Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Marktplaats voor miljonairs HushHush belooft luxe, maar oogt goedkoop

De net gelanceerde webshop voor miljonairs HushHush aast op een doelgroep met veel geld en weinig tijd. Maar ondanks de selecte doelgroep maakt het platform geen premium indruk.

Of het nu een privé-eiland voor de kust van Florida ter waarde van 76 mijoen dollar is of een zeldzame Ferrari van 4 miljoen dollar, op marktplaats HushHush koop je peperdure producten (‘add to cart’) alsof je een paar schoenen bestelt bij Zalando. Kostbare edelstenen of een vliegtuig van 18 miljoen dollar kunnen uiteraard kosteloos teruggestuurd worden.

De site werd eind vorige maand gelanceerd door de in Monaco wonende Brit Aaron Harpin, schrijft The Telegraph. De 29-jarige ondernemer claimt dat zijn platform al flink wat omzet heeft gedraaid, waaronder een klant die omgerekend 113.000 euro uittrok voor een hovercraft.

Veel geld, weinig tijd

Een oplossing voor mensen met veel geld, maar weinig tijd, zegt de ondernemer, die volgens de Telegraph in ieder geval geen gebrek aan vertrouwen lijkt te hebben. “We wisten dat het een succes zou worden omdat we de meest luxe producten aanbieden op een
plek, en dat zo functioneel mogelijk.” De kritische doelgroep is er klaar voor, denkt Harpin, die wijst op de snelle groei de afgelopen jaren van conciergediensten voor vermogenden.

Die groep van ‘s werelds rijkste consumenten gebruikt volgens hem ook steeds vaker zelf online marktplaatsen, waarbij de ‘concierge’ wordt overgeslagen. Al claimt een vip-dienst als Velocity Black zijn goed betalende klanten binnen 60 seconden te woord te staan om aan hun verzoeken gehoor te geven, waaronder ook het kopen van luxeproducten.

Winkelmandje

HushHush biedt ook producten met (iets) aardsere prijzen, zoals dit 1175 dollar kostende paar sneakers of een Gucci-zonnebril van 800 dollar. Al met al mikt Harpin op een gemiddeld winkelmandje ter waarde van 13.000 dollar per klant (de gemiddelde transactiewaarde van het Britse Velocity Black is 2500 pond).

De Bol.com voor miljonairs kan zich niet onttrekken aan de indruk dat het HushHush lang niet altijd zelf de daadwerkelijke verkoper is, en dat het aanbod van zo’n 200.000 producten deels bij elkaar geraapt is. Een afbeelding van een horloge van 621.000 dollar van Piaget is bijvoorbeeld gekopieerd van een marktplaats voor horloges, inclusief het logo van dat platform, viel lifestyle-website Robbreport.com op.

De begeleidende tekst bij een ‘amazing secluded property’ vinden we ook op andere huizensites. Voor een verkoper van premium-producten wekt HushHush, met een niet aflatende stroom pop-ups en korrelige foto’s, een wat goedkope indruk. En zullen rijke kopers zich kunnen identificeren met de ietwat platte pitch van een ‘Amazon voor miljonairs’?

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Commissie

Bij de aanschaf van bijvoorbeeld een villa is HushHush niet de verkoper, erkent Harpin, maar brengt de dienst een koper in contact met de makelaar, waarna het platform een commissie aftikt. HushHush blijft wel de plek waar de transactie uiteindelijk afgerond wordt, claimt Harpin.

Mocht je van het meer reislustige soort zijn: HushHush is momenteel op zoek naar iemand die fulltime luxeproducten wil testen, voordat ze op het platform verschijnen. Dat non-stop testen van supercars, jachten en privé-eilanden is goed voor 97.000 dollar per jaar. Of de site genoeg omzet genereert om dat soort salarissen te kunnen betalen, moet nog blijken.