Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Massabereik voor minder geld

Ook kleinere bedrijven met een beperkt budget kunnen zich nu een reclamespot op tv veroorloven. Een ondernemer kan via Spotzer.nl zijn bedrijfsnaam of voice-over toevoegen aan standaard filmjes. Dit meldt het Financieele Dagblad woensdag.

De Amerikaan Andrew Klein, de man achter Spotzer, denkt hiermee de markt te kunnen veroveren. In de Verenigde Staten is al een bedrijf (Spotrunner) actief dat met eenzelfde soort concept reclamespots maakt voor de kabeltelevisiemarkt. Maar Spotzer zegt verder te gaan. Zo biedt het bedrijf ook presentatiemogelijkheden op internet (Google en Yahoo), op schermen in kantoorgebouwen en restaurantketens zoals McDonalds en zelfs op tv (Eurosport, Discovery Channel en CNN) In de toekomst zouden daar beeldschermen bij “grotere klanten met meerdere vestigingen” moeten bijkomen, is te lezen op de site. Denk bijvoorbeeld aan grote pompstations.

Het wereldwijde reclamebureau kan de productiekosten voor filmpjes drukken door te werken met goedkope studio’s in Oost-Europa en met freelancers. Ook wordt gebruikt gemaakt van archiefmateriaal van reclamebureaus.

Kwaliteit telt
Momenteel is Nederland testmarkt. Spotzer gaat hier vooral concurreren met de Gouden Gids en regionale kranten. Maar de gevestigde orde is niet onder de indruk van de nieuwe concurrent. Willem van der Schoot van FHV BBDO in het FD: “Reclame wordt op deze manier gedegradeerd tot commodity. En commercials, zoals die van ons, die uitblinken in kwaliteit springen er zo beter uit.” Zijn mening wordt gedeeld door Karen Romme, auteur van het boek Calimeromarketing  vindt de filmpjes van sites als Spotzer niet onderscheidend. Bovendien zijn er volgens de auteur genoeg alternatieven voor goedkope, grote reclamecampagnes. Een voorbeeld hiervan is tv4business (www.tv4b.nl), een soort Youtube voor bedrijfsfilms.