Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De pech van Derk Sauer

In Rusland was Derk Sauer een gevierd media-ondernemer. Terug in Nederland lijkt het allemaal maar moeizaam te lukken.

In Moskou – waar Derk Sauer samen met Annemarie van Gaal aan een media-imperium bouwde – ging alles van een leien dakje. In 2005 verkocht het duo Independent Media voor 143 miljoen euro aan het Finse Sanoma en bleef Sauer aan als bestuursvoorzitter. In relatief korte tijd wist hij daar een bedrijf op te bouwen waar je u tegen zegt.
Terug in Nederland verliep de start voortvarend. Maar nu, vijf jaar later,  lijkt het ondernemersgeluk (nog) niet voor hem weggelegd.

Het Gesprek

Afgelopen donderdag werd bekend dat tv-zender Het Gesprek in moeilijkheden zit. Grootaandeelhouder Egeria heeft geen geduld meer. Als er op korte termijn geen nieuwe financiers melden gaat de zender binnenkort uit de lucht.  Sauer startte Het Gesprek samen met zijn kompanen Frits Barend, Ruud Hendriks en Harry de Winter. “Kwaliteitstelevisie op commerciële basis blijkt eigenlijk nergens ter wereld haalbaar”, zegt die laatste vandaag in het Financiele Dagblad.

Geschorst

Een paar maanden eerder ontstond er gedoe rondom zijn boekenuitgeverij Nieuw Amsterdam, het bedrijf dat Sauer in 2005 oprichtte samen met Boudewijn Poelmann (Nationale Postcodeloterij). De tweekoppige directie werd met onmiddellijke ingang geschorst. Officiële reden: verschil van inzicht. Maar insiders in de boekenwereld spreken van slechte resultaten en hoge kosten. Hoog tijd voor een nieuwe directie en een vermagerde organisatie.   

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nieuwe kans

Net zoals Het Gesprek is Nieuw Amsterdam nog niet failliet (Het Gesprek verkeert offiiceel in surseance), maar gemakkelijk gaat het allemaal niet. Gelukkig heeft dat geen gevolgen voor hun nieuwste aanwinst NRC Media. Bij de overname van de kwaliteitskrant hebben de vier vrienden hun belang in Het Gesprek net op tijd omgeruild voor circa 15 procent in NRC Media, zo vertelt Harry De Winter in het FD. De rest zit bij investeringsmaatschappij Egeria.

Spannend

Ook het avontuur met NRC Media mag spannend genoemd worden. Kranten uitgeven in een relatief kleine markt als de Nederlandse is risicovol, zeker nu blijkt dat lezers en adverteerders in toenemende mate afhaken. Maar gelukkig heeft Sauer met al zijn mediaervaring in Rusland de juiste papieren. Daarbij is hij er volgens Annemarie van Gaal de persoon niet naar om te treuren om tegenslag, maar concentreert hij zich gewoon op de volgende uitdaging. In de aankomende Quote zegt hij daarover: “Als je van tevoren allemaal weet wat er mis kan gaan, begin je er niet aan. En het is ook niet erg als het mis gaat. Dingen moeten mis gaan! Je leert van flops. (…) Wat wel jammer is, is dat ze het in Nederland leuk vinden als je op je bek gaat, in plaats dat ze het goed vinden als je eens wat probeert.”