dit jaar?
  • Goals – welke (sub)doelen moet je daarvoor halen?
  • Strategies –wat zijn de strategieën die je daarvoor nodig zijn?
  • Measures – hoe ga je dat concreet meten? 

Je ziet hieronder een OGSM-voorbeeld. En als je het interessant vind, kun je hier gratis het template downloaden.

Ik werk al 10 jaar met zo’n OGSM en vind dit template ik ideaal omdat:
- het heel overzichtelijk je prioriteiten weergeeft;
- het je dwingt de benodigde acties te concretiseren;
- aangeeft hoe je resultaten van deze acties gaat meten

Naast de weergave van je marketingplan op dit A4-tje, is het dus belangrijk ook je planning goed uit te werken. Dit kan natuurlijk in excel. Zelf vind ik de gratis tools Tomsplanner of Roadmunk hiervoor handig.


Een screenshot van Roadmunk (klik voor origineel)

Het voordeel van dit soort tools is dat in één oogopslag duidelijk wordt hoeveel tijd je projecten kosten. En verandert er iets? Dan schuift alles netjes mee. Zo houdt je handig vinger aan de pols.

Tip hierbij is overigens om je qua details vooral te focussen op een kwartaalplanning. Het heeft namelijk niet zoveel zin heel veel verder of gedetailleerd vooruit te gaan plannen. En, misschien wel belangrijker, je voorkomt dat je jouw kwartaal veel te vol plant.

Stap 5 – Zorg voor draagvlak onder je marketingplanning

Marketingsucces is – zeker voor ‘het online stuk’ met al zijn verschillende specialismen – meer dan ooit een teameffort. 

Betrek dus je collega’s, maar ook je ingehuurde feelancers bij je plannen. Zij overzien de inhoudelijke kant en de details van je plannen.

Dit is dus niet écht de vijfde stap. Het is meer een algemene tip die als een rode draad door je hele marketingplanning proces heen loopt. 

Dat stukje extra betrokkenheid zorgt vaak veel goede ideeën en positieve energie. En juist daarmee borg je jouw succes!

Belangrijkste conclusies

Door deze 5 stappen te doorlopen, borg je het succes van jouw marketingplanning. Je vergroot daarmee de kans dat je jouw groeidoelstellingen in 2020 ook echt realiseert. 

Heb jij een ander marketingplanning proces? Dan is dat natuurlijk ook helemaal prima. Het gaat dus niet zozeer om deze 5 stappen. 

Het gaat er met name om dat je:

  • de juiste strategische keuzes en doelen weet te stellen
  • een realistische marketing(jaar)planning opstelt
  • de benodigde budgetten vrijmaakt en die durft te investeren

Door deze dingen vooraf goed te doordenken, wordt jouw marketingplanning écht een ‘roadmap to succes’.

Christiaan Snabel heeft ruim 15 jaar ervaring in salesgerichte marketing en digital. Als Marketing Coach helpt hij lead-marketeers en directies van (B2B) dienstverleners en tech-bedrijven hun marketing salesgerichter te organiseren. Christiaans specialiteiten zijn het opzetten en begeleiden van Go-To-Market en Predictable Revenue trajecten.